کدام نمادها در صنعت زراعت برای سرمایه‌گذاری امن هستند؟

تحلیلگر مجموعه تدبیرگران فردا با نگاهی به عملکرد صنعت زراعت و دامپروری در اسفندماه، به بررسی فرصت‌ها و چالش‌های این صنعت پرداخت.

به گزارش آوای آگاه؛ عرفان فکری، تحلیلگر مجموعه تدبیرگران فردا تصریح کرد: با توجه به اینکه مواد اولیه این صنعت را نهاده‌های دامی تشکیل می‌دهد و طی ماه‌های اخیر قیمت جهانی کنجاله سویا و ذرت ریزش چشمگیری را تجربه کرده است، این موضوع فشار افزایش قیمت‌ها را در سمت هزینه‌ها کاهش می‌دهد. قسمت عمده‌ای از نهاده‌های دامی مورد نیاز شرکت‌های این صنعت از سامانه بازارگاه تهیه می‌شود که مربوط به نرخ‌های جهانی است. از این بابت این صنعت با هزینه‌های دلاری و فروش ریالی عملیات خود را ادامه می‌دهد.

وی ادامه داد: ریزش قیمت جهانی نهاده‌های دامی به‌گونه‌ای بوده که کنجاله سویا طی پنج ماه اخیر ریزش قیمتی از 47 سنت به ازای هر کیلوگرم به 33 سنت به ازای هر کیلوگرم و ذرت نیز طی هشت ماه اخیر ریزش قیمتی از 26 تا 16 سنت به ازای هر کیلوگرم را تجربه کرده است.

Screenshot 2024-04-09 103341.png

Screenshot 2024-04-09 103301.png

فکری توضیح داد: از مهم‌ترین ریسک‌های این صنعت می‌توان به افزایش نرخ دلار و نرخ‌گذاری دستوری محصولات اصلی این شرکت‌ها اشاره کرد. با توجه به ارزش ذاتی دلار از دیدگاه روش برابری قدرت خرید، به نظر می‌رسد برای اسفندماه ۱۴۰۳ نرخ ذاتی دلار را بتوان حوالی 76هزار تومان در نظر گرفت. البته دلار مؤثر بر قیمت مواد مستقیم مصرفی این شرکت‌ها، دلار حواله کالاهای اساسی و ضروری بوده که نرخ فعلی آن 28500 تومان است. طبق آخرین اخبار قرار است تأمین ارز برای نهاده‌های دامی در سال ۱۴۰۳ نیز همچنان با دلار 28500 تومانی صورت گیرد که این موضوع می‌تواند فشار افزایش قیمت‌ها را در سمت هزینه‌های شرکت کاهش دهد.

تحلیلگر مجموعه تدبیرگران فردا گفت: محصول اصلی عمده شرکت‌های فعال در این صنعت، شیر خام است. گاوهای مورد استفاده در دامپروی‌ها از نژادهای جرسی و هلشتاین هستند. میانگین تولید روزانه شیر در گاوهای نژاد هلشتاین ۳۸ لیتر بوده که این رقم برای گاوهای نژاد جرسی کمتر بوده، اما درصد چربی شیر آن‌ها بالاتر است. دو شرکت سیمرغ و سپید نیز در این صنعت دسته بندی می‌شوند که محصول اصلی آن‌ها به ترتیب تخم‌مرغ و مرغ گوشتی است.

وی افزود: در سال مالی ۱۴۰۲ نسبت به سال مالی ۱۴۰۱ بیشترین نرخ رشد در مبلغ فروش شرکت‌ها به ترتیب مربوط به زپارس با ۱۴۲درصد، سپید ۸۱درصد، سیمرغ ۷۵درصد، زگلدشت ۶۹درصد، زکشت ۵۶درصد و زملارد ۵۳درصد بوده است. همچنین طبق آخرین صورت‌های مالی گزارش شده در کدال مربوط به سال مالی ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال مالی ۱۴۰۱ بیشترین نرخ رشد در سود خالص شرکت‌ها به ترتیب مربوط به زملارد با ۳۷۹درصد، زفجر ۱۶۹درصد، زگلدشت ۱۳۵درصد، زقیام ۱۰۹درصد، زشگزا ۱۰۷درصد و زشریف ۶۵درصد است.

فکری خاطرنشان کرد: معمولاً هر ساله در اوایل سال حوالی اردیبهشت ماه قیمت مصوب شیر خام با مشخصات ۳.۲درصد چربی، ۳درصد پروتئین و بار میکروبی زیر 100هزار توسط وزارت جهاد کشاورزی اعلام می‌شود که این نرخ برای سال ۱۴۰۲ مقدار 15هزار تومان بوده است. در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ با حذف ارز 4200 تومانی برای نهاده‌های دامی، نرخ مصوب شیر خام نیز جهش چشمگیری را از 6400 تومان به 12هزار تومان تجربه کرد.

تحلیلگر مجموعه تدبیرگران فردا تصریح کرد: شیر خام به دلیل ماهیت فسادپذیری که دارد، باید سریع به کارخانه‌های لبنیاتی و غذایی منتقل شود؛ بنابراین تقریباً تمام فروش این صنعت داخلی است و یک صنعت Local (محلی) تلقی می‌شود. بنابراین قیمت شیر نیز یک نرخ ثابت جهانی ندارد و در سراسر دنیا بسته به بهای تمام‌شده‌ای که در نهاده‌های دامی برای دامپروری‌ها هزینه می‌شود، محصول شیر نیز قیمت‌های بسیار متفاوتی به خود می‌گیرد. به‌طوری‌ که قیمت شیر در کشورهای شرق آسیایی مانند سنگاپور، تایوان و چین 3 دلار است و در کشورهایی مثل امارات، کره جنوبی و گرجستان قیمت ۲ دلار دارد و در ایران که جزء ارزان‌ترین قیمت‌های دلاری محسوب می‌شود، قیمت ۰.۶۴ دلاری دارد. همچنین سرانه مصرف شیر در ایران طی سال اخیر در گزارش‌ها بین ۷۰ تا ۸۰ کیلوگرم در سال گزارش شده است که این نسبت در جهان طیف گسترده‌ای را در بر می‌گیرد؛ به‌طوری که سرانه مصرف در کشور اتریش ۲۷۰ کیلوگرم در سال و در کشور فیلیپین ۱.۲ کیلوگرم در سال است، اما به‌طور میانگین مصرف سرانه شیر در جهان بین ۱۵۰ تا ۱۶۰ کیلوگرم در سال قرار دارد.

به گفته وی، برای سال مالی ۱۴۰۳ اگر به‌واسطه انتخابات آمریکا یا اتفاقات غیرمنتظره سیاسی و ژئوپلیتیکی شاهد جهش ارزی باشیم، این مهم می‌تواند توجه بازار را بیشتر به سمت صنایع دلاری معطوف کند. اما سناریو قوی دیگر اینکه رشد دلار تا پایان سال با مومنتوم معقول به سمت حوالی 75هزار تومان شکل گیرد که در این صورت می‌توان به صنایع ریالی و کوچک داخلی نیز نگاه ویژه‌ای داشت.

فکری توضیح داد: در برآورد سودی که برای سال مالی ۱۴۰۳ شرکت‌ها انجام دادیم، در بین شرکت‌های تولیدکننده شیر خام، زقیام با توجه به عملیات مناسب و شفافیتی که در گزارشات خود دارد برای سرمایه‌گذاری مناسب ارزیابی می‌شود و انتظار می‌رود بازده قیمتی مناسبی برای سهامداران در سال ۱۴۰۳ ایجاد کند. از طرفی زفکا نیز دارای طرح‌های توسعه متعدد است و با عملیات کم‌نظیر خود توانسته طی سال‌های اخیر رشد چشمگیری در تولید شرکت به ارمغان بیاورد. از این رو گزینه امن و کم‌ریسکی برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. همچنین دو نماد سپید و سیمرغ دارای بیشترین جزء از زنجیره ارزش تولید هستند و با عملیات و مدیریت قوی که دارند، کم‌ریسک محسوب می‌شوند و انتظار می‌رود جزء شرکت‌های با بازدهی بالا در سال ۱۴۰۳ قرار گیرند.

مطالب مشابه

ابهامات مالیاتی بودجه

  • گفتگو و مصاحبه
  • 5 روز پیش
آزاد

نقض آشکار قانون در یکی از بندهای بودجه 1403

  • گفتگو و مصاحبه
  • 6 روز پیش
آزاد

افزایش سقف معاملات فولاد در بورس کالا

  • گفتگو و مصاحبه
  • 6 روز پیش
آزاد

تخفیفات استایرن منومر «پارس» از سر گرفته شد

  • گفتگو و مصاحبه
  • 7 روز پیش
آزاد

بررسی کارنامه فروردین ماه پتروشیمی‌ها

  • گفتگو و مصاحبه
  • 7 روز پیش
آزاد

کاهش تولید برخی صنایع در فرودین ماه

  • گفتگو و مصاحبه
  • 7 روز پیش
آزاد

دیدگاه کاربران