نگاهی به وضعیت فولادسازان در سال 1403

جلسه تحلیل صنعت فولاد به همت شرکت بورس اوراق بهادار تهران برگزار شد.

به گزارش آوای آگاه؛ جلسه تحلیل صنعت فولاد به همت شرکت بورس اوراق بهادار تهران برگزار شد. مهم‌ترین نکات مطرح شده در این جلسه به شرح زیر است:

تولید فولاد در خاورمیانه در سال ۲۰۲۲، ۴۸ میلیون تن بوده است.

تراز تجاری چین از نظر خالص صادرات در سال ۲۰۲۳، ۵۱.۱ میلیون تن بوده است.

نرخ بهره فدرال رزرو، بحران بانکی در آمریکا، تورم، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، قیمت انرژی و تنش‌های بین‌المللی از عوامل اثرگذار بر تقاضای فولاد در جهان در سال ۲۰۲۴ است.

سود فولادسازان چینی در سال ۲۰۲۳، ۵۷ بیلیون یوان بوده است. این در حالی است که این عدد در سال ۲۰۲۱، ۴۲۴ بیلیون دلار بوده و به دلیل افزایش قیمت مواد و شرایط خاص املاک چین کاهش پیدا کرده است.

بنابراین وضعیت اقتصادی چین، خروج سرمایه از بخش املاک، نکول اوراق قرضه و بحران مسکن چین از دیگر عوامل اثرگذار بر تقاضای فولاد در جهان در سال ۲۰۲۴ است.

پیش‌بینی شده است چین در سال ۲۰۲۴ به تولید ۱۰۲۲ میلیون تنی فولاد خام برسد.

برآورد شده است تا پایان سال ۲۰۲۵، ظرفیت فولاد در دنیا به ۱۶۰ میلیون تن افزایش پیدا کند. عمده این افزایش ظرفیت از سمت هند خواهد بود.

میزان صادرات فولاد ایران در سال ۱۴۰۲، ۷۵۹۶ میلیون دلار بوده که ۱۵درصد از صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داده است.

با توجه به افزایش ظرفیت شرکت‌های فولادی حاضر در بورس، پیش‌بینی می‌شود مازاد گندله افتی ۷ میلیون تنی داشته باشد و آهن اسفنجی هم در نقطه تعادل باشد.

برخورداری از بازارهای صادراتی، اهرم بالای شرکت‌های صنعت به نرخ تسعیر ارز، داشتن بنادر صادراتی مناسب و داشتن طرح‌های توسعه‌ای صنعت از پتانسیل‌های صنعت فولاد در ایران است.

ریسک‌های این صنعت عبارت است از مصوبات خلق‌الساعه سیاست‌گذار، افت حاشیه سود صنعت، ریسک انرژی، نبود ناوگان مناسب، قیمت‌گذاری دستوری و عرضه ارز حاصل از صادرات با نرخ دستوری.

با راه‌اندازی پروژه زمزم ۳، فخوز نه تنها خریدار آهن اسفنجی نخواهد بود، بلکه می‌تواند آهن اسفنجی را ۸۰۰ تا ۹۰۰هزار تن به فروش برساند.

همچنین با راه‌اندازی این پروژه، هزینه تمام شده تولید فخوز کاهش ۴۰ دلاری خواهد داشت.

برای سال ۱۴۰۳ پیش‌بینی شده فخوز ۱۵ همت سود خالص محقق کند.

درخصوص نرخ برق فولادسازان از سوی نماینده ذوب آهن و سایر فولادسازان توضیح داده شد: نرخ برق نسبت به سال گذشته ۲۳ تا ۳۴درصد متغیر خواهد بود. ضمن آنکه احتمالاً کف قیمت ۱۲۰۰ باشد، اما هنوز قطعی نیست.

مدیر برنامه‌ریزی و فروش فولاد مبارکه گفت: در سال گذشته سایپا 400هزار تن از ما ورق خرید. با توجه به برنامه فروشی که برای سال ۱۴۰۳ به ما ارائه داده است، در رویکرد مصرف ورق‌ها تغییر ایجاد کرده است. به‌طور کلی در سال گذشته ۱۲۰۰ تن ورق به صنعت خودروسازی تحویل دادیم.

پروژه نورد ۲ فولاد مبارکه سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

چند پروژه ساخت نیروگاه در فولاد مبارکه در حال اجراست؛ مانند نیروگاه سیکل ترکیبی که فاز اول آن در ماه‌های پیش رو افتتاح می‌شود.

همچنین در فولاد مبارکه نیروگاه خورشیدی 600 مگاواتی در حال ساخت است. ساخت نیروگاه بادی هم در دستور کار است و در حوزه گاز هم با دولت توافقاتی انجام دادیم. با توجه به این اقدامات، فولاد مبارکه می‌تواند تا دو سه سال آینده در بحث انرژی مستقل عمل کند.

فخوز ۳۰ میلیون تن از محل معادن تملک شده، سنگ آهن تأمین می‌کند.

فخوز پروژه کنسانتره‌سازی یک میلیون تنی در دستور کار دارد که از طریق ایمیدرو اقدام می‌کند.

چالشی که فخوز در حوزه انرژی دارد، باعث شد از سال ۱۴۰۰ تاکنون 20 همت درآمد عملیاتی از دست بدهد.

برنامه تأمین سنگ از بقیه نواحی در دستور کار فخوز است.

نماینده فولاد کاوه توضیح داد: براساس تکلیف بانک مرکزی باید کل ارز حاصل از صادرات را در سامانه نیما عرضه کنیم.

مطالب مشابه

ناقوس هشدار!

  • گزارش روز
  • 4 ساعت پیش
عادی

سر بداران اوراق

  • گزارش روز
  • یک روز پیش
عادی

آیا قیمت مس به 15000 دلار می‌رسد؟

  • گزارش روز
  • 4 روز پیش
آزاد

وقایع‌نگاری از بازار در هفته چهارم اردیبهشت ماه/ ریزش 2.5درصدی بورس

  • گزارش روز
  • 4 روز پیش
آزاد

آتش بس ساعتی

  • گزارش روز
  • 5 روز پیش
عادی

دیدگاه کاربران