هفته کم‌رمق صندوق‌های سهامی و طلا

در هفته دوم اسفندماه، بازار سرمایه روندی نسبتاً نزولی و کم‌حجم را سپری کرد. شاخص کل بورس از ۲۰۷۱۴۳۰ به ۲۰۵۴۸۲۷ واحد رسید و کاهش ۰.۸درصدی را تجربه کرد. میانگین بازدهی صندوق‌های سهامی قابل معامله در بورس نیز در این هفته ۱.۱- درصد بوده که تاییدکننده روند نزولی آن‌ها در هفته اخیر است.

به گزارش آوای آگاه؛ در هفته دوم اسفندماه، بازار سرمایه روندی نسبتاً نزولی و کم‌حجم را سپری کرد. شاخص کل بورس از ۲۰۷۱۴۳۰ به ۲۰۵۴۸۲۷ واحد رسید و کاهش ۰.۸درصدی را تجربه کرد. میانگین بازدهی صندوق‌های سهامی قابل معامله در بورس نیز در این هفته ۱.۱- درصد بوده که تاییدکننده روند نزولی آن‌ها در هفته اخیر است. در جدول زیر، بازدهی هفتگی صندوق‌های سرمایه‌گذاری ETF را بررسی می‌کنیم:

Screenshot 2024-03-02 160147.png

توجه: بازدهی صندوق‌های قابل معامله براساس قیمت معامله‌شده حساب شده و ملاک بازدهی آن‌ها NAV نبوده است.

در جدول زیر، صنایع موجود در پرتفوی به‌روز صندوق‌های اهرمی را مشاهده می‌کنید. به‌صورت میانگین، بیشترین توجه به صنایع زیر بوده است:

Screenshot 2024-03-02 160105.png

فلزات اساسی ۱۸درصد، محصولات شیمیایی ۱۴.۹درصد، چند رشته‌ای صنعتی ۱۲.۱درصد، بانک‌ها ۶.۷درصد، سیمان ۶.۶درصد، دارویی ۶.۱درصد و پالایشی ۵.۶درصد.

اصلی‌ترین تغییر طی هفته‌های اخیر، کاهش وزن سهام دارویی در پرتفوی صندوق‌های اهرمی و افزایش درصد صنعت سیمان درمیانگین پرتفوی‌های اهرمی است.

میانگین حباب قیمتی اهرمی‌ها

موضوع دیگری که در زمینه صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل بررسی بوده، میانگین حباب قیمتی آن‌ها طی دوره‌های مختلف است. حباب قیمتی به معنی اختلاف قیمت پایانی از ارزش خالص دارایی‌های صندوق (NAV) بوده که در جدول زیر برای دوره ۳۰ روز کاری محاسبه شده و نشان‌دهنده تفاوت عملکرد بازارگردانی صندوق‌ها است. در جدول زیر، میانگین حباب قیمتی ۳۰ روز کاری گذشته برای صندوق‌های اهرمی نامبرده محاسبه شده است.

Screenshot 2024-03-02 160021.png

بررسی ضریب اهرمی صندوق‌های اهرمی

ضریب اهرمی واقعی صندوق‌های اهرمی منتهی به چهارشنبه 9 اسفندماه به شرح زیر است:

Screenshot 2024-03-02 155940.png

موج ۲.۰۵ . جهش ۱.۹۷ . شتاب ۱.۹۶ . توان ۱.۸۳ . اهرم ۱.۶۸ واحد.

براساس جدول فوق در پایان معاملات چهارشنبه 9 اسفندماه، صندوق موج با 2.05 واحد بیشترین و صندوق اهرم با ۱.۶۸ واحد کم‌ترین ضریب اهرمی واقعی را دارند.

همچنین با در نظر گرفتن درصد حباب صندوق‌های اهرمی، ضریب جدیدی به دست می‌آید که نسبت به NAV صندوق محاسبه شده که در ستون آخر مشاهده می‌کنید و آن را ضریب اهرمی بر اساس NAV صندوق نامیده‌ایم. براساس آن نمادهای جهش، موج، شتاب، توان و اهرم به ترتیب بیشترین ضریب را در این تاریخ به خود اختصاص داده‌اند.

مطالب مشابه

بررسی عملکرد سالانه (1402) صندوق‌های سرمایه‌گذاری

  • صندوق های سرمایه گذاری
  • 21 روز پیش
آزاد

صندوق‌های سهامی و طلا هفته‌ای نزولی را سپری کردند

  • صندوق های سرمایه گذاری
  • یک ماه پیش
آزاد

هفته صعودی صندوق‌های سهامی و طلا

  • صندوق های سرمایه گذاری
  • 2 ماه پیش
آزاد

هفته کم‌حجم و کم‌رمق بازار سرمایه و صندوق‌ها

  • صندوق های سرمایه گذاری
  • 2 ماه پیش
آزاد

تداوم روند نزولی صندوق‌های سهامی و اهرمی

  • صندوق های سرمایه گذاری
  • 2 ماه پیش
آزاد

دیدگاه کاربران