پترواگاه به بورس آمد

روز گذشته، آیین رونمایی از اولین صندوق بخشی ایران با نماد پتروآگاه (سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی) به همت شرکت کارگزاری آگاه با حضور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، مدیرعامل شرکت بورس تهران و مدیران مجموعه اگاه برگزار شد.

به گزارش آوای آگاه؛ مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در مراسم رونمایی از صندوق پتروآگاه گفت: بسیاری از سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در یک حوزه هستند و در عین حال نمی‌خواهند ریسک تک سهم بودن را به دوش بکشند. از این رو امیدواریم با تاسیس صندوق بخشی، سرمایه‌گذاران از انتفاع لازم بهره‌ ببرند. البته پیش از این ما صندوق پالایش را داشتیم، اما در اصل این صندوق تغییر ماهیت داده بود و از ابتدا کارکرد یک صندوق بخشی را نداشت. در راستای راهبردی که در بازار سرمایه برای توسعه کمی و کیفی نهادهای مالی داشتیم، از سال گذشته پیگیر تنوع صندوق‌های سرمایه‌گذاری بودیم.

وی با اشاره به  اینکه از سال گذشته تاکنون پنج نوع صندوق جدید تأسیس کردیم، گفت: صندوق بخشی آخرین نوع از پنج نوع مذکور است. هدف از معرفی این صندوق‌ها این است که بازار سرمایه بتواند متناسب با نیاز مشتریان به همه ذائقه‌های موجود در بازار پاسخ دهد.

عشقی افزود: بسیاری از سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در یک حوزه هستند و در عین حال نمی‌خواهند ریسک تک سهم بودن را به دوش بکشند. از این رو امیدواریم با تاسیس صندوق بخشی، سرمایه‌گذاران از انتفاع لازم بهره‌ ببرند. البته پیش از این ما صندوق پالایش را داشتیم اما در اصل این صندوق تغییر ماهیت داده بود و از ابتدا کارکرد یک صندوق بخشی را نداشت.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان با ابراز امیدواری برای راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری بخشی مختص سایر صنایع، گفت: امیدواریم سال آینده با کمک این ابزار مالی، صندوق‌های دیگری داشته باشیم. این ابزار به تامین مالی شرکت‌ها و کاهش ریسک معاملات به ویژه برای سهامدارانی که وقت و انرژی کافی یا سواد مالی برای خرید و فروش سهام ندارند، کمک کند.

عشقی در حاشیه این مراسم و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: برنامه‌ای که از سال گذشته شروع شد، افزایش تدریجی دامنه نوسان بود و این برنامه ادامه خواهد داشت و با توجه به گزارش‌های شرکت‌های بورس و فرابورس، درباره ادامه کار تصمیم‌گیری خواهد شد. پیشنهاداتی درباره اصلاح تابلوهای بازارهای بورس و فرابورس در حال تهیه است و متناسب با این اصلاح افزایش دامنه نوسان اجرایی خواهد شد. این برنامه تدریجی بوده و هست.

نرخ خوراک پتروشیمی‌ها قطعا ۷هزار تومان نخواهد بود

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها در قانون بودجه ۱۴۰۲ گفت: تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها بر اساس قانون برعهده دولت است. با این حال با کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی برای اصلاح نرخ خوراک پتروشیمی‌ها رایزنی کردیم. قیمت نرخ خوراک هنوز نهایی نشده است؛ اما قطعا ۷هزار تومان نخواهد بود.

عشقی در پاسخ به پرسشی درباره تاثیر افزایش نرخ دلار نیز گفت: بازار سرمایه همواره با یک فاصله‌ای نسبت به متغیرهای بنیادین واکنش نشان می‌دهد. قیمت ارز در کشور تأثیر مستقیمی روی فروش شرکت‌ها چه در داخل و چه به صورت صادراتی دارد. تصمیم اخیر درباره شرکت‌های پتروشیمی و فلزی مبنی بر تعیین نرخ ارزشان براساس نرخ کشف‌شده در مرکز مبادله، به نفع شرکت‌ها بوده و خود را در قالب معاملات چند روز اخیر نشان داده است.

رئیس سازمان بورس ادامه داد: فروش ارز مربوط به شرکت‌ها شرایط خاص خودش را دارد. ارزی که شرکت‌ها در سامانه نیما عرضه می‌کنند، با اسکناس تفاوت دارد. به عنوان مثال هزینه جا به جایی دارد. قیمت همواره بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. ما هم در حال رایزنی‌هایی هستیم تا نه به صادرکننده آسیب برسد و نه مصرف‌کننده ارز متضرر شود. نرخ باید منصفانه باشد. قطعا شرایط نسبت به قبل بهتر شده و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.

خودرروهای وارداتی فعلا در بورس عرضه نمی‌شود

مجید عشقی همچنین درباره واردات خودرو گفت: قرار بر این بود که واردات در بورس کالا صورت بگیرد؛ اما بر اساس مصوبه هیئت دولت قرار است در سامانه یکپارچه خودرو عرضه شود و فعلا عرضه‌ای در بورس کالا نداریم.

محمدرضا سرافراز یزدی، مدیرعامل شرکت کارگزاری آگاه در حاشیه این مراسم با اشاره به اینکه صندوق بخشی پتروشیمی آگاه نخستین صندوق از نوع صندوق‌های بخشی محسوب می‌شود، گفت: سازمان بورس عمده تمرکز خود را روی سرمایه‌گذاری غیرمستقیم گذاشته و در بحث سرمایه‌گذاری غیرمستقیم، تنوع ابزارهای مالی از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی افزود: کارگزاری آگاه تا قبل از این، صندوق‌های دیگری همچون صندوق اهرمی و صندوق زمین و ساختمان داشت، اما صندوق بخشی نخستین صندوقی است که تمرکز خود را روی صنعت پتروشیمی گذاشته است. زیرا این صنعت دارای تنوع تولیدات فراوانی است و شرکت‌های مختلفی در این حوزه فعال هستند.

مدیرعامل شرکت کارگزاری آگاه، ارزش افزوده بالای صنعت پتروشیمی در کشور را از جمله مزایای صندوق بخشی برشمرد و افزود: با توجه به اینکه عمده محصولات این صنعت صادرات محور هستند، این صندوق می‌تواند پوشش ریسک بالایی در مقابل دلار باشد و سرمایه‌گذارانی که دغدغه نوسان دلار دارند می‌توانند در این صندوق سرمایه‌گذاری کنند.

سرافراز با بیان اینکه در حال حاضر صندوق‌های متنوعی در شرکت سبدگردانی آگاه وجود دارد، تصریح کرد: در همین راستا صندوق‌های موجود همچون صندوق اهرمی و صندوق زمین و ساختمان را نیز دنبال خواهیم کرد و بنا بر ضرورت، پیشنهاد ایجاد صندوق‌های جدید به سازمان بورس را مطرح خواهیم کرد.

 

مطالب مشابه

جذابیت بازار سرمایه در گرو مهار دولت

  • گفتگو و مصاحبه
  • 3 روز پیش
آزاد

سهام پیشنهادی کارشناسان بازار برای فروردین ماه

  • گفتگو و مصاحبه
  • 5 روز پیش
آزاد

کدام بازار در سال آینده پیشرو خواهد بود؟

  • گفتگو و مصاحبه
  • 15 روز پیش
آزاد

افت قیمت جهانی سنگ‌آهن

  • گفتگو و مصاحبه
  • 16 روز پیش
آزاد

بررسی چشم‌انداز بازار سرمایه در سال 1403

  • گفتگو و مصاحبه
  • 17 روز پیش
آزاد

تایرسازان در مسیر رشد سود

  • گفتگو و مصاحبه
  • 18 روز پیش
آزاد

دیدگاه کاربران