خودروسازان در انتظار اعلام قیمت جدید

دبیر انجمن خودروسازان ایران در گفت‌وگوی اختصاصی با آوای ‌آگاه از ارائه مدارک لازم به سازمان حمایت خبر داد و گفت: اواخر سال گذشته، قیمت‌های جدید به سازمان حمایت اعلام شد و ما منتظر اعلام قیمت‌های جدید هستیم.

به گزارش آوای آگاه؛ احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت: سال گذشته شورای رقابت اختیار قیمت‌گذاری خودرو را به وزارت صمت محول کرد و براساس مصوبه جدید، وزارت صمت باید قیمت خودرو را براساس قیمت تمام‌شده به‌علاوه سود معقول اعلام کند.

وی افزود: از همان زمانی که این مصوبه به امضا رسید، خودروسازان جداول و قیمت‌های جدید را تهیه و به سازمان حمایت ارائه کردند. این محاسبات براساس کلیه فاکتورهای تولید، هزینه‌های ارزی و واردات تهیه و به سازمان حمایت اعلام شد و از آن زمان تاکنون، صنعت در انتظار اعلام قیمت جدید از سوی دولت است. 

نعمت‌بخش در پاسخ به این سوال که قیمت خودرو چند درصد افزایش پیدا خواهد کرد، گفت: در جریان درصدهای هر خودرو نیستم. با این‌ حال از وزارتخانه گله داریم که چرا در اعلام قیمت تعلل به خرج می‌دهد؟ آقای وزیر صمت شما که اشراف کامل به زیانده بودن خودروسازان دارید و از آنجا که محاسبات سازمان حمایت هم به اتمام رسیده، چرا قیمت‌ها را اعلام نمی‌کنید؟

وی در پاسخ به این سوال که خواسته خودروسازان چیست، گفت: خواسته خودروسازان عدم زیان است. تمام تولیدکنندگان کشور براساس فرمول سازمان حمایت، قیمت محصولات خود را ثبت می‌کنند و با سود معقول می‌فروشند و سود می‌کنند. همه تولیدکنندگان قیمت تمام‌شده را محاسبه و با سود تا 17درصدی قیمت مصرف‌کننده را تعیین می‌کنند، اما ما در صنعت خودرو توقع سود ۱۷درصدی نداریم. همین که اجازه دهند ۷درصد سود و ۱۰درصد کمتر از سایر صنایع سود داشته باشیم، راضی هستیم. اما دیگر انتظار فروش پایین‌تر از قیمت تمام‌شده را از ما نداشته باشند.

نعمت‌بخش ادامه داد: در حالی که صنعت خودرو با افزایش روزافزون زیان انباشته مواجه است، افزایش بدهی به قطعه‌سازان را نیز دارد. با این قیمت‌ها با کاهش توان مالی و عدم امکان ادامه تولید هم مواجه خواهد شد. ماده ۹۰ اصل ۴۴ قانون اساسی دال بر این است که اگر به هر دلیلی مانند مصوبات دولت، قیمت‌گذاری دستوری و یا هر عامل دیگری قیمت کالایی به زیر قیمت تمام‌شده تکلیف شود، باید به آن صنعت برای پرهیز از زیان کمک کرد و زیان آن صنعت در بودجه دیده شده و به آن پرداخت شود.

دبیر انجمن خودروسازان در پاسخ به این سوال که علت تعلل دولت در اعلام قیمت جدید چیست، گفت: دیدگاه به خودرو مثل بنزین و نان است. افزایش این سه محصول ممکن است با واکنش‌هایی همراه باشد؛ به همین دلیل در اصلاح قیمت این موارد محتاط‌تر عمل شده و می‌شود.

وی در پایان به تأثیرات منفی این تعلل بر صنعت و بازار سرمایه پرداخت و گفت: در حالی ‌که این بلاتکلیفی صنعت خودرو را متأثر می‌سازد، تبعاتی هم بر بازار سرمایه دارد و بازتاب‌هایی هم در این بازار خواهد داشت. دو خودروساز بزرگ کشور حدود ۴۰ میلیون سهامدار دارند و عدم اعلام این قیمت باعث زیان آن‌ها و بازار سرمایه می‌شود.

مطالب مشابه

ابهامات مالیاتی بودجه

  • گفتگو و مصاحبه
  • 5 روز پیش
آزاد

نقض آشکار قانون در یکی از بندهای بودجه 1403

  • گفتگو و مصاحبه
  • 6 روز پیش
آزاد

افزایش سقف معاملات فولاد در بورس کالا

  • گفتگو و مصاحبه
  • 6 روز پیش
آزاد

تخفیفات استایرن منومر «پارس» از سر گرفته شد

  • گفتگو و مصاحبه
  • 7 روز پیش
آزاد

بررسی کارنامه فروردین ماه پتروشیمی‌ها

  • گفتگو و مصاحبه
  • 7 روز پیش
آزاد

کاهش تولید برخی صنایع در فرودین ماه

  • گفتگو و مصاحبه
  • 7 روز پیش
آزاد

دیدگاه کاربران