افت قابل توجه نرخ خودرو در بورس کالا نسبت به عرضه‌های قبلی

طی یک ماه اخیر تنها دو شرکت تولیدکننده خودرو موفق به عرضه محصول خود در بورس کالا شدند. دهم خردادماه، بهمن موتور کاپرا 2 سفید را با نرخ 849 میلیون تومان مورد عرضه قرار داد که این عرضه تقریبا بدون رقابت انجام شد و میانگین قیمت پایانی محصول با رشد بسیار جزئی نسبت به قیمت پایه با نرخ 849.8 میلیون تومان فروخته شد. این محصول برای نخستین بار در بورس کالا عرضه شد.

به گزارش آوای آگاه؛ در تاریخ 23 خردادماه، سیبا موتور کامیون کشنده FAW CA4180 را با قیمت پایه 3 میلیارد و 48 میلیون تومان روی میز فروش بورس کالا گذشت که در نتیجه رقابت، این محصول با 11درصد افزایش قیمت با نرخ 3 میلیارد و 391 میلیون تومان فروش رفت.

در همین تاریخ، بهمن موتور دو محصول کارا تک کابین و کارا دو کابین را عرضه کرد که بدون رقابت و با همان قیمت پایه فروخته شدند؛ کارا تک کابین با نرخ 407 میلیون تومان و کارا دو کابین با نرخ 424 میلیون و 500هزار تومان به فروش رسیدند.

بررسی سابقه معاملات این محصولات در بورس کالا نشان می‌دهد که کامیون کشنده FAW CA4180 در تاریخ 12 اردیبهشت ماه 1402 با نرخ پایه 3 میلیارد و 48 میلیون تومان عرضه شده بود و رقابت خریداران موجب رشد 35درصدی قیمت پایانی این محصول و معامله با نرخ حدود 4 میلیارد و 105 میلیون تومان شد. این آمار گواهی می‌دهد که با وجود اینکه نرخ پایه کامیون کشنده FAW CA4180 نسبت به پایه عرضه قبلی بدون تغییر باقی مانده، اما قیمت پایانی آن در قیاس با نرخ معامله قبلی 17درصد کاهش یافته که معادل رقمی بالغ بر 713 میلیون تومان است.

کارا تک کابین با 16درصد معادل رقمی بیش از 76 میلیون تومان کاهش نسبت به قیمت پایانی عرضه قبلی و کارا دو کابین با 15درصد معادل حدود 76 میلیون تومان افت نسبت به میانگین پایانی عرضه قبلی معامله شدند.

عرضه‌های روزهای پایانی خردادماه

بر اساس اعلام بورس کالا قرار است 28 و 29 خردادماه نیز شاهد عرضه برخی دیگر از محصولات سایر شرکت‌ها نیز باشیم. یکشنبه 28 خردادماه، بهمن دیزل 50 دستگاه کامیون کشنده EM POWER را با قیمت پایه 4 میلیارد و 230 میلیون تومان و 70 دستگاه کامیونت FORCE کابین خوابدار 6 تن بدون کاربری را با نرخ پایه 1 میلیارد و 437 میلیون تومان با تاریخ تحویل اعلامی 28 مردادماه در بورس کالا عرضه خواهد کرد. همین شرکت قرار است در تاریخ 29 خردادماه 600 دستگاه دیگنیتی پرستیژ سفید را با نرخ پایه 1 میلیارد و 296 میلیون تومان با تارخ تحویل اعلامی 12 شهریورماه عرضه کند.

البته عرضه دیگنیتی پرستیژ در بورس کالا با چالش‌های جدید مواجه شده است. با وجود اینکه شورای عالی بورس بر آخرین مصوبه خود در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا پافشاری دارد، اما طی روزهای اخیر شورای رقابت تاکید خود را بر عدم عرضه دیگنیتی پرستیژ در بورس کالا اعلام کرده است.

خودرو​​​​​​​

مطالب مشابه

گزارش فروش ماهانه فولاد خراسان در بورس کالا

  • بورس کالا
  • یک روز پیش
آزاد

بازار پسته

  • بورس کالا
  • 6 ماه پیش
آزاد

مروری بر معاملات خودرو در بورس کالا/ عرضه 70 نوع خودرو طی 9 ماه

  • بورس کالا
  • یک سال پیش
آزاد

نگاهی به معاملات بورس کالا (25 اردیبهشت ماه)

  • بورس کالا
  • یک سال پیش
آزاد

نگاهی به معاملات "سیمان" در بورس کالا

  • بورس کالا
  • یک سال پیش
آزاد

دیدگاه کاربران