کارنامه خوب آروماتیک‌سازها در بهمن ماه

کارشناس تحلیل شرکت کارگزاری صنعت و معدن به بررسی وضعیت صنعت پتروشیمی در بهمن ماه پرداخت.

به گزارش آوای آگاه؛ سارا چلویان، کارشناس تحلیل شرکت کارگزاری صنعت و معدن به بررسی وضعیت صنعت پتروشیمی در بهمن ماه پرداخت و گفت: صنعت پتروشیمی به چهار گروه آروماتیک، متانول‌ساز، اوره‌ساز و الفین و تک شرکت‌ها تقسیم می‌شود. با توجه به اینکه در فصل زمستان هستیم، این شرکت‌ها با محدودیت‌ گاز همراه و برخی از شرکت‌ها هم با افت تولید همراه بودند. به نظر می‌رسد گروه آروماتیک یکی از بهترین گزارش‌ها را داشتند؛ از نوری شروع کنیم که بعد از اینکه اورهال آن تمام شد، در بهمن ماه تولید و فروش خیلی خوبی داشت. نکته‌ قابل توجه در مورد نوری این است که وزن تولید ریفورمیت بیشتر از پارازایلن شد که توانست فروش خوب 13 همتی را ثبت کند.

وی در ادامه افزود: بوعلی برعکس نوری وزن ریفورمیت کمتر از پارازایلن داشت، اما با صادرات برش سنگین و فروش از موجودی توانست فروش خوب 6 همتی ثبت کند و در کل این صنعت با فروش 19 همتی و با احتساب فروش حدود 16 همتی ماه گذشته، رشد حدود 18درصدی داشت.

کارشناس تحلیل شرکت کارگزاری صنعت و معدن اضافه کرد: متانول‌سازها که شامل سه شرکت زاگرس، فناوران و خارک هستند، در دی ماه حدود 3هزار و 800 میلیارد تومان فروش ثبت کردند. در بهمن ماه این فروش به حدود 3هزار و 400 میلیارد تومان رسیده و با افت حدود 10درصدی همراه بوده است. یکی از مهم‌ترین دلایل آن هم محدودیت‌های گاز ورودی به بزرگ‌ترین شرکت این گروه یعنی زاگرس بود.

وی تصریح کرد: زاگرس نصف تولیدات ماه‌های گذشته را انجام داده و فقط با واحد دوم در حال فعالیت است، اما فناوران و خارک مشکل قطعی گاز نداشتند و تولیدات خوبی ثبت کردند. همچنین فروش‌هایی در حد ماه‌های گذشته داشتند.

چلویان در رابطه با اوره‌سازان گفت: این گروه در دی ماه حدود 6هزار و 200 میلیارد تومان فروش داشتند که در بهمن ماه به حدود 5هزار و 800 میلیارد تومان رسیدند و کاهش حدود 6درصدی را ثبت کردند. این گروه هم با محدودیت‌های گاز و خوراک ورودی همراه بودند. برای مثال، شرکت‌های خراسان و کرمانشاه تولیدات کمی نداشتند. نکته‌ای که وجود دارد این است که کرمانشاه علیرغم اینکه تولیدی انجام نداده، اما فروش از موجودی داشته و توانسته فروشی در حد ماه‌های گذشته داشته باشد. خراسان هم همینطور، اما مقدار کمتری نسبت به کرمانشاه از موجودی فروخته است.

وی توضیح داد: شپدیس هم در حال حاضر با واحد دوم در حال فعالیت بوده و تولیدات آن تقریباً نصف شده، اما بخش صادراتی آن بیشتر بوده و حدود 104هزار تن صادر کرده است. شیراز با مشکل قطعی گاز مواجه نبود، اما واحد متانول آن از مدار خارج شد و تولید متانول نداشت.

این تحلیلگر در پایان گفت: به سراغ الفینی‌ها و تک شرکت‌ها می‌رویم که در دی ماه حدود 25 همت فروش داشتند و در بهمن ماه هم همین فروش را تکرار کردند. نکته این است که در آبان و آذرماه، شرکت‌های جم و جم‌پیلن اورهال داشتند و فروش این شرکت‌ها در مجموع به حدود 19 همت رسید، اما بعد از اینکه اورهال آن‌ها تمام شد، به نرم صنعت بازگشتند و فروش حدود 25 همت را گزارش کردند. تقریباً تمام شرکت‌های گروه یعنی آریا، جم، جم‌پیلن، شاراک، شغدیر ، شیران و شگویا گزارش‌هایی در حد ماه گذشته داشتند. برخی شرکت‌ها هم مقدار کمی از موجودی فروخته بودند که قابل بررسی است.

مطالب مشابه

نقض آشکار قانون در یکی از بندهای بودجه 1403

  • گفتگو و مصاحبه
  • 14 ساعت پیش
آزاد

افزایش سقف معاملات فولاد در بورس کالا

  • گفتگو و مصاحبه
  • 19 ساعت پیش
آزاد

تخفیفات استایرن منومر «پارس» از سر گرفته شد

  • گفتگو و مصاحبه
  • 2 روز پیش
آزاد

بررسی کارنامه فروردین ماه پتروشیمی‌ها

  • گفتگو و مصاحبه
  • 2 روز پیش
آزاد

کاهش تولید برخی صنایع در فرودین ماه

  • گفتگو و مصاحبه
  • 2 روز پیش
آزاد

انتظار روندی منطقی از بازار در هفته جاری

  • گفتگو و مصاحبه
  • 2 روز پیش
آزاد

دیدگاه کاربران