برآورد سود «ثامید» در سال 1403

روز گذشته، جلسه بررسی و تحلیل شرکت توسعه و عمران امید به همت گروه مالی کاریزما و با حضور جمعی از فعالان بازار سرمایه برگزار شد.

به گزارش آوای آگاه؛ روز گذشته، جلسه بررسی و تحلیل شرکت توسعه و عمران امید به همت گروه مالی کاریزما و با حضور جمعی از فعالان بازار سرمایه برگزار و در این جلسه مطرح شد:

شرکت تمامی زمین‌های خود را از ستاد خریداری می‌کند‌. ۱۰درصد را به‌صورت نقد و مابقی را در اقساط ۳ ساله بدون‌بهره پرداخت می‌کند.

از شهریورماه 1399 تا اسفندماه ۱۴۰۲، بازده قیمت مسکن ۲۳۵درصد، بازده قیمت سهم ۵۸درصد، بازده دلار ۱۴۹درصد و بازده شاخص ۳۰درصد بوده است. با توجه به سیاست‌هایی که شرکت دارد، می‌توانیم رشد و بازدهی خوبی برای آن متصور باشیم.

برای پروژه زمین کیش نیاز به 12 همت سرمایه‌گذاری است.

پروژه زمین کیش 206هزار متر بوده که 67هزار متر آن مسکونی و مابقی تفریحی و در شرف تغییر کاربری به مسکونی است.

زمین کیش برخلاف روال سازمان منطقه آزاد، 100درصد متعلق به ثامید است. شرکت برای این زمین سناریوهای مختلفی در نظر دارد؛ فروش یک قطعه از زمین و پرداخت هزینه تراکم سایر قطعات به میزان دو همت یا فروش دو قطعه از زمین و تأمین مالی ساخت دو قطعه دیگر.

در مزایده‌ای که سال قبل برای زمین کیش برگزار شد، چندین شرکت اعلام حضور کردند. از جمله کنسرسیومی از چند شرکت چینی که شرکت پیشنهاد آن‌ها را رد کرده است.

شرکت در حال پیگیری تغییر کاربری زمین شهرک غرب از آموزشی به مسکونی است.

پروژه کاملیا (باغ فیض) و پروژه سوهانک از پروژه‌های در دست اجرای ثامید با درصد پیشرفت به ترتیب ۹۹ و ۶۵ است.

پروژه سعادت آباد (بلوار فرهنگ) اخیراً از سازنده تحویل گرفته شده و ۱۰۰درصد در اختیار ثامید است. (پیش از این، مالکیت شرکت 66درصد بود)

تاکنون پروژه سعادت آباد (بلوار فرهنگ) ۵۵درصد و پروژه کوی فراز ۵۲درصد پیشرفت داشته‌اند.

پروژه پوریا به دليل ایجاد اختلاف و مشکلات با سازنده فعلاً متوقف شده تا پرونده‌های حقوقی آن حل و فصل شود.

واحدهای پروژه تیر (خیابان مقدس اردبیلی تهران) با زیربنای حدودی 4هزار متری، مالکیت 65درصدی ثامید و پیشرفت 95درصدی از جمله‌ پروژه‌های لوکس است که شرکت در آینده نزدیک قصد فروش واحدهای آن را با قیمت حدودی متری 400 میلیون تومان دارد.

ارزش افزوده پروژه‌های تکمیل شده 2.330 میلیارد تومان، ارزش افزوده پروژه‌های در حال ساخت 3.960 میلیارد تومان و ارزش افزوده زمین‌ها 14.700 میلیارد تومان است.

به‌طور کلی NAV شرکت 26 همت برآورد شد.

استراتژی ثامید به‌جای تک‌پروژه بودن این است که روند مستمری در ساخت‌وساز داشته باشد و روند شباهت کسب‌وکار خود را به خط تولید نزدیک کند. بر این اساس، استراتژی شرکت تنوع در پروژه‌ها است.

در دو سناریو، سود خالص شرکت برای سال ۱۴۰۳ مورد بررسی قرار گرفت؛ در سناریو اول با توجه به روند پروژه‌ها، سود خالص ۱۸۵۰ میلیارد تومان و به ازای هر سهم ۵۲ تومان برآورد شد.

۵۸۰ میلیارد تومان از فروش شرکت در سال مالی ۱۴۰۳ مربوط به پروژه‌ تورج است که آذرماه ۱۴۰۲ به فروش رفته و در سال مالی ۱۴۰۳ شناسایی می‌شود.

۸۰۰ میلیارد تومان از پروژه‌ها در مزایده اسفندماه به فروش رسید که در سال مالی ۱۴۰۳ لحاظ می‌شود.

باقیمانده پروژه‌های تکمیل شده آماده فروش ۹۴۰ میلیارد تومان است که فرض شده ۸۵درصد آن در سال مالی ۱۴۰۳ به فروش می‌رسد. پروژه‌های در جریان تکمیل شرکت که درصد تکمیل بالا دارند (99درصد) نیز 1.100 میلیارد تومان است که فرض می‌‌شود 65درصد آن به فروش برسد. جمع کل فروش در این سناریو 2.900 میلیارد تومان برآورد شده که از این مقدار حدود 1.400 میلیارد آن محقق شده است.

در سناریو دوم برای برآورد فروش از میانگین فروش دلاری سه سال اخیر شرکت استفاده شده است.

همچنین جهت برآورد سود سال ۱۴۰۳ از سه سناریو استفاده شده است؛ در سناریو بدبینانه حداقل حاشیه سود خالص ۵ سال گذشته شرکت، در سناریو واقع‌بینانه میانگین حاشیه سود خالص ۵ سال گذشته شرکت و در سناریو خوشبینانه حداکثر حاشیه سود خالص ۵ سال گذشته شرکت خواهد بود.

در این سناریو EPS شرکت به‌صورت بدبینانه ۴۶ تومان، واقع‌بینانه ۵۳ تومان و خوشبینانه ۶۴ تومان خواهد بود.

با توجه به مباحث مطرح‌شده به ‌نظر می‌رسد تقسیم سود شرکت در سال‌های آتی نیز کمتر از 50درصد نباشد.

مطالب مشابه

«ارفع» زیر ذره‌بین تحلیلگران

  • اخبار شرکت ها
  • 5 روز پیش
آزاد

رشد 35درصدی سود «درازی» در سال مالی جدید

  • اخبار شرکت ها
  • 5 روز پیش
آزاد

آغاز عملیات اجرایی احداث کارخانه 130هزار تنی کنسانتره مس جانجا

  • اخبار شرکت ها
  • 6 روز پیش
آزاد

صادرات حدود ۱.۳ میلیون تنی «فخوز» در ۱۴۰۲

  • اخبار شرکت ها
  • 7 روز پیش
آزاد

پیشرفت پروژه‌های ریلی در «ذوب»

  • اخبار شرکت ها
  • 8 روز پیش
آزاد

ورود هلدینگ غدیر به حوزه طلا و مس آفریقا

  • اخبار شرکت ها
  • 8 روز پیش
آزاد

دیدگاه کاربران