«ثمسکن» در مسیر تجدید ارزیابی

روز گذشته، جلسه تحلیلی شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن با حضور فعالان بازار سرمایه و به همت شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه برگزار شد.

به گزارش آوای آگاه؛ روز گذشته، جلسه تحلیلی شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن با حضور فعالان بازار سرمایه و به همت شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه برگزار شد. در ابتدای این جلسه فاطمه رضایی، مدیر سرمایه‌گذاری ثمسکن آماری کلی از وضعیت مسکن کشور ارائه داد و گفت: عمده معاملات واحدهای مسکونی در تهران است. میانگین قیمت هر متر مربع مسکن در تهران تا آذرماه 80 میلیون تومان بوده است. ثمسکن تاکنون ۴۵۴ پروژه مسکونی و ۷۳هزار واحد مسکونی را افتتاح کرده و به بهره‌برداری رسانده است.

وی در ادامه ضمن بیان اینکه سرمایه فعلی شرکت ۶۳۰ میلیارد تومان است، افزود: تداوم قواعد و قوانین بازار آزاد در بخش مسکن، استمرار کشش تقاضای بالای مسکن در آینده و ارزش افزوده مطلوب بخش مسکن تا بیش از ۲۵درصد از فرصت‌های پیش روی شرکت سرمایه‌گذاری مسکن است. همچنین توسعه‌یافتگی روش‌های صنعتی و مدرن ساختمان‌سازی، وجود سیاست‌های حمایتی از سوی دولت و امکان جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی توسط شرکت‌های تابعه از دیگر فرصت‌های ثمسکن است.

رضایی تصریح کرد: در حال حاضر، ثمسکن 20درصد از ارزش بازار سرمایه در صنعت انبوه‌سازی را در اختیار خود دارد. در بین شرکت‌های زیرمجموعه ثمسکن، ثتران بیشترین زیرساخت در دست اجرا را دارد.

در ادامه این جلسه، محمدرضا جواهری، مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری مسکن گفت: در ابتدای ورود مدیریت جدید ثمسکن، در بخش تحویل برخی پروژه‌ها مشکلاتی داشتیم و تنها ۲۵ پروژه فعال داشتیم. اما امروز حدود 60 پروژه فعال داریم. در حال حاضر، سرعت و کیفیت و ایمنی در اجرا را در پروژه‌ها مدنظر قرار داده‌ایم.

وی ضمن اشاره به اینکه یکی از مشکلات جدی در اجرا عقب‌ماندگی مهندسی است، گفت: یکی از بهترین شرکت‌هایی هستیم که مهندسی ساختمان را بسط می‌دهیم و باید مرجع این حوزه باشیم. اخیراً هم با همراهی معاونت علمی ریاست جمهوری چندین شرکت دانش‌بنیان را شناسایی کردیم تا محصولات داخلی این شرکت‌ها را خریداری کنیم. البته در یک بازه زمانی مشخص، کیفیت محصولات این شرکت‌ها پایش می‌شود. در بخش صنعتی‌سازی باید سرعت احداث را افزایش دهیم. از همین رو اولین پروژه خود را در حوزه سرعتی‌سازی شروع کردیم. قرار بر این است کارخانجاتی احداث کنیم که سازه‌های مورد نیاز از جمله در و پنجره، تیغه و سازه‌های ترکیبی و فولادی و بتنی... را تولید کند. به عبارتی به دنبال ایجاد یک زنجیره تأمین در حوزه صنعتی‌سازی هستیم.

جواهری افزود: هم اکنون به دنبال پروژه‌های هزار واحدی و دو هزار واحدی هستیم و برای بالا بردن تیراژ ساخت قرار است در راستای تکمیل نهضت ملی، افزایش 100درصدی را در برنامه قرار دهیم. این در حالی است که چون شرکت سرمایه‌گذاری هستیم، الزام قانونی نداریم پروژه نهضت ملی را حتماً دنبال کنیم. سبد تولید خود را 100درصد افزایش داده‌ایم.

وی در ادامه به پروژه جدید ثمسکن اشاره و خاطرنشان کرد: بدون هیچگونه رایزنی، شهر بزرگ ساحلی خلیج‌فارس به ثمسکن واگذار شد که 18هزار هکتار مساحت آن بوده و 2هزار هکتار آن مربوط به بخش مسکونی است. تفاهمنامه آن هم با نظارت وزیر راه و شهرسازی انجام ‌شده است. با مشاورین تراز اول و خارجی در حال مشورت هستیم و تاکید بر این است که این شهر با شهرهای حاشیه خلیج‌فارس رقابت کند. این یک مگاپروژه عظیم در سطح کشور بوده و قرار بر این است برای 100هزار نفر مسکن ساخته شود. حق‌الزحمه خود را به‌صورت زمین دریافت می‌کنیم که ذخیر زمین را افزایش می‌دهد. سرمایه در گردش را در این پروژه درگیر می‌کنیم. امکان‌سنجی این پروژه انجام شده و هنوز سرمایه‌گذاری مورد نیاز آن مشخص نیست.

جواهری تصریح کرد: شرایط ثمسکن با گذشته متفاوت شده است. هم اکنون نرخ تامین مالی اوراق برای ثمسکن حدود ۳۵درصد است که گاهی به بالای 40درصد هم می‌رسد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چشم‌انداز نرخ مسکن در سال جدید چگونه خواهد بود، گفت: به نظر می‌رسد قیمت مسکن به سمت منطقی شدن در حال حرکت است و کسی نمی‌تواند همانند گذشته به دنبال سود 30 یا 40درصد باشد. به نظر می‌رسد بهای تمام‌شده مسکن متناسب با دلار رشد خواهد کرد، اما قیمت مسکن به این صورت نخواهد بود. حباب زمین باید شکسته شود؛ با این استدلال که واگذاری زمین از سمت دولت افزایش یافته است. به‌عنوان مثال، دولت هم اکنون 30هزار قطعه زمین 200 متری را به مردم واگذار می‌کند.

جواهری درخصوص آخرین وضعیت انتشار اوراق فروش متری مسکن گفت: درخصوص انتشار اوراق سلف موازی فروش متری مسکن، تمام مستندات را به سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه کردیم، اما تا این لحظه پاسخی از سازمان دریافت نکرده‌ایم.

مدیرعامل ثمسکن درخصوص برنامه تجدید ارزیابی اظهار داشت: تجدید ارزیابی را در برنامه خود داریم، اما هنوز در رابطه با مدل و روش آن به نتیجه قطعی نرسیده‌ایم. برنامه افزایش سرمایه از محل انباشته احتمالاً بعد از تعطیلات نوروز روی کدال قرار خواهد گرفت. در نظر داریم یکی از شرکت‌های گیلان یا شمال خود را به بازار سرمایه وارد کنیم.

مطالب مشابه

پیشرفت پروژه‌های ریلی در «ذوب»

  • اخبار شرکت ها
  • 20 ساعت پیش
آزاد

ورود هلدینگ غدیر به حوزه طلا و مس آفریقا

  • اخبار شرکت ها
  • 20 ساعت پیش
آزاد

ورود اولین سری ماشین‌آلات جدید به معدن مس جانجا

  • اخبار شرکت ها
  • 2 روز پیش
آزاد

افتتاح بلوک دوم گازی نیروگاه سیکل ترکیبی سمنان توسط «ومعادن»

  • اخبار شرکت ها
  • 9 روز پیش
آزاد

برآورد سود «ثامید» در سال 1403

  • اخبار شرکت ها
  • 12 روز پیش
آزاد

واگذاری ۲۸هزار میلیارد ریالی بنگاه‌ها و دارایی‌های هلدینگ پویا

  • اخبار شرکت ها
  • 13 روز پیش
آزاد

دیدگاه کاربران