واریز سود سهام عدالت شنبه یا یکشنبه هفته آینده/ افزایش دامنه نوسان بستگی به شرایط بازار دارد

نشست خبری رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و اعضای هیئت مدیره این سازمان، امروز (22 اسفندماه) برگزار شد.

به گزارش آوای آگاه؛ مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، در نشست خبری خود با اصحاب رسانه درخصوص عملکرد سازمان طی یک سال گذشته گفت: برنامه‌های امسال را با جدیت دنبال کردیم؛ انحصار را در حوزه نهادهای مالی شکستیم و توانستیم شرکت‌های خدمات‌دهنده را گسترش دهیم.

عشقی در پاسخ به سوال آوای آگاه در مورد جزئیات جلسه اخیر خود با وزارت صمت گفت: به صورت مداوم با وزارت صمت جلسه داریم و در مورد قیمت کالاهای مختلف از جمله خودرو صحبت می‌شود.

وی در مورد افزایش دامنه نوسان اظهار داشت: هنوز زمان مشخصی برای افزایش دامنه نوسان مشخص نشده است. اصلاح دامنه نوسان در بورس، ادامه‌دار خواهد بود. امیدوار هستیم با ساماندهی بازارها و انجام برخی اصلاحات به دامنه منطقی برسیم و شاهد صف‌های طولانی نباشیم. افزایش دامنه نوسان،‌ سیاستی بوده که سازمان بورس و اوراق بهادار آن را مدنظر قرار داده است، اما باید شرایط و توان بازار درنظر گرفته شود. به‌ طور حتم وضعیت بازار را پیش از افزایش مجدد بررسی خواهیم کرد. در حال حاضر زمان مشخصی برای این امر مدنظر نداریم، اما به ‌طور کلی دامنه نوسان تا ۱۰درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

وی تصریح کرد: شرکت‌های بازار پایه باید در یکی از بورس‌ها پذیرش شوند. برخی از شرکت‌ها امکان این موضوع را دارند و دیگر شرکت‌هایی که مناسب چنین بستری نیستید، باید به بازار توافقی ورود کنند و در آن بستر، معاملات پیوسته و یا غیرپیوسته‌ای را پیش‌ ببرند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: گواهی سپرده نفت خام، گام بزرگی است که می‌تواند برای صادرکنندگان مفید باشد و برای موفقیت به همراهی وزارت نفت احتیاج دارد.

عشقی خاطرنشان کرد: ۱۱۰ میلیون تن کالا در بورس کالای ایران معامله شد که پیش از این سابقه نداشت. زنجیره‌های دیگری که قابلیت معامله در بورس را دارند را به بازار می‌آوریم.

وی اضافه کرد: بر عملکرد صندوق تثبیت از نظر زمان ورود و خرید سهم‌ها نظارت می‌شود. امکان انتشار جزئیات عملکرد آنها وجود ندارد، اما همانطور که گزارش قبلی منتشر شد، گزارش‌‌های کلی آن هم منتشر خواهد شد.

عشقی در مورد بازگشایی نماد بانک آینده گفت: از ناشر و فرابورس درخواست کردیم که در مورد بانک آینده اطلاعاتی را جمع‌آوری کنند. برای بازگشایی نماد هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم. به دلیل ابهامات در مورد قرارداد و مجامع به جمع‌بندی نرسیدیم.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار بیان کرد: از مجموع شرکت‌های سبد سهام عدالت، برخی شرکت‌ها هنوز سود را واریز نکرده‌اند. با این شرکت‌ها مانند فولاد، مارون و... صحبتی درخصوص واریز هرچه سریع‌تر داشته‌ایم‌. فکر می‌کنم تا فردا واریزهای آنها انجام شود؛ البته محاسبات لازم نیز زمانی‌ را صرف خواهد کرد و احتمالا تا شنبه یا یکشنبه هفته آینده سود سهام عدالت واریز می‌شود. بحث برگزاری مجامع شرکت‌های استانی سهام عدالت باید در شورای عالی بورس جمع‌بندی شود. اختلاف‌ نظرهایی در این خصوص وجود دارد. مجامع آنها باید با حداکثر حضور سهامداران انجام شود. این مسئله، بحثی چالشی بوده است؛ چراکه سهامداران خرد بسیاری درگیر آن هستند.

وی درخصوص دو طرفه شدن بازار سرمایه اظهار داشت: امیدواریم درباره دو طرفه کردن بازار در اوایل سال آینده به جمع‌بندی برسیم. دو طرفه کردن بازار یکی از نیازهای ضروری است؛ اینکه بتوانیم نوسانات مقطعی را جدا کنیم تا از طریق ابزارهای مشتقه پوشش داده شود و سرمایه‌گذاران بلندمدت نگران نوسانات کوتاه‌مدت نباشند. مباحث فنی با شرکت‌های OMS دنبال شد تا همه به اطلاعات یکسان دسترسی داشته باشند.

عشقی در رابطه با عرضه خودرو در بورس کالا گفت: در بحث خودرو به ‌دنبال افزایش قیمت پایه در حد معقولی هستیم تا تولیدکننده بتواند افزایش کیفیت و رشد تولید داشته باشد. اگر قیمت‌ پایه منطقی باشد، نیازی به فروش در بورس نیست، اما اگر خودروسازها به رویه سابقه ادامه می‌دادند، دیگر خوردوسازی باقی نمی‌ماند. اگر عرضه‌ها منظم شوند، قیمت‌ها طی چند ماه می‌توانند نزولی شوند، اما اگر حدود ۲ الی ۳درصد از تولید در بورس کالا عرضه شود، نمی‌توانیم انتظار تاثیرگذاری آن در بازار آزاد را داشته باشیم.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: عمده شرکت‌هایی که در آستانه ورود به بازار قرار داشتند را پذیرش کردیم و تعداد کمی پذیرش‌نشده باقی مانده است. پالایشگاه ستاره خلیج فارس از نظر ابعادی، شرکت بزرگی محسوب می‌شود که هنوز به بازار سرمایه ورود نکرده است. پالایشگاه شازند نیز هنوز وارد بورس نشده است و در آینده، این دو شرکت عرضه خواهند شد.

وی افزود: با توجه به وقفه‌ای که در پذیرش شرکت‌های دانش بنیان ایجاد شده بود، برخی از این شرکت‌ها از پذیرش منصرف شده بودند؛ اما اکنون با آسان‌سازی روندها، بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان خواهان پذیرش در بازار سرمایه هستند. شرکت‌هایی مانند دیجیکالا و برخی شرکت‌های دیگر.

رضا عیوضلو، عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در این نشست گفت: در سال ۱۴۰۱، اقداماتی اساسی درخصوص سامانه‌های نظارتی و معاملات الگوریتمی انجام شده است؛ در این خصوص، ۳۹۰ تذکر موردی به برخی افراد داده شد. ۳۵۰ دسترسی برخط محدود شد. ۵ گزارش تخلف در خصوص معاملات الگوریتمی ثبت شد و در مرحله حکم بدوی است. برچسب اختصاصی درخصوص معاملات الگوریتمی انجام شده و جلسات هم‌اندیشی با کارگزاران و کارشناسان نیز برگزار شده است.

مطالب مشابه

جذابیت بازار سرمایه در گرو مهار دولت

  • گفتگو و مصاحبه
  • 2 روز پیش
آزاد

سهام پیشنهادی کارشناسان بازار برای فروردین ماه

  • گفتگو و مصاحبه
  • 4 روز پیش
آزاد

کدام بازار در سال آینده پیشرو خواهد بود؟

  • گفتگو و مصاحبه
  • 15 روز پیش
آزاد

افت قیمت جهانی سنگ‌آهن

  • گفتگو و مصاحبه
  • 16 روز پیش
آزاد

بررسی چشم‌انداز بازار سرمایه در سال 1403

  • گفتگو و مصاحبه
  • 16 روز پیش
آزاد

تایرسازان در مسیر رشد سود

  • گفتگو و مصاحبه
  • 17 روز پیش
آزاد

دیدگاه کاربران