جرقه‌های سبز در بازار سرمایه

امروز، بازار سرمایه با یک ریتم کند و خسته‌کننده، معاملات خود را آغاز کرد و به مرور بهتر شد. برخی این بهبود را ناشی از افزایش نرخ ارز می‌دانند و برخی دیگر معتقدند هرچه جلوتر می‌رویم، فروشندگان کمتر و خریداران بیشتر می‌شوند و این عاملی برای بهبود بازار است.

به گزارش آوای آگاه؛ امروز هم خریداران رفتار تند و تیزی نداشتند و هم فروشندگان کمی آرام‌تر شده بودند. مشخص است که بازار و سهامداران قصد ندارند ریسک اتفاقات متفاوت را به جان بخرند و وارد تعطیلات شوند. آنها از تحولات آتی پیش رو واهمه دارند و این یکی از اتفاقاتی است که بازار این روزها را با سکون مواجه کرده است.

در این سه روز باقیمانده که یک روز آن روز کاری رسمی و دو روز دیگر غیررسمی است می‌توان این فضا را لمس کرد و دید که خریداران مردد هستند و فروشندگان هم تمایل زیادی به فروش ندارند.

پیشروی ساختمانی‌ها

در نمادهای ساختمانی همچنان میل به صعود و رشد قیمتی موج می‌زند و ساختمانی‌ها وضعیت خوبی را در معاملات خود شاهد هستند.

«وساخت» این روزها نوسانات خوبی می‌دهد. سهمی که کف قیمتی حمایتی 160 تومانی دارد و از سوی دیگر با مقاومت‌های 180 و 200 تومانی، نوسانات خوبی در این بازه می‌دهد. سهم با خرید سهام مدیریتی توسط وپترو با اقبال خوبی همراه شده است.

«ثتران» با اصلاح قیمتی به سطوح خوبی رسیده است. سهم بار دیگر از این حمایت قوی توان برگشت به سطوح 460 تومان و یک نوسان 10درصدی را دارد. با توجه به چشم‌انداز سودسازی بالایی که شرکت برای سال مالی 1402 منتشر کرده است، روند میان مدت سهم نیز تارگت‌های بالایی را نشان می‌دهد.

«ثاخت» همچنان در انتظار فعال شدن پتانسیلی برای شکسته شدن سد قیمتی 320 تومانی است. سهم میلی به اصلاح از خود نشان نمی‌دهد، اما رشد بیشتر قیمتی نیز منوط به فعال شدن محرکی قوی است. شرکت برنامه فروش پروژه نارجستان و مگا پارس را دارد که در این صورت، شرکت وارد فاز تحولات اساسی بنیادی می‌شود.

تک گل‌های مثبت پتروشیمی‌ها

روند عمومی در نمادهای پتروشیمی منفی بود، اما تک سهم‌هایی وجود دارند که با روند و نوسانات مثبت آرامی مواجه هستند.

«شیران» سعی دارد قیمت‌های مقاومتی 1250 تومان را بشکند. سود‌سازی عالی که در 12ماهه محقق شد و گزارش عملکرد 2ماهه سال مالی جدید، شرکت «شیران» را در موقعیت عالی برای رشد سود و قیمت قرار داده است و اگر قیمت‌های 1250 تومان شکسته شود، سهم تا سطوح 1400 تومان صعود خواهد کرد.

«شیراز» امسال به سودسازی بالایی دست یافته است و برنامه تقسیم سود 70درصدی دارد. به همین علت سهم میلی به اصلاح ندارد و نوسانات آرامی را تجربه می‌کند. این سهم پتروشیمی در صورت تثبیت در قیمت‌های بالای 2800 تومان تا سطوح 3200 تومان جای نوسان مثبت را خواهد داشت.

«شفن» همانطور که عنوان شد به واسطه وضعیت تکنیکالی عالی خود از یک سو و بسته شدن کف حمایتی 650 تومان از سوی دیگر و خبرهای مثبت از سهم با اقبال همراه شده است. سهم فعلا در رنج قیمتی 650 الی 720 تومان نوسانی است، اما اگر پتانسیل قوی در سهم فعال شود، شاهد رشد سهم در بازه میان مدت تا سطوح 800 الی 900 تومانی خواهیم بود.

دارویی‌ها در فکر برگشت

در نمادهای دارویی شاهد روند برگشتی و مثبت این گروه بودیم. دارویی‌ها تحولات بنیادی اساسی دارند و میلی به اصلاح قیمتی ندارند.

در این گروه، «دشیمی» همچنان میل به نوسانات مثبت دارد. این سهم تولیدکننده مواد اولیه دارویی با پتانسیل خوبی همراه است. این سهم به واسطه چشم‌انداز سود‌سازی بالای خود در گزارش 12ماهه و سال آینده، با اقبال خاصی همراه است. سهم تارگت اولیه 2400 الی 2500 تومانی دارد.

«کی بی سی» هم با پتانسیل‌های خوبی همراه است. سهم قراردادهای خوبی برای واردات اقلام دارویی بسته است. همچنین فروش دارایی‌ها از ساختمان تا سهام در اختیار آن منجر به شناسایی سود غیرعملیاتی خوبی شده است. شنیده می‌شود امسال سهم 200 تومان سود غیرعملیاتی و 300 تومان سود عملیاتی دارد.

«دفارا» به مقاومت 2400 تومانی رسیده است. شکسته شدن این مقاومت، سهم را تا سطوح 2600 الی 2800 تومان بالا خواهد برد. این سهم دارویی وضعیت بنیادی خوبی دازد و با توجه به تولید آنتی بیوتیک‌ها و بازار این محصول متحول شده است؛ بخصوص اینکه سود شرکت‌های زیرمجموعه نیز به صورت اساسی متحول شده است.

قطعه‌های طلایی

در نمادهای قطعه‌سازی شاهد روند مثبت خوبی بودیم. برخی قطعه‌سازان با تحولات بنیادی خوبی همراه هستند و تخمین‌های بالایی از سود سال آینده آنها زده می‌شود.

«خریخت» سودسازی 80 تومانی برای سال آینده دارد. تخمین زده می‌شود که با پی بر ای فوروارد 6، ارزش ذاتی سهم در سطوح 480 تومان قرار داشته و حدود 25 تا 30درصد با ارزش فعلی تابلوی سهم فاصله دارد. «خریخت» جزء قطعه‌سازان خوب بازار است که یک رشد و موج صعودی خوب خواهد داشت.

«خمهر» به آستانه قیمت‌های 280 تومانی رسیده است. شکسته شدن این سد قیمتی، سهم را تا سطوح 300 الی 320 تومان بالا خواهد برد. «خمهری» که تحولات خوبی از دید بنیادی داشته و می‌تواند با رشد سودسازی خوبی که در پیش دارد، بخصوص تغییرات مثبت سود سال آینده، مسیر صعودی خود را ادامه دهد.

شنیده می‌شود که «خفناور» افزایش سرمایه سنگینی از تجدید ارزیابی داشته و قرار بر این است که سرمایه 10 میلیاردی خود را به 200 میلیارد تومان معادل 1900درصد افزایش دهد. سهم با روند صعودی همراه شده است. تثبیت سهم در قیمت‌های بالای 2400 تومان، سهم را مستعد رشد قیمتی تا سطوح 2800 تومان خواهد کرد و یک بازدهی عالی خواهد داد.

«خموتور» هم  این روزها شرایط جالبی را دارد. فروش «خموتور» در دی ماه و بهمن ماه خوب بود. در مهرماه با کمی افت 1672 میلیارد ریال و آبان ماه ۱۴۹۷ میلیارد ریال بود و در آذرماه به 2288 میلیارد ریال برگشت. در دی ماه نیز به 2224 میلیارد ریال رسیده است تا در دو ماه اخیر خوب باشد. در بهمن ماه 2104 میلیارد ریال فروش داشت. در11ماهه 19371 میلیارد ریال فروش داشت و مشابه سال قبل 8261 میلیارد ریال بود.

معادن در نوسان

در نمادهای معدنی شاهد روند نوسانی بودیم. برخی معدنی‌ها مثبت و برخی دیگر با نوسانات آرام منفی همراه بودند.

«فزر» مهمان نوسانات مثبت بود. سهمی که وضعیت بنیادی خوبی دارد و روند میان مدت سهم صعودی ارزیابی می‌شود. این سهم همچنان موجودی خوبی از شمش طلا داشته و پتانسیل سودسازی بالایی دارد. «فزری» که هدف قیمتی 3600 تومانی با حمایت 3200 تومانی دارد.

«باما» نتوانست از سد قیمتی 460 تومانی عبور کند. سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و روند میان مدتی قوی دارد. این سهم فعلا در رنج قیمتی 420 الی 460 تومان در نوسان خواهد بود و به دنبال خبری درخصوص شکست قیمت‌های 460 تومان است. روز گذشته در مورد «فاسمین» صحبت کردیم. در مورد «کاما» در این گروه باید اذعان داشت که بار دیگر برخی کدها در این سهم وارد شدند و خریدار هستند. با دید یک سهم خاص و پرریسک و نوسانی، «کاما» بد نیست. اما قاعده نوسانی را باید در سهم در نظر گرفت.

«کمنگنز» را خوب بالا آوردند. سهم استارت خود را از کف قیمتی 1100 تومان زده و به قیمت‌های بالای 1600 تومان رسیده و بدین ترتیب بازدهی 50درصدی داده است. سهمی که بازیگر قوی وارد آن شد و توانست رشد خوبی در سهم رقم بزند. سهمی که قرارداد جدیدی درخصوص فروش محصولات خود منعقد کرده است و طرح‌های توسعه آن نیز به زودی اجرایی می‌شود.

چهارگوشه بازار

«زامیاد» این روزها حسابی روند صعودی را در پیش گرفته است و میلی هم به اصلاح ندارد. سهم تحولات خوبی در فروش و سودسازی داشته و انتظارات را بالا برده است. این سهم خودرویی تا قیمت‌های ۵۶۰‌ تومان بالا خواهد رفت. «زامیادی» که بازار برای سال دیگر تحولات بیشتری را از سهم انتظار دارد.

امروز خبر رسید که معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت درخصوص متوسط افزایش قیمت خودرو در سال آینده گفته است: محدوده افزایش قیمت خودرو در سال آینده ۳۰ تا ۷۰درصد خواهد بود که اواخر فروردین ۱۴۰۲ اعلام می‌شود. این یعنی خبر خوب برای «سایپا» و «خودرو». البته باید دید چه مقدار خودرو را پیش فروش کرده‌اند، اما در هر صورت خبر خوبی برای بازار است.

بانک اقتصاد نوین در فکر شکست قیمت‌های۳۶۰ تومان و رشد تا سطوح ۴۰۰ الی۴۲۰ تومانی است. «ونوینی» که امسال شایعات سود ۷۰ تومانی داشته و با پی بر ای حداقلی ۶، ارزش ذاتی۴۲۰ تومان دارد. ونوینی که جزء سهم‌های جامانده گروه بانکی است که علیرغم وضعیت خوب بنیادی خود، رشد چندانی نداشته است.

پارس مینو نوسانات خوبی در قیمت‌های۳۲۰ الی۳۶۰ تومان می‌دهد. فعلا روند سهم نوسانی است، اما با دید میان مدت و احتساب سود ۷۰ تومانی، امسال سهم ارزش ذاتی۴۲۰ تومانی داشته و جای رشد قیمتی خوبی دارد.

امروز، «وکغدیر» عرضه موفقی داشت و خوب پیش رفت. فکر می‌کنیم با این شرایط و مختصات، خرید سهم برای روزهای بعد نیز جالب باشد. «غدیر» هم شفاف‌سازی خواهد کرد که 260 ریال از محل این عرضه سود می‌کند.

«ارفع» در ۱۱ ماهه، حدود ۱۲ همت درآمد ساخته که نسبت به پارسال رشد ۴۴درصدی داشته است و در حال حاضر در بازه تاریخی سقف قیمت وجود دارد. ادامه مسیر سهم در آینده باید مورد بررسی بیشتری قرار بگیرد. «فخوز» همچنین در صورت اصلاح به حوالی قیمت ۳۳۰ تومان برخورد می‌کند و درصورت ادامه حرکت در مسیر صعودی، امکان صعود به سقف قیمتی ۴۷۰ تومانی را دارد.

«فنورد» در ۱۱ماهه امسال، فروشی تقریبا برابر با سال گذشته داشته است که از نظر قیمتی اگر به روند اصلاحی خود ادامه دهد، می‌تواند تا بازه ۱۷۰۰ تومان کاهش یابد. فولاژ از اوایل آبان ماه، بازدهی بیش از ۱۰۰درصدی به سهامداران خود داده است. اگر سهم اصلاح قیمتی داشته باشد، می‌توان آن را برای نقطه ورود بررسی کرد.

مطالب مشابه

وقایع نگاری از بازار طی هفته اول اردیبهشت ماه/ رشد دسته جمعی ارزش صنایع و نمادها

  • گزارش روز
  • یک روز پیش
آزاد

نیسان آبی افکت!

  • گزارش روز
  • 2 روز پیش
عادی

بررسی نوسانات بازار خودرو در هفته اخیر/ قیمت بیش از 80درصد از خودروها کاهشی شد

  • گزارش روز
  • 2 روز پیش
آزاد

چشم به دریچه اخبار

  • گزارش روز
  • 3 روز پیش
عادی

های و هوی تازه

  • گزارش روز
  • 4 روز پیش
عادی

رونمایی از بسته حمایتی جدید ویژه صادرکنندگان محصولات دانش‌بنیان

  • گزارش روز
  • 4 روز پیش
آزاد

دیدگاه کاربران