بررسی کارنامه فروردین ماه پتروشیمی‌ها

گزارشات ماهانه فروردین ماه تا حدی تحت تأثیر عواملی مانند تعطیلات، افزایش نرخ دلار آزاد و رشد قیمت‌های جهانی برخی محصولات بوده است.

به گزارش آوای آگاه؛ مرتضی کلهری، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با آوای آگاه درخصوص وضعیت گزارش ناشرین در روزهای اخیر گفت: گزارشات ماهانه فروردین ماه تا حدی تحت تأثیر عواملی مانند تعطیلات، افزایش نرخ دلار آزاد و رشد قیمتهای جهانی برخی محصولات بوده است.

وی افزود: برخی افت‌ها در گروه پتروشیمی در مبلغ فروش نسبت به اسفندماه بابت کاهش فروشی بوده که از موجودی رخ داده است و بوعلی، شاراک، پارس و نوری از این دسته بوده‌اند. برخی مانند جم پیلن افت فروشی را تجربه کرده‌اند که نشان از ماه نیمه تعطیل دارد. با این حال چند نکته مهم در گزارشات ماهانه پتروشیمی‌ها وجود دارد؛ در جم، اثر کارکرد کولد باکس (COLD BOX) به خوبی مشخص است و از پرتی بالای 20درصد پروپیلن به حوالی 10درصد رسیده‌ایم. علاوه بر این، قیمت تغییریافته پروپیلن در اسفندماه که شایعه تغییر نرخ‌گذاری آن را قوت بخشیده بود، به روال گذشته بازگشت. در نوری نیز بعد از کاهش تولید پارازایلن شاهد رسیدن تولید ریفرمیت به حداکثر هستیم که با نرخی که برای فروش اعلام می‌شود، می‌توان گفت احتمالاً شاهد سودآوری جالبی در آن باشیم.

کلهری در ادامه به بررسی گروه فلزات پرداخت و گفت: در گروه فلزات و زنجیره سنگ‌آهن، دو شرکت فولاد صبا و فولاد کاوه دو رکورد جالب را ثبت کردند؛ فولاد صبا برای اولین بار در چند سال اخیر به تولید بیش از 130هزار تن در ماه رسیده است که در صورت تداوم می‌توان شاهد جهش سودآوری در این شرکت باشیم. فولاد کاوه نیز به رکورد تولید تقریباً 200هزار تن شمش رسیده که بعد از اجرای طرح خود در چند سال گذشته بی‌سابقه بوده است. مابقی شرکت‌های گروه به تناسب اتفاقات مختلف، گزارش‌های متفاوتی اعم از افت فروش و افزایش نرخ (رشد قیمت جهانی) ارائه کردند.

وی تصریح کرد: در گروه دوده نیز که این روزها مورد توجه بازار است، شاهد تولید خوبی بودیم. البته دو نماد شکربن و شدوص به‌واسطه تعطیلات، فروش کمتری داشتند. موضوع جالب، روند تغییرات نماد شصدف بوده است؛ به‌طوری که در کنار تولید و فروش خوب توانسته است در 6 ماه گذشته در حدود 40درصد نرخ سبد خود را تغییر دهد. در حالی که دو نماد هم‌گروه کمتر از 15درصد بوده‌اند.

این فعال بازار سرمایه گفت: گروه روغن خوراکی، کاشی سرامیک و روانکار متناسب با تعطیلات ابتدای سال و مطابق انتظار افت فروش داشتند که می‌توان گفت احتمالاً در ماه‌های بعد شاهد رشد بهتری باشیم. از تک نمادهای جالب می‌توان به تغییرات نرخ در کخاک (هم در محصولات فرآوری و هم محصولات بلوک گازی) اشاره کرد. افزایش نرخ‌های اعلام شده در صنعت لاستیک احتمالاً در ماه‌های بعد اثرات رشد درآمدی خوبی برای این گروه داشته باشد. رشد درآمدی در حسینا از نکات قابل توجهی بود که باعث اقبال بازار به این سهم شد و احتمالاً شاهد تغییرات مهمی در ساختار درآمدی شرکت در سال 1403 باشیم. گروه سیمان نیز به تناسب شرایط ذکرشده، گزارشات متفاوتی به بازار ارائه کردند؛ برخی صادرات خوبی داشتند، برخی در داخل شاهد افت بودند و برخی روند معمولی ارائه دادند.

مطالب مشابه

تیغ عوارض صادراتی بر شاهرگ صنعت سیمان

  • گفتگو و مصاحبه
  • 2 روز پیش
آزاد

کدام متغیرها تعیین‌کننده روند بازار هستند؟

  • گفتگو و مصاحبه
  • 4 روز پیش
آزاد

ابهامات مالیاتی بودجه

  • گفتگو و مصاحبه
  • 10 روز پیش
آزاد

نقض آشکار قانون در یکی از بندهای بودجه 1403

  • گفتگو و مصاحبه
  • 11 روز پیش
آزاد

افزایش سقف معاملات فولاد در بورس کالا

  • گفتگو و مصاحبه
  • 11 روز پیش
آزاد

تخفیفات استایرن منومر «پارس» از سر گرفته شد

  • گفتگو و مصاحبه
  • 12 روز پیش
آزاد

دیدگاه کاربران