مروری بر معاملات خودرو در بورس کالا/ عرضه 70 نوع خودرو طی 9 ماه

پژو 207 دستی، لاماری ایما مشکی و دنا پلاس پرتقاضاترین خودروها بودند و با بیشترین رشد قیمت همراه شدند.

به گزارش آوای آگاه؛ در سال 1401، عرضه خودرو در بورس کالا یکی از بحث برانگیزترین مباحث مهم اقتصادی کشور بود. موضوعی که در نهایت پس از مناقشه‌های فراوان میان مخالفان و موافقان عملیاتی شد و 26 مردادماه با عرضه خودروهای دیگنیتی و فیدلیتی 5 و 7 نفره کلید خورد.

طی 9 ماه اخیر، 70 نوع خودرو از سوی 8 تولیدکننده داخلی در بورس کالا مورد عرضه قرار گرفته است. این عرضه‌ها در ماه‌های اول رونق چندانی نداشت، اما در آذرماه به اوج خود رسید. در دی، بهمن و اسفندماه باز هم از شدت عرضه‌ها کاسته و در فروردین ماه به طور کامل متوقف شد. با وجود ادامه مخالفت‌ها با فروش خودرو در بورس کالا، در اردیبهشت ماه سال جاری نیز شاهد چند عرضه از محصولات بهمن موتور، سیبا موتور و بهمن دیزل بودیم.

در برخی از انواع محصولات، حجم تقاضا از میزان عرضه بیشتر بود و حتی به چند برابر هم می‌رسید که در نتیجه رقابت میان متقاضیان، قیمت نهایی نسبت به قیمت پایه فاصله زیادی گرفت. اما برخی از محصولات بدون رقابت و با همان قیمت پایه داد و ستد شدند.

کدام خودروها بیشترین رشد قیمت را داشتند؟

مقایسه قیمت‌های معامله شده خودروها در بورس کالا با نرخ پایه عرضه آنها نشان می‌دهد که بالاترین رشد قیمت در پژو 207 دستی سفید به وقوع پیوسته است. دوم اسفندماه 1401، این محصول از سوی ایران خودرو با نرخ پایه 185.5 میلیون تومان روی میز فروش بورس کالا گذاشته شد که در نتیجه رقابت خریداران با جهش 166درصدی با قیمت میانگین 493.4 میلیون تومان فروخته شد.

لاماری ایما مشکی دومین بالاترین رشد قیمت را در بورس کالا تجربه کرد. چهاردهم اسفندماه 1401 شدت رقابت برای خرید خودروی لاماری ایما به میزانی بود که به قیمت‌های بالاتر از 2 میلیارد تومان فروخته شد. در حالی که نرخ پایه این محصول 981 میلیون تومان تعیین شده بود.

دنا پلاس دستی سفید سومین خودرویی بود که فاصله قیمت رقابت شده آن با نرخ پایه به بیشترین حد رسید. 26 دی ماه 1401، دنا پلاس دستی سفید در بورس کالا با قیمت 189.5 میلیون تومان عرضه شد، اما بالا بودن تقاضا برای خرید این محصول منجر به رشد 101درصدی قیمت و معامله آن در محدوده 380.8 میلیون تومان شد.

لاماری ایما خاکستری، فیدلیتی 7 نفره مشکی و لاماری ایما سفید نیز که بین 96 تا 99درصد رشد قیمت نسبت به نرخ پایه را تجربه کردند، در رتبه‌های چهارم تا ششم بیشترین رشد قیمت در بورس کالا قرار گرفتند.

قیمت پایه لاماری ایما خاکستری 981 میلیون تومان تعیین شده بود، اما در نتیجه رقابت خریداران در بورس کالا با 99درصد رشد با قیمت 1.915 میلیون تومان به فروش رسید. فیدلیتی 7 نفره مشکی نیز با رشد 99درصدی نسبت به قیمت پایه که 772 میلیون تومان در نظر گرفته شده بود، به قیمت 1.536 میلیون تومان فروخته شد. قیمت پایه لاماری ایما سفید هم 981 میلیون تومان تعیین شده بود، اما با رقابت 96درصدی به قیمت 1.920 میلیون تومان افزایش یافت.

خودروهایی که بدون رقابت و با قیمت پایه معامله شدند

جک S5 سفید و مشکی، کی ام سی T8 سفید و مشکی، شاهین، T5 اتوماتیک سفید و مشکی، هایما S5 و هایما S7، تارا دستی و اتوماتیک، کامیون کشنده و کامیونت، بدون رشد قیمت و با همان قیمت پایه معامله شدند.

بورس کالا​​​​​​​

مطالب مشابه

گزارش فروش ماهانه فولاد خراسان در بورس کالا

  • بورس کالا
  • 7 ساعت پیش
آزاد

بازار پسته

  • بورس کالا
  • 6 ماه پیش
آزاد

افت قابل توجه نرخ خودرو در بورس کالا نسبت به عرضه‌های قبلی

  • بورس کالا
  • 10 ماه پیش
آزاد

نگاهی به معاملات بورس کالا (25 اردیبهشت ماه)

  • بورس کالا
  • یک سال پیش
آزاد

نگاهی به معاملات "سیمان" در بورس کالا

  • بورس کالا
  • یک سال پیش
آزاد

دیدگاه کاربران