مروری بر آخرین تحرکات چند هلدینگ بورسی

در این گزارش به وضعیت ۱۶ هلدینگ بازار سرمایه پرداخته می‌شود و آخرین تحرکات 5 هلدینگ منتخب مورد بررسی قرار می‌گیرد.

به گزارش آوای آگاه؛ در این گزارش به وضعیت ۱۶ هلدینگ بازار سرمایه پرداخته می‌شود و آخرین تحرکات 5 هلدینگ منتخب مورد بررسی قرار می‌گیرد.

هلدینگ‌ها​​​​​​​

ومعادن

این هلدینگ در رتبه نخست کم‌ترین P/NAVها قرار دارد. بیشترین سرمایه‌گذاری این هلدینگ در بخش استخراج کانه‌های فلزی و پس از آن در بخش فلزات اساسی است. این شرکت در مهرماه ۵۲.۱ میلیارد از سهام خود را به فروش رسانده که عمده آن مربوط به سایر شرکت‌های خارج از بورس بوده و سود این واگذاری ۱۳۱ میلیون تومان است. همچنین شرکت در این ماه ۷۸۴ میلیارد تومان در بورس سرمایه‌گذاری انجام داده که بیشترین مبالغ آن مربوط به اوراق بهادار با درآمد ثابت خلیج فارس و صندوق سرمایه‌گذاری سپهر سرمایه بیدار است. همچنین میزان سرمایه‌گذاری در شرکت‌های خارج از بورس ۴۲ میلیارد تومان بوده که مربوط به مدیریت اکتشاف منابع معدنی پایا است. شرکت در آبان ماه نیز، 1606 میلیارد تومان از سهام خود را به فروش رسانده که سود این واگذاری 161 میلیارد تومان بوده و بیشترین سود مربوط به معدنی و صنعتی چادرملو با ۷۷.۷ میلیارد تومان و فولاد امیرکبیر کاشان با ۶۴.۷ میلیارد تومان بوده است. با توجه به قیمت جاری سهم، P/NAV شرکت با بخش غیر بورسی 57درصد و بدون بخش غیربورسی 58درصد است. با توجه به قیمت جاری سهم، P/NAV شرکت با بخش غیر بورسی ۴۸درصد و بدون بخش غیر بورسی ۴۹درصد است.

وصندوق

وصندوق در رتبه دوم کم‌ترین P/NAVها قرار دارد. این هلدینگ در شرکت‌هایی چون ایران یاسا تایر و رابر، پتروشیمی فناوران و پتروشیمی جم بیشترین سرمایه‌گذاری را دارد. این هلدینگ در مهرماه هیچ تحرک خاصی نداشته، اما در آبان ماه ۸۶.۷ میلیون از حق تقدم شرکت سنگ آهن گل‌گهر را به فروش رسانده که سود خاصی از این محل نداشته و با توجه به قیمت جاری سهم، P/NAV شرکت با بخش غیربورسی 55درصد و بدون بخش غیربورسی 76درصد است.

پترول

گروه سرمایه‌گذاری پتروشیمی خلیج فارس که غالبا جزء هلدینگ‌هایی با کم‌ترین P/NAV بوده، عمدتا در صنایع شیمیایی فعالیت می‌کند. این شرکت نیز مانند وصندوق در مهرماه تحرک خاصی نداشته و در آبان ماه ۷۹.۷ میلیارد تومان از سهام خود را به فروش رسانده که سود این واگذاری ۷۶.۱ میلیارد تومان بوده و ۶۴.۸ میلیارد این سود متعلق به فروش سهام شرکت بورس انرژی بوده است. با توجه به قیمت جاری سهم، P/NAV شرکت با بخش غیربورسی 60درصد و بدون بخش غیربورسی 66درصد است.

ومهان

گروه توسعه مالی مهر آیندگان در رتبه چهارم کم‌ترین P/NAVها قرار دارد. این هلدینگ با دارا بودن ۶ شرکت در صنعت استخراج کانه‌های فلزی بیشترین سرمایه‌گذاری خود را در این بخش انجام داده و پس از آن بیشترین ارزش بازار در شرکت‌های زیرمجموعه این هلدینگ مربوط به صنعت‌های شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی با سه شرکت، بانک‌ها و موسسات اعتباری با هفت شرکت، سیمان، آهک و گچ با ۹ شرکت و فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای است. در مهرماه این هلدینگ ۲۵۶۷ میلیارد از سهام خود را به فروش رسانده که عمده مبلغ آن مربوط به شرکت‌های ملی صنایع مس ایران با ۱۴۲۹ میلیارد تومان، مهندسی و ساختمان صنایع نفت با ۴۹۵ میلیارد تومان و حق تقدم سنگ آهن گل گهر با ۴۶۲ میلیارد تومان است. کل سود واگذاری سهام ۱۸۴۵ میلیارد تومان بوده است. این شرکت در مهرماه مبلغ ۱۷۸ میلیارد تومان سهام بورسی را خریداری کرده که بیشترین مبالغ آن مربوط به شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، حق تقدم رافزا  و حق تقدم معدنی و صنعتی چادرملو است. همچنین شرکت ۷۹۳ میلیارد نیز در بخش خارج از بورس سرمایه‌گذاری داشته است. در آبان ماه نیز 88 میلیارد تومان سود از محل شرکت سرمایه‌گذاری صنعت و معدن دریافت کرده و 1392 میلیارد تومان از سهام خود را به فروش رسانده که 1100 میلیارد تومان سود از این محل شناسایی نموده که بیشترین این سود متعلق به شرکت ملی صنایع مس ایران با 1078 میلیارد تومان بوده است. با توجه به قیمت جاری سهم، P/NAV شرکت با بخش غیربورسی 62درصد و بدون بخش غیربورسی 73درصد است.

وکبهمن

مدیریت سرمایه‌گذاری بهمن کوثر پرتفوی متنوعی دارد، اما بخش عمده آن در بخش فلزات اساسی و شیمیایی و حمل و نقل است. شرکت در مهرماه 112 میلیارد تومان از سهام شرکت‌های خود را به فروش رسانده که عمده آن مربوط به افرا نماد پایدار با 36 میلیارد تومان و ثبات ویستا با 34 میلیارد تومان است. همچنین سود این واگذاری ۱۱.۵ میلیارد بوده است. کل مبلغ سرمایه‌گذاری شده در مهرماه 26 میلیارد تومان در بخش بورسی بوده که بیشترین مبلغ آن مربوط به شرکت‌های ایران خودرو دیزل با ۷.۷ میلیارد و بانک سینا با ۵.۹ میلیارد تومان بوده است. کل مبلغ سرمایه‌گذاری شده در بخش خارج از بورس ۷۵.۱ میلیارد تومان بوده که بیشترین مبلغ آن متعلق به افرا نماد پایدار با 38 میلیارد تومان می‌باشد. در آبان ماه نیز 412 میلیون تومان سود از محل مشترک ارزش کاوان آینده دریافت کرده و ۹۵.۲ میلیارد تومان از سهام خود را به فروش رسانده که ۱۱.۸ میلیارد تومان سود از این محل شناسایی کرده که ۶.۱ میلیارد تومان از این سود متعلق به شرکت کشاورزی و دامپروری مگسال بوده است. با توجه به قیمت جاری سهم، P/NAV شرکت با بخش غیربورسی 58درصد و بدون بخش غیربورسی 59درصد است.

 

مطالب مشابه

بررسی تحرکات چند هلدینگ بازار سرمایه

  • خالص ارزش دارایی
  • 19 روز پیش
آزاد

مروری بر وضعیت هلدینگ‌های بازار سرمایه در اسفندماه

  • خالص ارزش دارایی
  • 2 ماه پیش
آزاد

برخورداری «ومعادن» از کم‌ترین P/NAV در بین 16 هلدینگ بازار سرمایه

  • خالص ارزش دارایی
  • 3 ماه پیش
آزاد

مروری بر آخرین تحرکات هلدینگ های منتخب

  • خالص ارزش دارایی
  • 4 ماه پیش
آزاد

بررسی آخرین تحرکات چند هلدینگ بورسی

  • خالص ارزش دارایی
  • 6 ماه پیش
VIP

دیدگاه کاربران