بررسی جریان نقدینگی بورس طی سال 1401/ کوچ 38 همت پول خرد از بازار سرمایه

سرمایه‌گذاران حقیقی بازار سرمایه در کل سال 1401، حدود 38هزار میلیارد تومان سرمایه از بازار خارج کردند.

به گزارش آوای آگاه؛ سرمایه‌گذاران حقیقی در فروردین ماه حدود 195 میلیارد تومان سرمایه از بازار بیرون بردند. در اردیبهشت ماه تراز پول خرد بازار فقط 26 میلیارد تومان منفی بود. در خردادماه اما خروج پول خرد از بازار شدت گرفت و به منفی 8,7 همت رسید. در تیرماه شاهد خروج 6,4 میلیارد تومانی پول خرد از بازار بودیم. این مبلغ در مردادماه به منفی 4,1 همت و در شهریورماه به منفی 3,4 همت رسید. تراز پول خرد بازار در مهرماه، منفی 4,4 همت بود و در آبان ماه نیز بازار متحمل خروج 4,2 همت پول خرد شد. در آذرماه این مبلغ به منفی 1,7 همت کاهش یافت. در دی ماه حقیقی‌ها 3 همت سرمایه به بازار تزریق کردند، اما در بهمن ماه حدود 10 همت از بازار بیرون کشیدند. در اسفندماه هم بار دیگر 2,3 همت سرمایه وارد بازار کردند. 

 

کل هفتگی

 

با توجه به این آمار، در دوره 12 ماهه سال 1401 بیشترین خروج پول خرد ماهانه با 10 همت در بهمن ماه و عمده‌ترین ورود پول خرد ماهانه با 3 همت در دی ماه به وقوع پیوست. از مجموع 12 ماه سال 1401، طی 10 ماه تراز پول خرد بازار منفی بود و فقط در دو ماه برآیند ورود و خروج پول خرد مثبت ماند. 

معرفی صنایع و نمادها با عمده ترین خروج پول خرد 

بیشترین نقدینگی حقیقی از صنایع فلزات اساسی، فرآورده‌های نفتی، محصولات شیمیایی، بیمه و صندوق بازنشستگی، خودرو و ساخت قطعات، شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی، محصولات غذایی و آشامیدنی و سیمان، آهک و گچ خارج شد. 

 

صنعت

 

صنعت فلزات اساسی با تراز منفی 5,7 همت در دوره 12 ماهه سال 1401 صدرنشین بیشترین خروج پول خرد بازار شد. 

 

فلزات

 

دومین صنعتی که در سال گذشته متحمل بیشترین خروج پول خرد شد، فرآورده‌های نفتی بود. تراز پول خرد سالانه این صنعت منفی 5,5 همت شد. 

 

فرآورده نفتی

 

صنعت محصولات شیمیایی با خروج 5 همت از سرمایه‌های خرد، رتبه سوم بیشترین خروج نقدینگی حقیقی از بازار را در سال 1401 به خود اختصاص داد. 

 

محصولات شیمیایی

 

از بین نمادها پالایش، بپاس، فملی، شپنا، شستا، امین یکم، کیان، شبندر و خودرو متحمل بیشترین خروج پول خرد شدند. 

صنایع و نمادهایی که ورود پول خرد را تجربه کردند 

صنایع صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله، سایر محصولات کانی غیرفلزی، اوراق و حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن، سرمایه‌گذاری‌ها، ماشین آلات و تجهیزات، هتل و رستوران، فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی، مخابرات، پیمانکاری صنعتی و تولید محصولات کامپیوتری، الکترونیکی و نوری در سال 1401 شاهد ورود سرمایه‌های خرد بازار بودند. 

سرمایه‌گذاران حقیقی در طول 12 ماه سال 1401 در مجموع بیش از 2,250 میلیارد تومان سرمایه به صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بازار تزریق کردند تا این صندوق‌ها لقب صدرنشین ورود پول خرد را در سال 1401 کسب کنند. 

 

صندوق

 

دومین صنعتی که در سال گذشته بیشترین نقدینگی را از سوی حقیقی‌های بازار به سمت خود جذب کرد، سایر محصولات کانی غیرفلزی بود. تراز پول خرد این صنعت در سال 1401 مثبت 1,7 همت شد. 

 

کانی غیرفلزی

 

نمادهای افران، وکغدیر، کارا، سکه رفاه، اهرم، همای، وبملت، تسه 1401، وگردش و توان عمده‌ترین ورود پول خرد را تجربه کردند.

 

نماد

مطالب مشابه

وقایع‌نگاری از بازار طی هفته اول فروردین ماه/ آغاز قدرتمند بورس در سال نو

  • گزارش روز
  • 2 روز پیش
آزاد

چشم انتظار

  • گزارش روز
  • 2 روز پیش
عادی

سبزی که زرد شد؟!

  • گزارش روز
  • 4 روز پیش
عادی

آغاز طلایی

  • گزارش روز
  • 4 روز پیش
عادی

دیدگاه کاربران