در مجمع سالانه بیمه اتکایی چه گذشت؟

اتفاق مهم سال ١۴٠١ بیمه اتکایی، کاهش خسارت‌های تحت پوشش نسبت به سال قبل از آن است که علاوه بر کاهش خسارت پرداختی، به علت برگشت ذخیره ریسک‌های منقضی نشده، سود مضاعفی برای شرکت داشته و با رشد ۴٩درصدی حق بیمه، رشد ١١٠درصدی درآمد خالص عملیات بیمه‌گری را موجب شده است. این شرکت در جایگاه ششم صنعت بیمه از نظر ارزش بازار قرار دارد.

به گزارش آوای آگاه؛ مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت بيمه اتكايی ايرانيان با حضور ٨۶.۵ درصد از سهامداران و هیئت مدیره شرکت در حال برگزاری است.

افزایش سرمایه به ٨٠٠ میلیارد تومان در کوتاه‌ترین زمان و در یک مرحله انجام شد و با توجه به وضعیت ارزش پول، روند افزایش سرمایه مستمر را همچنان ادامه می‌دهیم.

دستورالعمل حاکمیت شرکتی بورس در آخرین روزهای دوره مالی ابلاغ شد؛ در حالی که ما قبل از آن، دستورالعمل حاکمیت شرکتی بیمه مرکزی را به طور کامل اجرا می‌کردیم.

با مسئولان مربوط تعامل داریم تا مانند اساسنامه نمونه و صورت مالی، در حاکمیت شرکتی هم دو سازمان به یک دستورالعمل واحد برسند.

در سال ٩٢ در مجموع ٣٠ شرکت بیمه داشتیم که هم اکنون به ۴٠ شرکت رسیده است. در همین مدت تعداد شرکت‌های مختص بیمه اتکایی از ٢ به ۶ شرکت رسیده است. در بازار محدود اتکایی داخلی و با توجه به تحريم‌ها و عدم دسترسی به بازار بین‌المللی، این تعداد شرکت رقابت شدیدی در بازار رقم می‌زند.

در سال‌های اخیر، ضریب خسارت بیمه در رشته هایی مانند آتش‌سوزی و درمان بسیار بالا رفته و ضریب خسارت کل بیمه‌های غیرزندگی کشور٨۴ درصد بوده که بسیار بالا است و رقم قابل قبول آن در سطح جهانی حداکثر ٧٠ درصد است  که رقابت شدید و تخفیف و نرخ‌شکنی از دلایل مهم این موضوع است.

در بازار اتکایی داخلی، در بخش غیردرمانی رتبۀ چهارم حق بیمۀ قبولی در کشور را داریم. استراتژی شرکت، عدم ورود جدی به بخش درمان بوده و رتبۀ پایین به این دلیل است.

اتفاق مهم در سال ١۴٠١، کاهش خسارت‌های تحت پوشش نسبت به سال قبل از آن است که علاوه بر کاهش خسارت پرداختی، به علت برگشت ذخیره ریسک‌های منقضی نشده، سود مضاعفی برای شرکت داشته و با رشد ۴٩درصدی حق بیمه، رشد ١١٠درصدی درآمد خالص عملیات بیمه‌گری را موجب شده است. این شرکت در جایگاه ششم صنعت بیمه از نظر ارزش بازار هست.

 سرمایه گذاری های شرکت در مجموع ۱۹۳۸ میلیارد تومان است که ۱۰۰ میلیارد تومان سپرده ریالی، ۸۴۰ سپرده گذاری ارزی، ۵۴۰ سرمایه گذاری بورسی، ۲۰۴ سرمایه گذاری غیربورسی، ۲۴۰ ابزارهای مالی و پولی است.

سپرده گذاری ارزی در تاریخ ترازنامه با نرخ وقت بوده و با توجه به راه اندازی بازار مبادلات و نرخ های جدید افزایش خوبی دارد. در تاریخ ۲۰ اسفند مازاد ارزش پرتفوی بورسی ۷۵۵ میلیارد تومان و مازاد پرتفوی غیربورسی ۶۰۸ میلیارد تومان محاسبه می شود.

افزایش سرمایه گذاری در ابزارهای مالی و پولی به دلیل الزام بیمه مرکزی بر خرید اوراق مالی اسلامی بوده است. سایر درآمدهای عملیاتی شامل ۲۵۸ میلیارد تومان سود سرمایه گذاری و ۱۹۸ میلیارد تومان سود تسعیر ارز است.

بخشی از سود از محل تسعیر ارز بوده و بخشی در افزایش سرمایۀ شرکت های سرمایه پذیر صرف شده که به این دلایل و همچنین به منظور افزایش سرمایه از محل انباشته، قصد داریم درصد بالایی از سود تقسیم نکنیم.

رقابت در بخش بیمه اتکایی شدید و رو به افزایش است و به نظر ما یکی از دلایل تعدد درخواست های تأسیس بیمه اتکایی، موفق بودن ما به عنوان پیشروی صنعت است.

در پاسخ به سؤالات مطرح شد:

 

دستورالعمل حاکمیت شرکتی بورس در آخرین روزهای سال مالی ما ابلاغ شده و در عین حال با دستورالعمل‌های بیمه مرکزی تعارضاتی هم دارد. برای حل این موضوع کمیتۀ مشترکی در دو سازمان تشکیل شده و درحال بررسی و دستیابی به دستورالعمل واحد است.

سرمایه گذاری ما در میدکو و شرکت چکاد توانگری مبلغ اولیۀ پایینی داشته و با عملکرد خود آن شرکت‌ها افزایش یافته و از نصاب‌های موضوع گذشته است. در عین حال ما فروش این سهام را مطابق منافع شرکت نمی‌دانیم و سعی داریم با تعامل و اصلاح آیین نامه مشکل قانونی نگهداری آنها را حل کنیم. در مجمع عمومی عادی سالانۀ شرکت بيمه اتكايي ايرانيان، تقسیم سود ۲۰ تومان به ازای هر سهم تصویب شد.

مطالب مشابه

طرح LAB2 «شیران» نیمه دوم سال 1403 وارد مدار می‌شود

  • مجامع
  • 11 روز پیش
آزاد

تقسیم سود 70درصدی در «بهپاک»

  • مجامع
  • 11 روز پیش
آزاد

تصویب افزایش سرمایه 50درصدی در «بترانس»

  • مجامع
  • 12 روز پیش
آزاد

افزایش سرمایه 253درصدی «حگهر» تصویب شد

  • مجامع
  • 13 روز پیش
آزاد

بررسی برنامه‌های 10 ساله «کگهر» در مجمع

  • مجامع
  • 13 روز پیش
آزاد

"دجابر" برنامه افزایش سرمایه دارد

  • مجامع
  • 13 روز پیش
آزاد

دیدگاه کاربران