وقایع‌نگاری از بازار طی هفته سوم خردادماه/ تداوم روند کاهشی ارزش معاملات خرد

طی هفته سوم خردادماه که تنها شامل سه روز معاملاتی بود، بازار کم رمقی را تجربه کردیم. به طور کلی به دلیل تعطیلات هفته جاری بازار بسیار کم حجم اما متعادل دنبال شد، اما در دقایق پایانی آخرین روز معاملاتی یعنی چهارشنبه، فشار عرضه‌ها کمی شدت گرفت.

به گزارش آوای آگاه؛ در هفته جاری، میانگین ارزش معاملات خرد روزانه به 7.4 همت رسید که در مقایسه با هفته قبل 26درصد کاهش داشت. روند کاهشی ارزش معاملات خرد برای پنجمین هفته پیاپی است که ادامه یافته و طی این مدت از محدوده 18.6 همت به 7.4 همت تقلیل یافته است.

برآیند عملکرد شاخص‌ها اما نسبتا مثبت بود. شاخص کل که در هفته قبل بیش از 3درصد کاهش یافته بود، در هفته جاری 8 دهم درصد رشد کرد. شاخص هم‌وزن نیز در حالی 1.5درصد افزایش یافته که در هفته دوم خردادماه متحمل افت 3.5درصدی شده بود.

در هفته‌ای که گذشت، بیش از 60درصد از صنایع و نمادهای بازار رشد ارزش را تجربه کردند. صنایع پیمانکاری صنعتی، چاپ و سایر حمل و نقل صدرنشین بازدهی در بین کل صنایع بازار بودند، اما صنایع فعالیت‌های هنری، سرگرمی و خلاقانه، استخراج سایر معادن، سایر واسطه‌گری‌های مالی و محصولات چرمی بیشترین بازدهی منفی را تحمل کردند.

صنایع

نماد شستان که از اواخر دی ماه 1401 متوقف بود، پس از افزایش سرمایه و تعدیل قیمت، در روز چهارشنبه هفته جاری با رشد قیمت قابل توجه 230درصدی بازگشایی شد. بعد از شستان، نمادهای خچرخش، ثپردیس، حآسا، وکبهمن و وایران بین 18 تا حدود 20درصد بازدهی داشتند و از لحاظ بازدهی صدرنشین کل نمادها شدند.

نمادهای سصفها، واعتبار، البرز، لطیف، غشهد، سپید، چخزر، پی پاد و فرود که بین 10 تا 14درصد افت قیمت متحمل شدند، بیشترین بازدهی‌های منفی را رقم زدند.

بازدهی​​​​​​​

 شنبه؛ مثبت کم رمق بازار سرمایه در آستانه تعطیلات دو روزه

در معاملات امروز برخی از تک سهم‌ها مورد توجه قرار گرفتند. جو کلی بازار نسبتا مثبت بود، اما شاهد معاملات کم رمقی بودیم. در انتها، شاخص کل رشد بیش از 8هزار واحدی را ثبت کرد و در ارتفاع 2 میلیون و 279هزار واحد ایستاد. ارزش معاملات خرد به 6.5 همت رسید. همچنین حدود 20 میلیارد تومان تغییر خالص ملکیت از حقوقی به حقیقی اتفاق افتاد. نمادهای شتران و شپنا بیشترین توجه حقوقی‌ها و غگل عمده‌ترین اقبال حقیقی‌ها را داشتند.

ایسنا از آغاز اجرای مرحله جدید کالابرگ و اضافه شدن گوشت و اقلام پروتئینی به کالاها خبر داد.

وزیر خارجه بلژیک گفت: برای نزدیکی هرچه بیشتر مناسبات ایران و اروپا آماده‌ایم.

روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز نوشت: راب مالی، نماینده آمریکا در امور ایران و سعید ایروانی، نماینده ایران در سازمان ملل بر سر موضوع تبادل زندانیان با یکدیگر دیدار داشته‌اند.

رویترز نوشت: با آغاز نشست‌های دو روزه اعضای اوپک پلاس ممکن است کاهش تولید نفت بیشتر شده و تا یک میلیون بشکه در روز تصویب شود.

نرخ حواله دلار در محدوده 38.304 تومان باقی ماند. دلار آزاد در محدوده 50هزار تومان معامله شد.

سه شنبه؛ آزادسازی قریب الوقوع 24 میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده ایران

امروز هم بازار مانند روز شنبه بی رمق دنبال شد، اما مهم‌ترین اتفاق امروز را می‌توان صف خرید شدن نمادهای خودرویی طی نیمه دوم بازار دانست. این موضوع سبب شد تا بازار رنگ و بوی بهتری بگیرد. در انتها، شاخص کل با رشد حدود 10هزار واحدی به ارتفاع 2 میلیون و 289هزار واحد رسید. ارزش معاملات خرد به حدود 8 همت رسید و تراز نقدینگی حقیقی نیز مثبت 174 میلیارد تومان شد. نمادهای شجم و خبهمن صدرنشین ورود پول خرد و فولاد و شپنا با بیشترین حمایت حقوقی‌ها همراه شدند.

در روزهای اخیر، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه مقدماتی خود در آغاز جلسه شورای حکام گفت: فرآیند اجرای بیانیه مشترک با ایران آغاز و پیشرفت‌هایی نیز حاصل شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد: در تکمیل روند اجرای توافقات دو جانبه میان ایران و عربستان برای از سرگیری روابط، سفارت ایران در ریاض، سرکنسولگری ایران در جده و نمایندگی دائم ایران نزد سازمان همکاری اسلامی طی روزهای سه شنبه ۱۶ خرداد و چهارشنبه ۱۷ خردادماه به صورت رسمی بازگشایی خواهند شد.

گروسی، مدیرکل آژانس در خصوص همکاری ایران و آژانس گفت: موضع خود را در قبال فعالیت‌های هسته‌ای ایران تغییر نداده‌ایم. ما پاسخ‌های قابل قبولی از ایران دریافت کرده‌ایم و آن‌ها را راستی‌آزمایی خواهیم کرد.

مرندی مشاور تیم مذاکره‌‌کننده هسته‌ای ایران در گفت‌وگو با شبکه المیادین اعلام کرد: تهران قبل از حل و فصل همه پرونده‌های مربوط به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، توافقی را امضا نخواهد کرد.

در پی سفر سلطان عمان به ایران و براساس اطلاعات به دست آمده ایسنا به زودی مبلغی بیش از ۲۴ میلیارد دلار از منابع ارزی بلوکه شده ایران در عراق و کره جنوبی و از طریق منابع قابل دسترس کشورمان در صندوق بین‌المللی پول وارد ایران خواهد شد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: ورود شورای رقابت به موضوع خودرو این نیاز را ایجاد کرد که به فکر اصلاح قانون این نهاد و بازنگری در نقش آن بیفتیم. به زودی اصلاحیه قانون شورای رقابت در مجلس بررسی و به شور گذاشته می‌شود. براساس اطلاعیه مشترک وزارتخانه‌های نیرو و صمت، برنامه تامین برق صنایع کشور برای تابستان سال‌جاری با هدف تولید حداکثری در سال رشد تولید تدوین و ابلاغ شد.

دلار آزاد در کانال 51هزار تومان معامله شد.

چهارشنبه؛ برگشت دلار به کانال 50هزار تومان

بازار در ابتدا متعادل و کم رمق بود، اما با نزدیک‌تر شدن به دقایق پایانی بر شدت عرضه‌ها افزوده شد. در انتها، شاخص کل 1.100 واحد افت کرد و در محدوده 2 میلیون و 288هزار احد ایستاد. ارزش معاملات خرد به 7.7 همت رسید و 353 میلیارد تومان تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی اتفاق افتاد. نمادهای عالیس و وپخش از سوی حقیقی‌ها و وتجارت و وبملت از طرف حقوقی‌ها با بیشترین حمایت همراه بودند.

معاون پارلمانی رییس‌جمهور گفت: برنامه هفتم توسعه یکشنبه با حضور رئیس‌جمهوری تقدیم مجلس می‌شود. بعد هم اعلام وصول معرفی وزیر پیشنهادی صنعت و معدن و تجارت را خواهیم داشت. امیدواریم که وزیر جهادی کشاورزی هم هرچه زودتر معرفی شود.

شورای رقابت اعلام کرد: خودروسازان مکلفند اسناد خودروهایی را که براساس مصوبه‌های گذشته این شورا در رهن هستند را آزاد کنند.

نرخ دلار مبادله ای به 38.295 تومان رسید. دلار آزاد به محدوده 50هزار تومان برگشت.
​​​​​​

مطالب مشابه

نیسان آبی افکت!

  • گزارش روز
  • در یک ساعت
عادی

بررسی نوسانات بازار خودرو در هفته اخیر/ قیمت بیش از 80درصد از خودروها کاهشی شد

  • گزارش روز
  • در 40 دقیقه
آزاد

چشم به دریچه اخبار

  • گزارش روز
  • یک روز پیش
عادی

های و هوی تازه

  • گزارش روز
  • 2 روز پیش
عادی

رونمایی از بسته حمایتی جدید ویژه صادرکنندگان محصولات دانش‌بنیان

  • گزارش روز
  • 2 روز پیش
آزاد

ختم فروردین تلخ، تولد داغ اردیبهشت

  • گزارش روز
  • 3 روز پیش
عادی

دیدگاه کاربران