تلاش بورس برای گذر/ در اولین روز معاملاتی 1402 چه گذشت؟

اولین روز از سال جدید را در حالی آغاز کردیم که بازار سرمایه به واسطه اتفاقات و تحولات رخ‌داده، جو منفی نداشت. اما زیر چهره خالص و خاص بازار، رگه‌هایی از ترس برخورد با سقف قبلی و واکنش‌های احساسی دیده می‌شد و همین موضوع باعث شده بود تا بازار امروز نتواند آن حجم قوی و شادابی همیشگی را در صفوف خرید مانند دو روز پایانی سال داشته باشد و کمی عرضه و همچنین تردید بین سهامداران وجود داشت.

به گزارش آوای آگاه؛ بازار سرمایه در نقطه‌ای قرار دارد که به نظر می‌رسد گذر از این محدوده برای آن کار سختی نخواهد بود، اما احساس می‌کنیم به روزهای بیشتری برای پذیرش این موضوع و گذر از آن احتیاج دارد. همچنان معتقدیم محدوده فعلی تا ۲۱۰۰، محدوده پرچالش و پرخطری برای بازار است.
برای اینکه بتوانیم با اطمینان بیشتری در مورد روند کوتاه مدت بازار نظر دهیم، نیاز به بررسی حرکت شاخص در هفته پیش رو داریم.
حرکت مثبت شاخص در روزهای آتی می‌تواند از هموار بودن مسیر در راه رسیدن به قله خبر دهد. اما اگر این روند مثبت با قدرت پیگیری نشود، احتمال اصلاح را افزایش می‌دهد و شاخص برای رسیدن به هدف خود به زمان بیشتری نیاز خواهد داشت. در حقیقت دل دل کردن شاخص، کار را سخت می‌کند و عبور پرقدرت یعنی اطمینان از روند پیش رو.
در مورد بازار هفته جاری به نظر می‌رسد وزن‌کشی بین اتفاقات و عوامل مختلف اعم از گزارش‌ها، نرخ دلار و شرایط ویژه آن و همچنین قرار گرفتن شاخص در نقاط مقاومت جدی و نزدیک سقف قبلی باعث می‌شود فشار فروش بازار در این محدوده بیشتر شود و به نوعی تحولات بازار در فروش افزایش یابد. این موضوع در ساعت‌هایی از معاملات امروز هم به وضوح دیده می‌شد و برای فردا به شکل عیان‌تر و واضح‌تر به چشم می‌آید. نکته بسیار مهم برای بازار این است که بتواند با کمک خبرهای ریز و درشت از این فضا عبور نماید که معتقدیم یک خبر بنیادی قوی و تحول خاص مثبت می‌تواند زمینه‌ساز این ماجرا شود.
از جمله این خبرهای مثبت می‌توان به نرخ پایه ۳۵هزار تومانی کرک اسپردها وافزایش نرخ تبدیل برق به ۱۶۰ تومان اشاره کرد.
اخبار مربوط به افزایش نرخ شرکت‌های غذایی هم در حال انتشار است و احتمالا این زنجیره ادامه دار باشد و درآمد شرکت‌ها را دستخوش تغییر کند.
نقش گزارش‌های ماهانه شرکت‌ها و همچنین دیتای کدال آنها در این موضوع بسیار حیاتی است و می‌تواند عاملی در جهت وزن گرفتن سمت تقاضا و بهبود نسبی حجم معاملات باشد. خبر نرخ فرآورده‌های ویژه، خبر مهمی بود. گویا جهت نیمه اول فروردین ماه براساس دلار ۳۵.۰۰۷ تومانی تعیین شده است، در حالی که اسفندماه براساس دلار ۲۸۳۷۰ تومان تعیین شده بود. به نظر می‌رسد این موضوع می‌تواند زمینه‌ساز حرکت  بازار شود و آن را از شاخص 2 و 2100 به سلامت عبور دهد.

معادن سرفراز

در نمادهای معدنی شاهد روند مثبت و قوی بودیم. معادن همچنان به واسطه روند رو به رشد نرخ فروش صادراتی محصولات خود و افزایش قیمت داخلی در بورس کالا با اقبال همراه هستند.

فملی با صف خرید خود را به قیمت‌های 800 تومان رساند. سهمی که در گام بعدی مهمان قیمت‌های 920 تومان در صورت شکست مقاومت 820 تومانی در معاملات فردا خواهد بود. رشد قیمت کاتد و احتمال رشد قیمت‌های جهانی مس به سطوح 10هزار دلار سبب اقبال خوبی به این غول مسی بازار شده است. 

کالسیمین در صف خرید سنگینی قفل شده است. این سهم وضعیت بنیادی خوبی دارد و انتظارهای بالایی را ایجاد کرده است؛ بخصوص اینکه در مجمع افزایش سرمایه شرکت نیز خبرهای خوبی منتشر شده که سبب توجه ویژه بازار به این سهم شده است. سهم تارگت 900 تومانی را دنبال می‌کند. 

کاما هم نوسانات مثبت داشتا و سعی در شکست قیمت‌های مقاومتی 460 تومانی دارد. سهمی که تا سطوح 520 تومان جای صعود دارد. این سهم معدنی تحولات بنیادی خوبی دارد و روند میان مدتی سهم صعودی ارزیابی می‌شود. کامایی که تحولات خوبی از جلگه‌های آسمانی، شرکت زیرمجموعه خود دارد. 

دارویی‌های توانا

در نمادهای دارویی شاهد روند نوسانی مثبت هستیم. این گروه همچنان انتظارهای بالایی در خصوص صورت‌های مالی 12 ماه ایجاد کرده است و روند خوبی در پیش دارد. 

در این گروه، دلقما سعی در شکست قیمت‌های 320 تومانی مقاومتی و رشد به سمت سطوح 360 تومان دارد. این سهم تحولات خوبی به واسطه افزایش نرخ آنتی بیوتیک‌ها داشته است و روند میان مدتی قوی رو به رشد را تجربه خواهد کرد. این سهم دارویی فروش و سودسازی خوبی دارد و روند میان مدت آن همچنان صعودی ارزیابی می‌شود.

دبالک که بارها در کف قیمتی 860 تومانی توصیه به خرید آن داشتیم، امروز در قیمت‌های 1000 تومان صف خرید بست. سهمی که با جهش فروش سنگین ماهانه خود نشان می‌دهد شاهد تحولات بنیادی خوبی است و در سال جاری سودسازی متفاوتی را از سهم شاهد هستیم. تثبیت در قیمت‌های فعلی، سهم را تا سطوح 1100 تومان بالا خواهد برد.

در این گروه دکوثر هم امروز مثبت خوبی بود. این سهم تولیدکننده آنتی بیوتیک شایعات سود 130 الی 140 تومانی برای سال 1401 داشت و سود 200 تومان به بالا را برای سال جاری دارد. سهمی که در صورت شسکت قیمت‌های 820 تومان تا سطوح 900 تومان پیشروی خواهد داشت. اگرچه روند میان مدت سهم، اهداف بالاتری را نشان می‌دهد. 

فولادی‌های قدر

در نمادهای فولادی شاهد روند مثبت خوبی بودیم. فولادسازان در موقعیت‌های خوبی قرار دارند. این روزها فروش‌های صادراتی آنها با رشد نرخ خوبی همراه شده است.

در فولاد مبارکه سهم در حال رشد به سمت هدف 650 تومانی است. این سهم وضعیت خوبی داشته و روند میان مدت صعودی قوی دارد. فولادی که سطوح قیمتی 720 تومان را در صورت عبور از قیمت‌های 650 تومانی در پیش روی خود دارد. البته دقت کنید فولاد در عین ارزندگی، اگر ثبت افزایش سرمایه داشته باشد، کمی زیر فشار فروش خواهد بود. 

در ذوب هم شاهد ادامه صعود سهم هستیم. سهمی که بازدهی بسیار عالی داده است و اگر بتواند از سد مقاومت 420 تومانی عبور نماید، تا سطوح 460 تومان رشد خواهد کرد. این سهم فولادساز وضعیت مناسبی از دید بنیادی داشته و سهم تا قیمت‌های 520 تومان هم با این حمایت‌های فعلی با دید میان مدت جای رشد دارد. 

روند فخوز کمی کندتر دنبال می‌شود. سهمی که مقاومت قوی 420 تومانی را بر سر راه خود دارد و باید دید قادر به شکست این سطوح قیمتی قوی خواهد بود یا خیر. فخوزی که اوضاع و احوال خوبی از دید بنیادی دارد و روند میان مدت آن صعودی است. سهم دو هدف قیمتی 460 و 520 تومانی دارد و از رشد بازار کمی عقب افتاده است. 

امروز گزارش فولاژ هم خوب بود. فولاژ زمستان خوبی داشت. در آذرماه 11429 و آبان ماه 10980 میلیارد ریال فروش زد. سهم در مهرماه به 9675 میلیارد ریال رسیده بود. در دی ماه با عدد خوب 11609 میلیارد ریال فروش داشت و بهمن ماه 12039 میلیارد ریال و اسفندماه 11660 میلیارد ریال بوده است. در 12 ماهه 130459 میلیارد ریال و عدد مدت مشابه قبل 95865 میلیارد ریال بوده است. 

فسبزوا هم شرایط مساعدی را تجربه کرد. در دی ماه جذاب نبود، اما بهمن و اسفندماه جبران کرد. سهم در بهمن ماه با فروش 1578 میلیارد ریالی به جمع 2 ماهه 1940 میلیارد ریال رسیده است. در اسفندماه با فروش 5351 میلیارد ریالی همراه بود و در 3 ماهه به عدد7291 میلیارد ریالی رسید. 

بانک‌های پرسود

در نمادهای بانکی شناسایی سود تسعیر ارز از یک سو و افزایش درآمدهای عملیاتی از بابت افزایش نرخ سود تسهیلات و سپرده‌ها به 23درصد از سوی دیگر سبب شده است تا بانک‌ها با روند خوبی همراه شوند. 

در بانک سینا که به تازگی شاهد معامله بلوکی خود بوده و صندوق توسعه ملی خریدار بلوک سهام بانک سینا بوده است، سهم به قیمت‌های بالای 400 تومان صعود کرد. سهم را در سطوح 300 تومان معرفی داشتیم و بازدهی خوبی داده است و کم کم باید به فکر فروش بود. 

بانک پارسیان دومین تراز ارزی مثبت را در این گروه دارد و سود تسعیر ارز خوبی را شناسایی خواهد کرد، اما وضعیت عملیاتی بانک با زیان همراه بوده و همین امر مانع از رشد قیمتی جدی سهم شده است. سهمی که با مقاومت 220 تومانی مواجه است و باید با این مقاومت دست و پنجه نرم کند. 

بانک دی هم رشد خوبی را در پیش گرفته است و به سمت قیمت‌های 100 تومان می‌رود. معاملات درون گروهی املاک با سهامدار عمده سبب شده است تا زیان انباشته بانک کاهش خوبی داشته باشد و از سوی دیگر بانک سود غیر عملیاتی خوبی را شناسایی نماید. سهم تا قیمت‌های 100 تومان در گام اول و در صورت مثبت بودن جو روانی تا قیمت‌های 110 تومان هم جای نوسان مثبت دارد. 

خودرویی‌های خوش نوسان

در نمادهای خودرویی شاهد نوسانات مثبت خوبی بودیم. خودرویی‌ها در سال آینده احیا شده و می‌توانند با خروج از زیان‌دهی به سود برسند. 

سایپا با روند صعودی خوبی همراه شده و حمایت‌ها از این سهم افزایش یافته است. سهمی که تا قیمت‌های 260 تومان بالا آمده است و با شکست این قیمت‌ها تا سطوح 280 الی 320 تومان جای نوسانات مثبت دارد. این سهم خودرویی اوضاع و احوال خوبی داشته و اگر تحولات بنیادی بخصوص بحث فروش دارایی‌های آن جدی شود، توان صعود خوبی دارد. 

ایران خودرو هم نوسانات مثبت، اما آرام‌تری داشت. سهمی که مقاوت 360 تومانی دارد و برای رشد قیمتی بیشتر نیاز به شکست این سد قیمتی با قدرت و حجم بالا دارد. خودرویی که برای سال جاری قصد افزایش تیراژ تولید و فروش را داشته و در موقعیت خوبی قرار دارد.

خپارس امروز منفی بود. سهم رشد خوبی پس از ماه‌ها توقف داشته و بازدهی 50درصدی به همراه داشته است. پتانسیل اصلی این سهم، فروش بلوک مدیریتی آن توسط سایپا است که می‌تواند تحولات خوبی را در سهم رقم بزند و سبب احیا سودسازی آن شود. 

چهارگوشه بازار

درازی از کف قیمتی 2200 تومان استارت زده است. جهش فروش‌های ماهانه، انتظار برای ثبت فروش 10 همتی برای سال جاری را افزایش داده است. طبق تخمین‌ها، سهم امسال 500 تومان سود و 3000 تا 3500 تومان ارزش ذاتی داشته که نشان از روند صعودی قوی سهم دارد. 

ثاخت هم در ساختمانی‌ها توانست قیمت‌های 320 تومانی را بشکند و به سمت هدف دوم خود یعنی سطوح 360 تومان به راه افتاده است. سهم ارزش NAV بالا و یکی از بالاترین میزان دارایی را در اختیار دارد. ثاخت ارزش ذاتی 420 تومانی را دنبال می‌کند. 

در فزر جهش قیمت طلا سبب رشد قیمتی ادامه‌دار این تولیدکننده طلا شد. سهمی که تا قیمت‌های 3600 تومان پیشروی خواهد کرد و سپس متعادل خواهد شد. عبور از این سد قیمتی برای سهم کار سختی است و نیاز به پتانسیل‌های اساسی بخصوص رشد ممتد قیمت دلار و طلا دارد. 

در غذایی‌ها، غزر می‌تواند جزء گزینه‌های خوب باشد. سهم از نظر درآمدی چشم‌انداز مثبتی دارد و روند صعودی قیمتی را هم می‌توان برای آن پیش‌بینی کرد.

با توجه به گزارش خوب غپینو و افزایش نرخ اعلام شده برای آن، می‌توان انتظار افزایش نرخ، رشد درآمد و گزارش خوبی را برای غمینو نیز در نظر گرفت.

غشهداب را هم می‌توان بیشتر بررسی کرد، اما در حال حاضر در قیمت‌های مهمی معامله می‌شود و معاملات آن در آینده تعیین‌کننده است.

با توجه به احتمال افزایش نرخ شیر و لبنیات، غگلپا را به عنوان نماد بنیادی و بهپاک را نیز به عنوان سهم نوسانی این گروه می‌توان در نظر گرفت.

در بانکی‌ها، بانک دی با توجه به خبر افزایش سرمایه از محل آورده، گزینه نوسانی خوبی است. حداقل قیمتی که برای آن می‌توان درنظر گرفت، ۱۲۲ تومان است.

وتجارت و وبصادر را هم می‌توان بررسی کرد. وبصادر در قیمت‌های بهتری معمامله می‌شود.

در سیمانی‌ها، ساراب گزارش خوبی منتشر کرد. سهم با اهرم دلاری هم که دارد، می‌تواند گزینه خوبی باشد.

سصفها هم شرایطی مشابه ساراب دارد و باید پس از اصلاح، آن را مجدد بررسی کنیم.

سخزر هم توانست امسال ۶۷۰ میلیارد تومان درآمد بسازد. سهم نسبت به هم گروهی‌های خود رشد کمتری داشته است و می‌تواند گزینه خوبی باشد.

در فولادی‌ها، ذوب و هرمز را می‌توان بررسی کرد. برای هر دو امروز تقاضای خوبی وجود داشت. هرمز در معالات بورس کالا افزایش نرخ گرفته و در ۳ ماه حدود 50درصد بازده داده است. در فولادی‌ها، هرمز از گزینه‌های خوب بنیادی است. معاملات ذوب هم در بورس کالای اسفندماه صعودی بوده است و اگر همچنان رشد خود را ادامه دهد، ۵۰۰ تومان را هم می‌تواند ببیند.

فاسمین امروز توانست از سقف کانال میان مدت خود عبور کند. سهم که در گروه روی است، جزء سهام P/E محور و بنیادی گروه محسوب می‌شود و فروش خوبی هم در بورس کالا داشته است. فزرین متناسب با بقیه گروه رشد نکرده و در محدوده حمایتی خوبی قرار گرفته است. اگر موفق به رشد شود تا محدوده ۷۰۰ تومان افزایش می‌یابد. 

در بین خودرویی‌ها، معاملات امروز خزر چشم‌گیر بود. شرکت گزارش خیلی خوبی منتشر کرد که بر اساس آن، فروش بیش از 100درصد افزایش داشته است. سهم امروز در قیمت‌های بالاتر از سقف خود معامله می‌شد. زامیاد در قیمت‌های فعلی اصلاح زمانی دارد، اما همچنان اهداف خوبی برای سهم پیش‌بینی می‌شود.

خکاوه با گزارش خوبی که منتشر کرد، احتمالا به سمت ۲۱۰۰ تومان حرکت می‌کند. شرکت در یک ساله ۱۴۰۱، ۲۰۰درصد بیشتر از پارسال فروخته است.

خمهر هم توانسته است ۷۱درصد افزایش فروش داشته باشد که اگر از ۳۳۰ تومان عبور کند، بازده خوبی می‌دهد.

در بین شیمیایی‌ها، حجم معاملات شبصیر در دو روز آخر معاملاتی رشد بسیار چشم‌گیری داشته است. سهم را با دید نوسانی می‌توان بررسی کرد. با توجه به فروش صادراتی و افزایش نرخ محصولات، فروش خوبی را برای آن می‌توان در نظر گرفت.

شپلی گزارش عملکرد خوبی منتشر کرد که در ۳ماهه زمستان توانسته است بیش از ۹۰۰ میلیارد تومان فروش داشته باشد. رقم معادل پارسال ۵۰۰ میلیون تومان بوده است. برای ورود به سهم باید منتظر اتمام اصلاح آن باشیم. شجم همچنین از نمادهای پردرآمد گروه بوده که امسال فروش خوبی را ثبت کرده است و می‌تواند به عنوان یک گزینه بنیادی بررسی شود.

در گروه یوتیلیتی، خبر مثبتی در مورد نرخ تبدیل برق داشتیم. در این گروه، وهور، بمپنا و بجهرم را می‌توان در نظر گرفت که در این بین، بجهرم می‌تواند اولویت بالاتری داشته باشد. هر سه سهم تقریبا در بازه‌های مقاومتی معامله می‌شوند و باید در روزهای آتی بررسی شوند.

بپیوند سهم دیگر این گروه است که بعد از گذشت بازه ۱۴۰۰ تومان، می‌تواند گزینه نوسانی خوبی باشد و بازده خوبی بدهد.

مطالب مشابه

وقایع‌نگاری از بازار طی هفته اول فروردین ماه/ آغاز قدرتمند بورس در سال نو

  • گزارش روز
  • 2 روز پیش
آزاد

چشم انتظار

  • گزارش روز
  • 3 روز پیش
عادی

سبزی که زرد شد؟!

  • گزارش روز
  • 4 روز پیش
عادی

آغاز طلایی

  • گزارش روز
  • 5 روز پیش
عادی

دیدگاه کاربران