رشد 25درصدی بهای شیر خام و اثرات آن بر محصولات لبنی

طی روزهای اخیر، قیمت شیر خام از کیلویی 12700 تومان به 15000 تومان افزایش یافت. این نرخ مورد تصویب اتحادیه سراسری تعاونی‌های کشاورزی دامداران قرار گرفته، اما قرار بر این است که سرپرست وزارت جهاد کشاورزی بر سر اعلام نهایی این قیمت، از هیات دولت کسب تکلیف کند.

به گزارش آوای آگاه؛ حمید غفوریان، معاون مالی اقتصادی شرکت شیر پاستوریزه پگاه خراسان در گفت‌وگو با خبرنگار آوای آگاه درباره میزان افزایش نرخ شیر خام گفت: نرخ جدید شیر خام، 20 اردیبهشت ماه مصوب شد. البته هنوز نرخ 15هزار تومانی نهایی نشده است. زیرا نرخ شیر خام در انتهای ماه مشخص می‌شود، اما بدیهی است که پس از نهایی شدن باید قانون را رعایت کرد و پایین‌تر از این نرخ خریداری نکرد. 

وی در پاسخ به این موضوع که افزایش نرخ شیر خام از 12700 به 15000 تومان معادل 18درصد است، اما در خبرها از افزایش 25درصدی صحبت می‌شود، تصریح کرد: افزایش 25درصدی با لحاظ کردن هزینه‌های احتمالی حمل محاسبه و اعلام شده است. زیرا افزایش نرخ کرایه حمل نیز روی بهای تمام‌شده شیر خام تاثیرگذار است. 

غفوریان در پاسخ به این سوال که با توجه به مصوبه جدید قیمت شیر خام، پیش‌بینی شما از میزان افزایش نرخ محصولات لبنی چقدر است، خاطرنشان کرد: سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده هنوز قیمت‌های نهایی را اعلام نکرده است، اما در پی افزایش قیمت شیر خام، محصولات لبنی نیز افزایش نرخ خواهند گرفت. زیرا با شیر خام 15هزار تومانی، محصولات لبنی وارد زیان خواهند شد. 

وی افزود: آخرین افزایش نرخ محصولات لبنی، 20 اردیبهشت ماه سال گذشته و همزمان با حذف ارز ترجیحی از این صنعت بود. همزمان با این اتفاق، نرخ شیر خام از 7هزار تومان به بالای 12هزار تومان رسید و به افزایش نرخ محصولات لبنی منتهی شد. در آن زمان، روی کل سبد محصولات اصلی بین 40 تا 50درصد افزایش نرخ اتفاق افتاد. پس از آن در طول سال روی برخی از محصولات به صورت موردی شاهد افزایش نرخ بودیم، اما رشد کلی قیمت‌ها در اردیبهشت ماه سال گذشته اتفاق افتاد. 

معاون مالی اقتصادی غشان تاکید کرد: برای سال جاری نیز به طور حتم میزان افزایش نرخ روی هر محصول متفاوت خواهد بود، اما زمانی که بهای شیر خام 20درصد افزایش می‌یابد، نرخ محصولات نیز حداقل به همین میزان گران خواهد شد و با در نظر گرفتن هزینه سربار، این افزایش حداقل به 25درصد هم خواهد رسید. 

غفوریان در پاسخ به این پرسش که آیا در پی افزایش نرخ محصولات، حجم فروش شرکت‌ها کاهش خواهد یافت یا خیر، توضیح داد: تجربه گذشته نشان داده است که شاید در اوایل افزایش قیمت‌ها، حجم فروش‌ها اندکی کاسته شود، اما در ادامه تناژ فروش به روال عادی خود بازخواهد گشت. در سال گذشته حتی افزایش فروش تناژی هم اتفاق افتاده است. بنابراین برای سال جاری نیز انتظار کاهش محسوسی در فروش تناژی نداریم. البته شاید در برخی از موارد مانند بخش محصولات پودری کاهش داشته باشیم، اما به طور کلی افت تناژی فروش اتفاق نخواهد افتاد. زیرا در هر صورت مردم به این محصولات نیاز دارند و آنها را مصرف می‌کنند.

مطالب مشابه

افتتاح بلوک دوم گازی نیروگاه سیکل ترکیبی سمنان توسط «ومعادن»

  • اخبار شرکت ها
  • 6 روز پیش
آزاد

برآورد سود «ثامید» در سال 1403

  • اخبار شرکت ها
  • 9 روز پیش
آزاد

واگذاری ۲۸هزار میلیارد ریالی بنگاه‌ها و دارایی‌های هلدینگ پویا

  • اخبار شرکت ها
  • 10 روز پیش
آزاد

سرمایه‌گذاری شهر آتیه راهی فرابورس می‌شود

  • اخبار شرکت ها
  • 11 روز پیش
آزاد

سهم ۳۵درصدی «فخوز» از معاملات اسلب ایران در سالی که گذشت

  • اخبار شرکت ها
  • 19 روز پیش
آزاد

درج نماد شرکت نیشکر و صنایع جانبی در فرابورس ایران

  • اخبار شرکت ها
  • یک ماه پیش
آزاد

دیدگاه کاربران