تیغ عوارض صادراتی بر شاهرگ صنعت سیمان

دبیر انجمن سیمان با تاکید بر اینکه امارات تعرفه 67درصدی برای واردات سیمان در نظر گرفته است، از سیاست‌های ضد صادراتی کشور انتقاد کرد.

به گزارش آوای آگاه؛ علی‌اکبر الوندیان، دبیر انجمن سیمان در گفت‌وگو با آوای‌ آگاه با تاکید بر اینکه امارات تعرفه 67درصدی برای واردات سیمان در نظر گرفته است، از سیاست‌های ضد صادراتی کشور انتقاد کرد و گفت: فارغ از اینکه صادرکنندگان در بازارهای هدف خارجی با چه مشکلاتی مواجه هستند، تدوین و اجرای قوانین ضد صادراتی باعث افزایش هزینه‌ها و کاهش توان تولید و صادرات در این صنعت شده است.

وی در پاسخ به این سوال که با وجود چنین تعرفه‌ای و توقف صادرات، میزان صادرات چه میزان کاهش پیدا می‌کند، گفت: تأثیری بر حجم صادرات ما ندارد. 14.2 میلیون تن صادرات سیمان سال گذشته بوده که نزدیک به 200 تن به بازار امارات بوده است.

دبیر انجمن سیمان در پاسخ به این سوال که دلیل اتخاذ چنین تصمیمی از سوی امارات چیست، تصریح کرد: دلایل مختلفی اعلام شده است؛ حمایت از تولید داخلی، ارزان‌فروشی ایرانی‌ها، مبارزه با دامپینگ و... از دلایل این تصمیم اعلام شده است. امارات بارها و با اهداف مختلف نسبت به اخذ یا حذف عوارض وارداتی تصمیماتی را اخذ کرده و به اجرا گذاشته است. سیمان ایران به بیش از 24 کشور صادرات می‌شود و با وجودی که حجم چندانی به امارات صادر نمی‌شود، مشکل خاصی در صنعت و صادارت ایجاد نخواهد کرد. با این حال ما برای جایگزینی بازار امارات هم برنامه‌ریزی خواهیم کرد.

الوندیان در ادامه به سیاست‌های داخلی انتقاد کرد و اظهار داشت: صادرات با شرایطی خاص و سخت صورت می‌گیرد، اما سیاست‌هایی مانند اخذ عوارض صادراتی از سیمان و کلینکر باعث شده تا تولیدکنندگان و محصولات ما با توان رقابتی پایین‌تر و قیمت تمام شده بالاتر در بازارهای خارجی به رقابت بپردازند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر سیمان و کلینکر که محصولات نهایی صنعت سیمان هستند، به ‌عنوان مواد خام و نیمه‌خام با عوارض 5درصدی صادر می‌شوند. این در حالی است که قبلاً این عوارض نیم درصد بود و در ضمن با توجه به پروسه تولید و بسته‌بندی، سیمان ماده خام نیست.

الوندیان ادامه داد: در حالی عوارض صادرات 10 برابر شده است که در سخنرانی و شعارها در مورد حمایت از تولید و صادرات صحبت می‌شود، اما همچنان سیاست‌های متناقضی در اجرا به کار گرفته می‌شود. هر چند انجمن تلاش‌هایی برای اصلاح این عوارض کرده است، اما هنوز عوارض پابرجاست.

دبیر انجمن سیمان افزود: تلاشی برای حذف تعرفه صادرات سیمان داشتیم. سیمان و کلینکر محصول خام نیستند، بلکه محصول نهایی صنعت سیمان هستند که پروسه تولید را پشت سر گذاشتند. استاندارهایی در پروسه تولید و بسته‌بندی اعمال و رعایت می‌شود، چگونه خام تلقی شده و مشمول تعرفه صادرات مواد خام می‌شود؟ در حالی ‌که بسیاری از مواد معدنی که واقعاً خام هستند با کاهش تعرفه صادرات همراه بودند.

الوندیان در مورد جلسات انجمن سیمان با وزارت صمت گفت: در جلساتی که با وزارت صمت داشتیم، موافق بودند که سیمان را از لیست مواد خام خارج کند، اما همچنان در جدول 1403 سیمان خام و نیمه‎‌ خام دیده شده است.

دبیر انجمن سیمان در پایان عنوان کرد: در حالی صنعت سیمان با مشکلات زیادی مانند تأمین انرژی، تعرفه صادرات و تغییر سیاست‌های بازارهای هدف مواجه بوده و این عوامل هزینه‌های زیادی بر این صنعت وارد کرده، اما افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل هم بر مشکلات اضافه شده و هزینه‌های سنگینی را به همراه داشته است.

مطالب مشابه

نبود پارامتر بنیادی قوی برای اثرگذاری بر روند بازار

  • گفتگو و مصاحبه
  • یک روز پیش
آزاد

فعالان بازار به کدال چشم دوخته‌اند

  • گفتگو و مصاحبه
  • 8 روز پیش
آزاد

کدام متغیرها تعیین‌کننده روند بازار هستند؟

  • گفتگو و مصاحبه
  • 14 روز پیش
آزاد

ابهامات مالیاتی بودجه

  • گفتگو و مصاحبه
  • 20 روز پیش
آزاد

نقض آشکار قانون در یکی از بندهای بودجه 1403

  • گفتگو و مصاحبه
  • 21 روز پیش
آزاد

دیدگاه کاربران