افزایش سقف معاملات فولاد در بورس کالا

در بررسی بهای تمام‌شده فولاد و براساس آمار بورس کالا متوجه می‌شویم که در فرودین ماه امسال، سلسه اتفاقاتی رخ داد؛ با اتمام فصل سرما، آهن اسفنجی از سقف ۶۸درصدی نسبت به فخوز فاصله گرفت. بعد از گذشت یک‌سال، نرخ شمش سقف جدیدی ثبت کرد و میانگین معاملات بالای ۲۲ میلیون تن قرار گرفت.

به گزارش آوای آگاه؛ محمد ذریه‌زهرائی، تحلیلگر شرکت سبدگردان داریوش در گفت‌وگو با آوای آگاه با تأکید بر افزایش سقف معاملات فولاد در بورس کالا گفت: سقف قبلی با ۲۱.۵هزار تن در اردیبهشت ماه سال قبل به ثبت رسید. این ارقام در حالی به دست آمد که سایر زنجیره یعنی آهن اسفنجی و گندله در سقف‌های جدید معامله می‌شدند و تنها قیمت شمش تحت فشار بود.

photo_2024-04-23_11-23-59.jpg

وی ادامه داد: این رشد باعث کاهش نسبت‌های متداول در بازار شد و نسبت ۶۹درصدی آهن اسفنجی و گندله ۲۵درصدی کاهش پیدا کرد. در کنار نسبت ۶۱درصدی آهن اسفنجی، گندله به ۲۳درصد و نسبت کنسانتره به ۱۷درصد رسید. این درصدها مزیت بسیار خوبی برای تولیدکنندگان فولاد به دنبال دارد و اگر این نرخ‌ها ادامه داشته باشد، باعث افزایش حاشیه سود آن‌ها می‌شود.

ذریه‌زهرائی درخصوص نرخ برق در این صنعت عنوان کرد: نرخ هر مگاوات برق برای صنعت فولاد از ۶۸۰هزار تومان به ۱.۲ میلیون تومان افزایش یافته و این رقم حدود ۸۰درصد رشد داشته است. این موضوع، خبر مثبتی برای فولادسازان و به‌خصوص تولیدکنندگان شمش خام نیست. از طرفی رشد بهای گاز هم خبر خوبی برای فولادسازان و به‌خصوص واحدهای تولیدکننده آهن اسفنجی نیست.

این کارشناس بازار سرمایه کاهش ضرایب را خبر خوبی برای این صنعت دانست و تصریح کرد: خبر مثبت برای تولیدکنندگان آهن اسفنجی و فولاد، کاهش ضرایب گندله و کنسانتره نسبت به شمش در ماه‌های اخیر بوده است. این خبر مثبت است و می‌تواند در حاشيه سود شرکت‌ها تأثیر مثبت بگذارد.

ذریه‌زهرائی در مورد قیمت تمام‌شده در این صنعت هم گفت: با در نظر گرفتن شمش ۴۷۰ دلاری و قیمت تمام‌شده ۳۷۵ دلاری، تقریباً سود ۹۰ تا ۹۵ دلاری برای تولیدکنندگان فولاد به دست خواهد آمد که نسبتاً حاشیه سود قابل قبولی است و می‌تواند منجر به رشد سود فولادسازان شود. اگر افزایش نرخ نیما از ۴۰هزار تومان به ۵۰هزار تومان رخ دهد، ممکن است شاهد رشد رشد قابل توجه برخی از شرکت‌ها باشیم.

photo_2024-04-23_09-53-11.jpg

وی در مورد فروش در این صنعت هم توضیح داد: در زنجیره فولاد، بهترین عملکرد از نظر رشد مبلغ فروش در مقایسه با سال‌های ۱۴۰۲ با ۱۴۰۱ به فولاد سبزوار با ۸۲درصد رشد، فولاد خراسان با ۷۴درصد رشد، فولاد کویر با ۶۰درصد رشد و فولاد مبارکه با ۵۳درصد تعلق گرفت. بین شرکت‌های کوچک‌تر هم غلتک‌سازان سپاهان عملکرد خوبی داشته است.

photo_2024-04-23_22-54-24.jpg

ذریه‌زهرائی در مورد فلزات رنگین گفت: فملی و فباهنر عملکرد خوبی داشتند و فروش سال 1402 نسبت به ۱۴۰۱ به ترتیب رشد ۴۱ و ۴۲درصدی ثبت کردند. در فلز سرب و روی هم، فرآور عملکرد خوبی را ثبت کرده و فروش سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ تقریباً رشد ۲۹۰درصدی داشته است. فمراد، فزر، فاسمین و چدن نیز گزارش‌‌های خوبی منتشر کردند. از بین چهار تولید‌کننده سنگ‌آهن بازار هم بهترین عملکرد به صبانور اختصاص داشت و بهترین فروش ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ تقریباً ۱۴۰درصد رشد کرد. کگهر با رشد ۷۸درصدی رتبه بعد را به دست آورد.

photo_2024-04-23_23-04-24.jpg

photo_2024-04-23_22-59-47.jpg

مطالب مشابه

فعالان بازار به کدال چشم دوخته‌اند

  • گفتگو و مصاحبه
  • 7 ساعت پیش
آزاد

تیغ عوارض صادراتی بر شاهرگ صنعت سیمان

  • گفتگو و مصاحبه
  • 4 روز پیش
آزاد

کدام متغیرها تعیین‌کننده روند بازار هستند؟

  • گفتگو و مصاحبه
  • 6 روز پیش
آزاد

ابهامات مالیاتی بودجه

  • گفتگو و مصاحبه
  • 12 روز پیش
آزاد

نقض آشکار قانون در یکی از بندهای بودجه 1403

  • گفتگو و مصاحبه
  • 13 روز پیش
آزاد

دیدگاه کاربران