استراحت موقت یا سوت پایان بحران؟!

امروز (24 اردیبهشت ماه)، شاخص کل بورس تهران ۷۲هزار واحد صعود کرد و در سطح دو میلیون و ۲۸۵هزار واحد قرار گرفت. شاخص هم وزن همچنین رشد حدود ۱۴هزار واحدی داشت و به سطح ۷۴۸،۶۰۴ واحد رسید.

به گزارش آوای آگاه؛ در روز جاری، شاخص کل بیشترین تأثیر را از سهام «فولاد»، «فملی» و «فارس» گرفت و نمادهای «خزامیا»، «خودرو» و «خساپا» پرمعامله‌ترین نمادهای بورسی بودند.

در پایان بازار امروز، شاخص فرابورس تحت تاثیر افزایش قیمت نمادهای «وسپهر»، «خاور» و «شگویا» افزایش یافت و پس از رشد ۶۲۱ واحدی به سطح ۲۸،۴۸۱ واحد رسید.

بورس در روز جاری با تقاضای بالا در گروه خودرو شروع به کار کرد. برخلاف روزهای گذشته، نمادهای «خودرو» و «خساپا» با تقاضای مثبت همراه بودند و ایران خودرو دقایقی را در صف خرید طی کرد. با توجه به اینکه ایران خودرو کمترین رشد ماهانه را در میان خودروسازها داشته است،‌ در نتیجه معاملات امروز، بازدهی ۳۰ روزه شرکت به رقم منفی ۱درصد رسید. «خزامیا» اما از نمادهای منفی گروه بود که با صف فروش، معاملات خود را شروع کرد و تا صفر تابلو افزایش قیمت داشت. 

در گروه بانکی، نمادهای «وبملت» و «تجارت» با حمایت حقوقی بازار همراه بودند و متعادل و مثبت معامله شدند. بانک دی که حجم معاملات چشمگیری داشت، در انتهای بازار محدوده‌های سبز رنگ را نیز تجربه کرد و در نهایت امروز را با قیمت 1500 ریال به پایان رساند.

عمده نمادهای گروه پالایشی در روز جاری در حوالی سقف قیمت روزانه معامله شدند و نمادهای «شتران» و «شپنا» بالاترین حجم معاملاتی را در این گروه داشتند. در سهم «شتران» ۵۰درصد حجم فروش معادل ۱۲۰ میلیون سهم توسط حقوقی‌ها فروخته شد. درنهایت، امروز حدود ۱.۵۰۰ميليارد تومان ورود سرمایه حقیقی در بازار اتفاق افتاد و ارزش معاملات خرد به بیش از ۱۶هزار میلیارد تومان رسید.

24

ترین‌های معاملات بورس

بانکی‌ها، سایر محصولات کانی فلزی به واسطه حق تقدم کرازی و خودرویی‌ها بیشترین حجم معاملات و گروه خودرو، بانک، فلزات اساسی و شیمیایی‌ها بیشترین ارزش معاملات را از آن خود کردند.

 از طرفی نمادهای «پی پاد»، «ثبهساز» و «حکشتی» بیشترین ارزش در صف خرید را داشتند.

حمایت حقیقی و حقوقی

امروز، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، فرآورده‌های نفتی و سایر محصولات کانی فلزی بیشترین حمایت از سوی سرمایه‌گذاران حقیقی را داشتند. همچنین حق تقدم «کرازی»، صندوق ارزش و «شبندر» بیشترین ورود سرمایه حقیقی را به ثبت رساندند و «خودرو» و «خساپا» بیشترین حمایت حقوقی را تجربه کردند.

24

24

امروز، بازار سرمایه روزی متفاوت از روزهای قبل را سپری کرد. حال، همگان با خود فکر می‌کنند که آیا حرکت امروز بازار، سوت پایان بحران اخیر بود یا تایم اوتی موقت! امروز، دو اتفاق برای بازار رخ داد؛ اتفاق و رویداد اول این بود که بازار برخلاف روزهای قبل، دو الی سه بار بر موج عرضه دومی که ایجاد شده بود، غلبه کرد و این موضوع، امیدواری به بازار را افزایش داد. نکته دوم این بود که برخلاف روزهای قبل، فشار تقاضا رفته رفته با پایان بازار بهتر شد؛ این موضوع در کنار افزایش حجم و ارزش معاملات می‌تواند نشان‌دهنده حضور دوباره بخشی از جریان پول در بازار باشد.

امروز در مصاحبه مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار، نکته جالبی وجود داشت. وی بیان کرد که در روز جاری، 50 خریدار برتر حقیقی بازار، در مجموع بالغ بر 465 میلیارد تومان سهام به صورت خالص خریداری کردند. در حالی که همین 50 کد معاملاتی ظرف 5 روز گذشته اقدام به خالص فروش سهام به مبلغ 416 میلیارد تومان نمودند. به عبارتی بیش از آن مبلغی که ظرف روزهای منفی بازار فروختند، ظرف یک روز خریداری کردند. نکته جالب ماجرا اینجاست که بسیاری از خرید این افراد در همان سهم‌ها در قیمت‌های بالاتر صورت گرفته است و این یعنی به جای اینکه این عزیزان از بازار نوسان بگیرند، بازار از آنها نوسان گرفته است.

باید اذعان داشت سلسله اتفاقات و رویدادهای متفاوت دست در دست هم داد و باعث بروز جو مثبت و خوشبینی به بازار شد و تا حدودی، موج اصلاحی بازار را ضعیف‌تر و ترس بازار را کمتر کرد و آمادگی برای برگشت را افزایش داد. البته هنوز تردید در بین برخی افراد وجود دارد، اما جو امروز به طور کلی متفاوت بود. روزهای گذشته، عوامل مختلف دست در دست هم دادند  تا فضای متفاوت‌تری برای بازار امروز رقم بخورد؛ یکی از مهم‌ترین عوامل این بود که دستورات ویژه و هماهنگی‌های لازم برای حمایت از بازار به عمل آمد و این موضوع طی روز گذشته و امروز به وضوح در بازار مشخص بود. این موضوع در روزهای گذشته به این شکل وجود نداشت و حقوقی‌ها برای خرید در بازار با هم همراه نبودند. البته در فروش، هماهنگ و همراه عمل می‌کردند! نکته بعد، برگشت و سیگنالهای سازمان بورس و اوراق بهادار از برخی تصمیمات بود که به نوعی عقب‌نشینی از سیاست‌های قبلی قلمداد می‌شد، اما این سیگنال را به سهامداران ارسال می‌کرد که بازار در نقاط منطقی و خوبی قرار دارد و اعتبار زدن و عدم فروش صندوق‌ها نیز می‌توانند عواملی برای بهتر شدن بازار باشند.

بحث تزریق پول هم بیان شد که حاشیه‌های زیادی داشت. یک نکته در مورد موضوع ۵۰۰ میلیارد بیان می‌کنیم؛ نمی‌گوییم که تزریق ۵۰۰ میلیارد به صندوق تثبیت، عددی عجیب، کم و یا عدد بالایی است، اما به هر حال در فضای فعلی موثر است. مشکل بازار، این پول‌ها نیست. مشکل بازار، اعتماد و ترس است و شاید هنوز هم دارد؛ اما همین ۵۰۰ میلیارد طی دو روز گذشته، زهر فروش خودرویی‌ها را گرفت و صندوق تثبیت را در بسیاری از نمادها خریدار کرد. به این نکته هم توجه کنید که کارکرد صندوق تثبیت با صندوق توسعه متفاوت است؛ چه بسا در ماجرای صفوف فروش خودرویی‌ها، دست و بال توسعه بسته و دست تثبیت بازتر بود!

اما عوامل دیگر یعنی تحولات تکنیکالی و نموداری بازار، نزدیک شدن به کف 2100 و قرار گرفتن بسیاری از قیمت‌ها روی نقاط حمایت تکنیکالی، به جمع شدن بازار کمک کردند. عامل مهم دیگر یعنی گزارش‌های ۱۲ماهه شرکت‌ها می‌تواند اثرات بسزایی در بازار داشته باشد؛ چراکه این بار با توجه به بحث 4ماهه بودن تقسیم سود، این گزارش‌ها نقش محوری در کف‌سازی بازار و شناسایی کف قیمت‌ها خواهند داشت و یکی از دلایل ما بر این موضوع که افت قیمت‌ها، اصلاح است و نه سقوط، همین موضوع بود که بسیاری از نمادها با انتشار گزارش ۱۲ماهه و کمی اصلاح قیمت، دوباره به نقاط ارزندگی و جذابیت رسیدند. همچنان معتقدیم انتشار گزارش‌های ۱۲ماهه شرکت‌ها می‌تواند در جلوگیری از افت قیمت بیشتر و کف‌سازی محکم بازار موثر باشد. البته ذکر این نکته مهم و ضروری است که ترس  بازار هم باید بریزد و معاملات چند روز اخیر، این موضوع را به بازار نشان داد که می‌تواند از این ماجرا فاصله بگیرد.

​​​​​​​تمام آنچه طی این مدت روی آن تاکید می‌کردیم، این بود که افت قیمت‌های فعلی چیزی به غیر از یک اصلاح در یک روند صعودی نیست و این افت نیز فرصتی برای اصلاح پرتفوی، خرید سهم و حضور دوباره جریان پول خواهد بود. اما ضربه‌ای که این روزها وارد شده است، روند برگشت را خاص‌تر‌ می‌کند. زیرا بازار بر مدار ارزندگی و شرایط بنیادی قرار داشت. این شرایط منطقی و ارزندگی خود را در چند بعد نشان می‌دهد که مهم‌ترین آن، وضعیت فروش و عملیاتی و بنیادی شرکت‌ها است که خود را در سود و در نهایت P/E تحلیلی بازار نشان می‌دهد.

گزارش‌های 12ماهه فعلی، دو نکته را در موضوع تحلیل بازار رقم می‌زند؛ نکته اول این است که این گزارش‌ها به نوعی بستر اصلی تقسیم سود مجامع ماه‌های ۳ و ۴ خواهند بود و اتفاق مهم و حیاتی این است که این بار با توجه به زمان‌بندی 4ماهه تقسیم سود می‌توانند جذابیت‌های ویژه‌تری برای بازار داشته باشند. نکته دیگر اینکه 3ماهه چهارم در شرکت‌ها می‌تواند با توجه به نرخ‌ها، آینه خوبی برای سود ۱۴۰۲ باشد و از همین رو در محاسبه P/E فوروارد بازار کمک شایانی خواهد کرد. از همین روست که معتقدیم این دو اتفاق با گزارش‌های 12ماهه رقم می‌خورد و بازار می‌تواند یک کف قیمتی محکم در بسیاری از سهم‌هایی که گزارش‌های خوب دارند، شناسایی کند. البته وظیفه تحلیلگران بازار این است که به بازار خط دهند و جهت بازار را شناسایی کنند. پیدا کردن قیمت منطقی و نقطه بهینه ورود و کف کار بسیاری از سهم‌ها با توجه به گزارش‌ها آسان‌تر شده است و می‌تواند نقطه برگشت و اتکای خوبی برای فعالان باشد. بخصوص اینکه پول‌های بزرگ بازار می‌توانند فرصت‌های خوبی را در مقطع فعلی و در قیمت‌های منطقی و بنیادی شکار کنند و در دور بعدی حضور جریان پول در بازار، فروشنده باشند.

اما چه فضایی پیش روی بازار است؟ اگر بنابر محقق شدن پیش‌بینی ما بورسی‌ها باشد، ماجرا به این شکل پیش می‌رود که بسیاری از بورسی‌ها معتقدند آن جنونی که بازار گرفته بود، تمام شد و با ترسی که ایجاد شده است، بازار با شکل قوی و محکم بر نمی‌گردد و آن روزهای طلایی و شیرین را لمس نخواهد کرد و تا زمانی که محرک جدیدی به آن نرسد (احتمالا منظور دلار است)، مسیر صعودی و قوی را طی نمی‌کند. اما دقت کنید عاملی که در روند قبلی و فعلی احتمالی نادیده گرفته می‌شود، جریان پول و نقدینگی است. این امکان وجود دارد که جریان پول، تمام این بازی و سناریوها را تغییر دهد و مسیر جدیدی را آغاز کند. از همین رو معتقدیم پیش‌بینی اینکه بازار به رکود می‌رود و یا تغییر نمی‌کند و مواردی از این دست، زود است و بازی پول به راحتی می‌تواند تمام این پیش‌بینی و جریان‌ها را تغییر دهد. از همین روست که پیدا کردن سمت مهم جریان نقدینگی به بازار، یکی از مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند در روند بعدی موثر باشد.

مطالب مشابه

وقایع نگاری از بازار طی هفته اول اردیبهشت ماه/ رشد دسته جمعی ارزش صنایع و نمادها

  • گزارش روز
  • یک روز پیش
آزاد

نیسان آبی افکت!

  • گزارش روز
  • 2 روز پیش
عادی

بررسی نوسانات بازار خودرو در هفته اخیر/ قیمت بیش از 80درصد از خودروها کاهشی شد

  • گزارش روز
  • 2 روز پیش
آزاد

چشم به دریچه اخبار

  • گزارش روز
  • 3 روز پیش
عادی

های و هوی تازه

  • گزارش روز
  • 4 روز پیش
عادی

رونمایی از بسته حمایتی جدید ویژه صادرکنندگان محصولات دانش‌بنیان

  • گزارش روز
  • 4 روز پیش
آزاد

دیدگاه کاربران