وقایع‌نگاری از بازار در هفته دوم اردیبهشت ماه/ کاهش ارزش عمده صنایع و نمادها

در هفته دوم اردیبهشت ماه، میانگین ارزش معاملات خرد روزانه با 30درصد کاهش نسبت به هفته قبل از 5.5 همت به 3.9 همت رسید. شاخص‌های کل و هم‌وزن هم کاهشی شدند و هر یک 1.7درصد عقب‌نشینی کردند.

به گزارش آوای آگاه؛ در هفته دوم اردیبهشت ماه، میانگین ارزش معاملات خرد روزانه با ۳۰درصد کاهش نسبت به هفته قبل از ۵.۵ همت به ۳.۹ همت رسید. شاخص‌های کل و هم‌وزن هم کاهشی شدند و هر یک ۱.۷درصد عقب‌نشینی کردند.

در هفته‌ای که گذشت، بالغ بر ۸۰درصد از صنایع و ۷۰درصد از نمادها بازدهی منفی داشتند. صنایع استخراج زغالسنگ، پیمانکاری صنعتی و محصولات چرمی عمده‌ترین افت ارزش بازار را متحمل شدند و در مقابل صنعت فعالیت‌های هنری، سرگرمی و خلاقانه با ۱۱.۶درصد در رأس عمده‌ترین بازدهی مثبت قرار داشتند.

صنایع.png

از بین نمادها لابسا، حپترو، وتوس، کیا و دکوثر در کسب بازدهی مثبت و آ س پ، تاپکیش، توریل، کارام و خلنت در به دست آوردن بازدهی منفی صدرنشین شدند.

Untitled.png

شنبه؛ عقب‌نشینی نرخ دلار

اولین روز معاملاتی با قدرت‌نمایی فروشنده‌ها مواجه بود و تنها برخی از صنایع مانند فلزی و زراعت با اقبال همراه بودند. شاخص کل به رشد ۶۵۰ واحدی بسنده کرد و در حدود ۲ میلیون و ۳۰۴هزار واحد ایستاد. ارزش معاملات خرد به ۴.۷ همت رسید و تراز پول خرد بازار، منفی ۲ میلیارد تومان شد. حقیقی‌ها بیش از همه حسینا و شتاب و حقوقی‌ها عمدتاً اهرم و خودرو خریداری کردند.

وزیر صمت گفت‌: برنامه‌ای گسترده داریم و امسال تلاش خواهیم کرد که ظرفیت تولید را افزایش دهیم.

براساس آمار بانک مرکزی، نرخ تورم نقطه‌ای فروردین ماه ۳۰.۹درصد و نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور ۲.۶درصد گزارش شده که ۰.۶درصد بیشتر از اسفندماه است.

پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی اعلام کرد که گزارش طرح معافیت بورس به زودی در کمیسیون اقتصادی نهایی می‌شود. قبل از پایان عمر مجلس یازدهم، این طرح تبدیل به قانون شده تا همچنان معافیت‌های مالیاتی بازار سرمایه برقرار باشد.

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از تشکیل شورای ملی تأمین مالی خبر داد که سبب تسریع افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی می‌شود.

نرخ دلار با افت بیش از یک هزار تومانی از محدوده ۶۲۸۵۰ به ۶۱۷۰۰ تومان رسید.

یکشنبه؛ الزام بازارگردانی برداشته شد

امروز، بازار با برتری نسبی فروشنده‌ها به خریداران ادامه یافت. شاخص کل به ارتفاع ۲ میلیون و ۲۸۴هزار واحد برگشت. ارزش معاملات خرد به ۳.۸ همت کاهش یافت و ۷۱ میلیارد تومان از مالکیت بازار به سمت حقوقی‌ها چرخید.

با تصویب هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، بازارگردانی از حالت الزامی خارج شد و در اختیار بورس و فرابورس قرار گرفت. جزئیات این مصوبه و تغییرات صورت گرفته در کنفرانس خبری با حضور مدیران سازمان و بورس و فرابورس اطلاع‌رسانی خواهد شد.

پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی گفت: معافیت‌هایی که در حوزه بورس داشتیم به قوت خود باقی ماند. نرخ مالیات بر عملکرد بنگاه‌ها به ۲۰درصد بازگشت.

در ادامه روند کاهشی دلار، نرخ این ارز به کانال ۶۰هزار تومان برگشت.

دوشنبه؛ شروع مثبت و پایانی متعادل

شروع معاملات امروز مثبت بود، اما در ادامه متعادل شد. شاخص کل حدود ۴هزار واحد افت کرد و به سطح ۲ میلیون و ۲۸۱هزار واحد رسید. ارزش معاملات خرد با رشدی اندک به محدوده ۴ همت رسید.

۱۴۵ میلیارد تومان از مالکیت بازار به نفع حقوقی‌ها تمام شد. شرنگی و نوری در صدر خریدهای حقیقی و اهرم و خودرو در رأس خریدهای حقوقی قرار داشتند.

امروز دلار مجدداً رو به بالا حرکت کرد و به ۶۲هزار تومان نزدیک شد.

سه‌شنبه؛ رشد مجدد نرخ دلار

در بازار امروز همچنان دست برتر با فروشنده‌ها بود. شاخص کل بیش از ۱۲هزار واحد افت کرد و به سطح ۲ میلیون و ۲۶۸هزار واحد برگشت. ارزش معاملات خرد ۳.۵ همت شد و ۳۰۵ میلیارد تومان از مالکیت بازار از حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد. حقیقی‌ها بیش از همه دعبید و فروژ و حقوقی‌ها بیشتر فولاد و اطلس خریدند.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جهت شرکت در کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای که قرار است در اصفهان برگزار شود، به ایران سفر خواهد کرد. قرار است این کنفرانس از تاریخ ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت در اصفهان برگزار شود.

حماس اعلام کرد که پیشنهاد فعلی مصر، بهترین پیشنهاد داده‌ شده به ما در ماه‌های اخیر است. امکان دستیابی به توافق طی روز‌های آتی وجود دارد.

قیمت دلار تا ۶۲۹۰۰ تومان پیش رفت.

چهارشنبه؛ متعادل و کم‌رمق

پایانی‌ترین روز معاملاتی از هفته جاری متعادل و کم‌رمق پیش رفت و برخی از تک سهم‌ها مورد توجه خریداران بودند. شاخص کل حدود ۴هزار واحد عقب‌تر رفت و در ارتفاع ۲ میلیون و ۲۶۴هزار واحد ایستاد. ارزش معاملات خرد به ۳.۵ همت رسید که نسبت به دیروز تغییری نداشت. مبلغ ۲۶۱ میلیارد تومان از مالکیت بازار از سوی حقیقی‌ها به سمت حقوقی‌ها جابه‌جا شد. سیلام و کرومیت در صدر توجه خریداران خرد و شستا و اهرم در مرکز حمایت‌های سهامداران عمده قرار گرفتند.

دلار آزاد در کانال ۶۲هزار تومان خرید و فروش شد.

مطالب مشابه

سر بداران اوراق

  • گزارش روز
  • 15 ساعت پیش
عادی

آیا قیمت مس به 15000 دلار می‌رسد؟

  • گزارش روز
  • 4 روز پیش
آزاد

وقایع‌نگاری از بازار در هفته چهارم اردیبهشت ماه/ ریزش 2.5درصدی بورس

  • گزارش روز
  • 4 روز پیش
آزاد

آتش بس ساعتی

  • گزارش روز
  • 5 روز پیش
عادی

جنایت و مکافات!

  • گزارش روز
  • 6 روز پیش
عادی

دیدگاه کاربران