بررسی عملکرد اهرمی‌ها در فروردین ماه از دیدگاه ترکیب پرتفوی و ارزش معاملات

در این گزارش به بررسی عملکرد اهرمی‌ها در فروردین ماه از دیدگاه ترکیب پرتفوی و ارزش معاملات پرداخته می‌شود.

به گزارش آوای آگاه؛ ترکیب صنایع پرتفوی:

موضوع اول، ترکیب صنایع پرتفوی اهرمی‌ها است. در جدول زیر، صنایع هر کدام از صندوق‌ها را به تفکیک مشاهده می‌کنید:

Screenshot 2024-05-05 132245.png

اگر بخواهیم جدول جدیدی براساس میانگین صنایع پرتکرار اهرمی‌ها تهیه کنیم، به جدول زیر می‌رسیم که طبق آن صنایع فلزات اساسی، پتروشیمی، چند رشته‌ای صنعتی، سیمانی، بانک‌ها، فرآورده نفتی، سرمایه‌گذاری و دارویی بیشترین درصد را به خود اختصاص داده‌اند. تغییر اصلی نسبت به اسفندماه، افزایش درصد پالایشی‌ها در پرتفوی صندوق‌های اهرمی بوده که احتمالاً انتظار گزارش خوب 12ماهه و تعدیل سود آن‌ها می‌تواند دلیل عمده آن باشد.

Screenshot 2024-05-05 132327.png

10 سهم اصلی صندوق‌های اهرمی

در جدول زیر، نمادهای اصلی صندوق‌های اهرمی به همراه درصد سهام پرتفوی منتهی به 31 فروردین ماه را مشاهده می‌کنید.

Screenshot 2024-05-05 132526.png

همچنین با بررسی و تجمیع هر پنج پرتفوی به پرتفوی جدیدی می‌رسیم که بیشترین میانگین وزنی در اهرمی‌ها را دارند که به ترتیب نمادهای فولاد، وغدیر، فملی، شمش طلا، شپنا، وصندوق، شیراز، حسینا، وبملت و شپدیس هستند. این پرتفوی می‌تواند پیشنهادی برای سرمایه‌گذاران خرد نیز باشد تا ترکیب دارایی بهینه و بنیادی مدیران نمادهای اهرمی را تحت نظر داشته باشند.

Screenshot 2024-05-05 132608.png

بیشترین تحرک خرید اهرمی‌ها در کدام نمادها بوده است؟

اهرم: سپید، لطیف

توان: پارسان، کچاد

شتاب: شپنا، شبندر

جهش: جم، شپدیس

موج: وبانک، زقیام

ارزش معاملات اهرمی‌ها در فروردین ماه

در فروردین ماه بیشترین ارزش معاملات را طبق معمول نماد اهرم با ۳۶۳ میلیارد تومان میانگین روزانه داشته است. نماد شتاب با ۱۵۶ میلیارد تومان، دومین نماد پرمعامله بوده و نمادهای موج، جهش و توان بین ۵۰ الی ۷۰ میلیارد تومان روزانه معامله شده‌اند.

Screenshot 2024-05-05 132656.png

به‌صورت تجمیعی، میانگین ارزش معاملات روزانه طی فروردین ماه به ۷۰۲ میلیارد تومان رسیده که رشد 15درصدی نسبت به اسفندماه داشته است. همچنین در دو هفته اخیر اردیبهشت ماه، این مقدار به ۸۸۴ میلیارد تومان رسیده که بیشترین مقدار تاکنون بوده است و رکورد جدیدی محسوب می‌شود.

Screenshot 2024-05-05 132736.png

اگر نسبت ارزش معاملات تجمیعی را به ارزش معاملات خرد بازار سرمایه بسنجیم، به نسبت جدیدی می‌رسیم که در اسفندماه ۱۳.۶درصد بوده و در فروردین ماه به ۱۶.۲درصد رسیده است. همچنین در دو هفته اخیر به ۱۸.۸درصد رسیده که به نوعی نشان‌دهنده به بلوغ رسیدن کامل این صندوق‌ها در بازار سرمایه است. در واقع تخصیص حدود یک پنجم ارزش معاملات بازار سرمایه به پنج نماد اهرمی طی روز، اتفاق ویژه و جدید این روزهای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم است.

Screenshot 2024-05-05 132814.png

نکته جالب اینکه خالص ارزش دارایی اهرمی‌ها در آخر فروردین ماه به حدود ۲۵ همت رسیده که حدوداً برابر با کل صندوق‌های سهامی کلاسیک بوده که بیش از ۵۰ نماد هستند و این موضوع نشان‌دهنده اهمیت بالای اهرمی‌ها در بازار و جذب قوی منابع مالی آن‌ها در یک سال اخیر است.

بررسی بازدهی و حباب فروردین ماه

در جدول نهایی، میانگین حباب قیمتی فروردین ماه را مشاهده می‌کنید که طبق آن توان با ۷درصد کمترین حباب را داشته و شتاب ۱۰درصد ، اهرم ۱۲درصد، جهش ۱۳درصد و موج ۱۶.۷درصد است. حباب بالای صندوق موج تا حدودی تحت تأثیر پر شدن سقف واحدهای ممتاز آن است که این صندوق در چند روز اخیر افزایش سقف دریافت کرده و انتظار می‌رود در روزهای جاری این حباب متعادل‌تر شود و تا حدودی کاهش یابد.

از لحاظ بازدهی قیمتی، صندوق‌های موج و شتاب بازدهی مثبتی در فروردین ماه ساخته‌اند. شاخص کل نیز بازدهی ۰.۶%+ طی ماه ثبت کرده است. از لحاظ ناو صندوق نیز، صندوق توان بهترین عملکرد را داشته و پس از آن صندوق‌های شتاب و اهرم افت NAV کمتری داشته‌اند.

Screenshot 2024-05-05 133034.png

مطالب مشابه

بررسی عملکرد سالانه (1402) صندوق‌های سرمایه‌گذاری

  • صندوق های سرمایه گذاری
  • یک ماه پیش
آزاد

صندوق‌های سهامی و طلا هفته‌ای نزولی را سپری کردند

  • صندوق های سرمایه گذاری
  • 2 ماه پیش
آزاد

هفته صعودی صندوق‌های سهامی و طلا

  • صندوق های سرمایه گذاری
  • 2 ماه پیش
آزاد

هفته کم‌رمق صندوق‌های سهامی و طلا

  • صندوق های سرمایه گذاری
  • 3 ماه پیش
آزاد

هفته کم‌حجم و کم‌رمق بازار سرمایه و صندوق‌ها

  • صندوق های سرمایه گذاری
  • 3 ماه پیش
آزاد

دیدگاه کاربران