رفتارشناسی جریان نقدینگی در بازار سرمایه

مدیر معاملات شرکت کارگزاری اقتصاد بیدار به بررسی جریان ورود پول به صندوق‌ها و بازار پرداخت و گفت: برآورد ما این است که بازار سرمایه از اواسط بهمن ماه، ورود پولی را به صورت خالص از سمت حقیقی‌ها داشت؛ البته این یک برآورد تقریبی با توجه به صدور و ابطال یونیت‌های صندوق‌های ETF، صندوق‌های سهامی و همچنین صندوق‌های درآمد ثابت است. همچنین برآورد ذهنی من به عنوان یک نمونه آماری و یک کارگزار نسبت به کل بازار است.

به گزارش آوای آگاه؛ روزبه شریعتی، مدیر معاملات شرکت کارگزاری اقتصاد بیدار در گفت‌وگو با آوای آگاه گفت: فکر می‌کنیم که از اواخر بهمن ماه بخصوص در اسفندماه، ورود قابل توجهی از منابع نقدینگی را از سمت اشخاص حقیقی به بازار داشته‌ایم که در کارگزاری‌های مختلف و در صندوق‌های مختلف اتفاق افتاد. مشخص است که این ورود پول، بازار سرمایه را به سمت و سوی فعلی کشانده است.

وی افزود: به نظرم مهم‌ترین دلیل اقبال به بازار سرمایه از سوی افراد حقیقی این است که بازارهای موازی همگام با تورم و همگام با رشد قیمت ارز و کاهش ارزش پول ملی، رشد داشته‌اند؛ برای مثال، میانگین قیمت ملک در تهران در محدوده ۶۵ میلیون تومان است و در منطقه ۵، واحد نوساز زیرمتری ۱۲۰ تا ۱۱۰ میلیون تومانی یافت نمی‌شود و بازار مسکن، رشد قابل توجه و بیش از تورم داشته است. قیمت خودرو هم به همین شکل است. برای مثال، بهای تمام‌شده هایما در آذرماه ۹۰۰ تومان برای خریداران بود که در آن زمان در بازار، یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بود. در حال حاضر بالای یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان معامله می‌شود و رشدی که طی این چهار ماه داشته، بالاتر از رشد تورم و ارز بوده است.

شریعتی تصریح کرد: در بازارهای موازی نسبت نقدینگی به کل پول به محدوده ۲۵ درصد رسیده که عدد بسیار بالایی است. یعنی مردم به دنبال کاهش ارزش پول ملی و برای جلوگیری از کاهش قدرت خرید‌ خود، سپرده‌های غیردیداری و بلند مدت‌ خود را به سپرده‌های جاری تبدیل و اقدام به سرمایه‌گذاری کرده‌اند که بخشی از آن هم وارد بازار سرمایه شده است.

شریعتی با تاکید بر اینکه بازار سرمایه تنها بازاری است که با دلار کف بازار (دلار ۵۰هزار تومان)، فاصله قابل توجهی دارد، اظهار داشت: برآورد ما راجع به این عدد، بین ۳۰ تا ۴۰هزار میلیارد تومان است که برآیند خالص واریز یا ورود پول اشخاص حقیقی بوده که به سمت صندوق‌های بازار سرمایه (فیکس، سهامی و پولی) رفته و وارد کارگزاری‌ها شده است و اقدام به خرید سهام می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: از دیگر نکات مثبت این است که بازار در شرایط اصلاحی، بیشتر اصلاح زمانی می‌کند تا اصلاح قیمتی. دیگر صفوف فروش را در بازار به صورت یکپارچه نمی‌بینیم و این نکته مثبتی است که نشان‌دهنده جریان نقدینگی به بازار سرمایه است. امیدواریم که انتخاب گزینه‌ها مبتنی بر نگاه تحلیلی باشد و همگام با رشد سودآوری شرکت‌ها جلو برود. با توجه به اینکه P/E TTM بازار در محدوده ۹ واحد است و احتمالا با گزارش‌های زمستان به محدوده ۸ واحد اصلاح پیدا می‌کند و P/E فورواردهای بازار حتی با همین دلارهایی که در محدوده ۳۶ تا ۳۷ تومانی معامله می‌شود، محدوده ۶ واحد و کمتر است، می‌توانیم بگوییم که فاصله زیادی با دورانی مانند سال 99 که رشد بازار عجیب و P/E تی‌تی‌ام بازار بالای ۳۰ واحد رسیده بود، داریم.

مطالب مشابه

سهام پیشنهادی کارشناسان بازار برای اردیبهشت ماه

  • گفتگو و مصاحبه
  • 3 روز پیش
آزاد

چه عواملی روند بازار را در هفته اول اردیبهشت ماه تحت تأثیر قرار می‌دهد؟

  • گفتگو و مصاحبه
  • 6 روز پیش
آزاد

سرنوشت بازار همچنان در دست ریسک‌های ژئوپلیتیک

  • گفتگو و مصاحبه
  • 13 روز پیش
آزاد

خودروسازان در انتظار اعلام قیمت جدید

  • گفتگو و مصاحبه
  • 17 روز پیش
آزاد

کدام نمادها در صنعت زراعت برای سرمایه‌گذاری امن هستند؟

  • گفتگو و مصاحبه
  • 17 روز پیش
آزاد

تمرکز بازار بر حوادث سیاسی منطقه

  • گفتگو و مصاحبه
  • 20 روز پیش
آزاد

دیدگاه کاربران