از تحقق سود 2200 میلیاردی سازمان اقتصادی کوثر تا عرضه هفت شرکت تابعه در بورس

ناصر فخاری، مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر، روز گذشته طی نشستی با اصحاب رسانه، گزارشی از فعالیت‌های اقتصادی این سازمان ارائه داد.

به گزارش آوای آگاه؛ ناصر فخاری، مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر، روز گذشته طی نشستی با اصحاب رسانه، گزارشی از فعالیت‌های اقتصادی این سازمان ارائه داد و مهم‌ترین نکات مطرح شده در این جلسه به شرح زیر است:

سود عملیاتی سال ۹۹ سازمان کمتر از ۲۰۰ میلیارد تومان بود. در سال ۱۴۰۰، این عدد به ۵۶۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد و در حال حاضر طبق گزارش تلفیقی، سود سازمان۲۲۰۰ میلیارد تومان شده است. یعنی برخی از شرکت‌های زیر مجموعه بیش از ۴ برابر رشد در سود داشته‌اند.

شرکت‌های زیان‌دهی که تاسیس شده بودند را ادغام کردیم تا از زیان جلوگیری کنیم.

از سرمایه‌های سازمان به شرکت‌ها اختصاص نمی‌دهیم و به مدیران اجازه دریافت تسهیلات و تصمیم‌گیری در این خصوص را دادیم.

در حال حاضر، پنج پهنه معدنی داریم که برای توسعه آنها با بخش خصوصی در حال مذاکره هستیم. در اکتشافات خود به رگه‌های طلا و مس برخورد کردیم.

هزینه اکتشافات از فروش ۴۲ واحد آپارتمان که سال‌ها در حال انباشت و بلااستفاده بود، تامین شد.

بخش‌های کم بازده و کارخانجات کم سود را برای فروش گذاشتیم.

نیروگاه بیوگاز از فضولات گاوداری شریف آبا افتتاح می‌شود.

باید یک میلیون تن نهاده دامی را وارد کنیم تا در بهای تمام‌شده صرفه‌جویی شود.

سود شرکت زربال، امسال ۶۰۰ میلیارد شد؛ چون واردات جوجه را انجام نداده است.

شرکت زربال در ۶ماهه دوم سال جاری عرضه خواهد شد. ۶ شرکت دیگر هم عرضه خواهد شد؛ از جمله سیمکات، جمکو و گروه سرمایه‌گذاری توسعه صنایع و معادن کوثر.

شناسایی گلوگاه‌های هزینه‌ای برای صرفه‌جویی در مصرف نهاده و کاهش قیمت تمام‌شده را دستور کار خود داریم.

در سال مالی جدید، تمام شرکت‌ها مکلف به صادرات شدند که در این زمینه با افغانستان برای صادرات مازاد تخم مرغ مذاکره کردیم.

واردات نهاده‌ها بی‌واسطه انجام خواهد شد و تمام دارایی‌های سازمان مولد می‌شود.

همچنین در بخش معادن کوثر، رقم ۳۰ میلیاردی سال گذشته به ۱۱۰ میلیارد تومان سود در امسال رسید. درنتیجه هرجا که تولید رشد پیدا کند، بالطبع مهار تورم نیز رخ خواهد داد.

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر، افزایش تولید گوشت را یکی از برنامه‌های سال جاری این سازمان بیان کرد و گفت: درحال حاضر این سازمان بین ۱۵ تا ۲۰هزار تن گوشت تولید می‌کند که هدف‌گذاری امسال ما برای ماه‌های آتی، تولید ۱۲۰هزار تن گوشت کشور است. این افزایش تولید در جهت سیاست مهار تورم و با مشارکت بخش خصوصی انجام خواهد گرفت.

فخاری در ادامه افزود: امسال شاهد آغاز بکار سیکل ترکیبی نیروگاه زاگرس کوثر خواهیم بود. این عملیات نیروگاهی با توجه به قراردادی که به زودی با شرکت مپنا منعقد خواهد شد، اجرایی می‌شود. لذا در جهت سیاست مولدسازی، یک زمین بلااستفاده به ارزش ۲هزار میلیارد تومان به مپنا داده می‌شود و در عوض نیروگاه زاگرس به سیکل ترکیبی تبدیل می‌شود؛ به عبارتی هدر رفت انرژی کاهش و ظرفیت تولید برق این نیروگاه به بیش از دو برابر افزایش خواهد یافت.

وی تصریح کرد: در ادامه اجرای سیاست ابلاغی مولدسازی، ۹ واحد آپارتمانی یک شرکت معدنی کوثر را فروختیم و با درآمد آن در دو استان به اکتشاف معدنی پرداختیم که خوشبختانه به رگه‌هایی از فلزات گران‌بها رسیدیم که به هیچ عنوان تناسب آنچه فروخته شده است با آنچه کشف شده قابل مقایسه نیست. همچنین چهار واحد آپارتمانی را فروختیم و ۱۳۰۰ واحد آپارتمانی را در دستور ساخت داریم. در ادامه همین سیاست،  چندین شرکت زیان‌ده سازمان در شرکت‌های بزرگ‌تر ادغام شدند که خوشبختانه به سودآوری رسیده‌اند.

 

مطالب مشابه

جذابیت بازار سرمایه در گرو مهار دولت

  • گفتگو و مصاحبه
  • 3 روز پیش
آزاد

سهام پیشنهادی کارشناسان بازار برای فروردین ماه

  • گفتگو و مصاحبه
  • 5 روز پیش
آزاد

کدام بازار در سال آینده پیشرو خواهد بود؟

  • گفتگو و مصاحبه
  • 16 روز پیش
آزاد

افت قیمت جهانی سنگ‌آهن

  • گفتگو و مصاحبه
  • 17 روز پیش
آزاد

بررسی چشم‌انداز بازار سرمایه در سال 1403

  • گفتگو و مصاحبه
  • 17 روز پیش
آزاد

تایرسازان در مسیر رشد سود

  • گفتگو و مصاحبه
  • 18 روز پیش
آزاد

دیدگاه کاربران