شاخص مدیران خرید/ افزایش زمان ترخیص مواد اولیه؛ از جمله مشکلات مهم کسب‌وکارها

نوسان نرخ ارز در کنار کمبود شدید نقدینگی و سرمایه در گردش شرکت‌ها باعث بروز مشکلات متعدد در تأمین مواد اولیه شده و به دلیل ناپایداری و افزایش نرخ ارز، انتظار می‌رود شوک جدیدی به بخش تولید وارد شود. از طرفی تداوم سیاست‌های نادرست و وضع قوانین غیرکارشناسانه سبب ادامه یافتن روند کاهش صادرات شده و در چند ماه گذشته بخش قابل توجهی از شرکت‌ها با ظرفیت پایین‌تر از توان خود تولید کرده‌اند.

به گزارش آوای آگاه؛ نوسان نرخ ارز در کنار کمبود شدید نقدینگی و سرمایه در گردش شرکت‌ها باعث بروز مشکلات متعدد در تأمین مواد اولیه شده و به دلیل ناپایداری و افزایش نرخ ارز، انتظار می‌رود شوک جدیدی به بخش تولید وارد شود. از طرفی تداوم سیاست‌های نادرست و وضع قوانین غیرکارشناسانه سبب ادامه یافتن روند کاهش صادرات شده و در چند ماه گذشته بخش قابل توجهی از شرکت‌ها با ظرفیت پایین‌تر از توان خود تولید کرده‌اند. به همین دلیل این شرکت‌ها برای جبران فشار هزینه‌ها و با توجه به کمبود مواد اولیه و مشکلات تأمین مالی، نیروی انسانی خود را کاهش داده‌اند. در کنار تمامی این چالش‌ها، بروکراسی‌های اداری گمرک و موضوعات مربوط به واردات و صادرات، عوارض و مالیات‌ها و نبود ثبات در سیاست‌گذاری‌ها، شرایط را برای فعالان اقتصادی در ایران سخت و سخت‌تر کرده است.

شامخ کل

بررسی‌ها نشان می‌دهد شاخص مدیران خرید در دی ماه نسبت به ماه قبل افزایش داشته و هر چند شامخ در دی ماه برابر با ۵۰.۸۴ واحد گزارش شده و در محدوده مرزی ۵۰ قرار گرفته، اما اکثر کسب‌وکارها شرایط مشابه ماه قبل را گزارش کرده‌اند. شامخ طی ۵ماهه اخیر و بعد از آذرماه، برای دومین بار کم‌ترین مقدار خود را ثبت کرده است. در میان پارامترهای مهم تشکیل‌دهنده شامخ کل می‌توان توجه ویژه‌ای به موارد زیر داشت:

میزان فعالیت کسب‌وکارها در این دوره به ۴۹.۵۰ رسیده و در ماه قبل در محدوده ۴۸.۸۳ قرار داشته است. این شاخص همچنان برای دومین ماه پیاپی کاهش بوده، اما با توجه به نزدیک شدن به پایان سال از شدت کاهش آن کاسته شده است.

شاخص موجودی مواد اولیه یا لوازم خریداری شده به ۴۹.۸۵ واحد رسیده و برای دومین ماه متوالی کاهشی بوده است. تامین مالی برای تهیه مواد اولیه مورد نیاز به‌واسطه نوسانات نرخ و عدم تخصیص ارز و تسهیلات بانکی به شدت تحت تاثیر قرار گرفته و کاهش داشته است.

شاخص میزان استخدام و به‌کارگیری نیروی انسانی به ۴۹.۱۲ رسیده که این عدد کم‌ترین میزان ۴ماهه اخیر است. تداوم کمبود مواد اولیه، ضعف تقاضا و هزینه‌های غیرقابل پیش‌بینی کسب‌وکارها سبب عدم تمایل به افزایش نیروی کار و حتی کاهش آن بوده است.

Screenshot 2024-02-12 134227.png
 

شامخ صنعت

پس از بررسی‌های انجام شده، شامخ بخش صنعت برابر با ۵۱.۶۵ گزارش شده که هر چند نسبت به آذرماه بهبود یافته، اما در سری ۴ماهه اخیر خود بعد از آذرماه کم‌ترین مقدار خود را ثبت کرده است.

شاخص مقدار تولید در این ماه به ۵۳.۰۲ رسیده و در مقایسه با آذرماه اندکی افزایش یافته، اما همچنان در سری ۴ماهه خود کم‌ترین میزان خود بعد از آذرماه است. کمبود نقدینگی و مشکلات تامین مواد اولیه سبب شده تا بسیاری از تولید کنندگان با ظرفیت پایین‌تر از توان خود فعالیت کنند.

شاخص میزان سفارشات جدید به ۵۱.۲۷ رسیده و اگرچه تقاضای کل نسبت به ماه قبل اندکی افزایش داشته، اما در نیمی از زیربخش‌های صنعت هنوز با کاهش مواجه هستیم و بسیاری از شرکت‌ها تقاضا را در دی ماه ضعیف گزارش کرده‌اند.

شاخص میزان استخدام نیروی کار برابر ۴۶.۸۹ گزارش شده و نسبت به ماه قبل با شدت بیشتری کاهش داشته و بالاترین نرخ کاهش ۲۲ ماه گذشته (از فروردین ماه ۱۴۰۱) را ثبت کرده است. کمبود نقدینگی، مواد اولیه و رکود تقاضا منجر به کاهش تولید شده و با نبود امکان تولید نیاز به نیروی کار را کاهش داده است.

شاخص میزان صادرات به ۴۷.۲۸ واحد رسیده است (۴۶.۰۳ برای ماه قبل). این عدد کم‌ترین مقدار در 7ماهه گذشته بوده و با توجه به سیاست‌های نادرست و هزینه بهای تمام‌شده بالای تولید، توان صادراتی پایین آمده و صادرات در بسیاری از فعالیت‌ها به صرفه نیست.

Screenshot 2024-02-12 134434.png
 

مطالب مشابه

رشد نقطه به نقطه نقدینگی تا پایان اسفندماه ۱۴۰۲

  • اقتصاد کلان
  • 22 روز پیش
آزاد

رشد نقطه به نقطه 25درصدی قیمت مسکن در تهران

  • اقتصاد کلان
  • یک ماه پیش
آزاد

چشم‌انداز بازار سرمایه/ سال 1403، سال بهتری را برای بورس نوید می‌دهد؟

  • اقتصاد کلان
  • یک ماه پیش
آزاد

بررسی شاخص مدیران خرید (شامخ) در بهمن ماه

  • اقتصاد کلان
  • 2 ماه پیش
آزاد

افت 2.2درصدی قیمت مسکن نسبت به ماه گذشته

  • اقتصاد کلان
  • 4 ماه پیش
آزاد

دیدگاه کاربران