بررسی کارنامه 6ماهه فلزات اساسی

یک تحلیلگر بازار سرمایه به بررسی وضعیت 6ماهه صنعت فلزات اساسی و بهترین سود ساخته‌شده در این صنعت پرداخت.

به گزارش آوای آگاه؛ ابراهیم سماوی، تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌وگو با آوای آگاه گفت: گزارش کلی تابستان ۱۴۰۲ نسبت به بهار ۱۴۰۲ بازار حاکی از آن است که فروش ۱۰درصد و سود خالص 1درصد افزایش داشته است. همچنین نسبت به مدت مشابه سال قبل یعنی تابستان ۱۴۰۱ با ۱۳درصد افزایش فروش و ۴۰درصد افزایش سود خالص مواجه بوده است. این درمورد کلیت بازار است که بهبود وضعیت بنیادی آن را نشان می‌دهد و عموما به دلیل افزایش نرخ در صنایع کامودیتی محور است.

وی افزود: در تابستان ۱۴۰۲ سهم فلزات اساسی از کل فروش بازار سرمایه ۲۳درصد، در بهای تمام‌شده ۲۰درصد و در سود خالص ۳۷درصد بوده است. یعنی بیش از یک سوم سود خالص بازار سرمایه که در تابستان گزارش شده، برای فلزات اساسی بوده است. بنابراین بخشی از درایور اصلی بازار سرمایه از منظر بنیادی، صنعت فلزات اساسی بوده است.

این تحلیلگر بازار سرمایه تصریح کرد: این صنعت در تابستان ۱۴۰۲ با فروش ۱۸۷ همتی همراه بوده و در قیاس با فروش بهار ۱۴۰۲ که ۱۸۹ همت بوده، کاهشی 1درصدی داشته است. اما در قیاس با مدت مشابه سال قبل که فروش ۱۲۰ همتی را تجربه کرده، ۵۶درصد افزایش داشته است. این افزایش در فروش عموما به دلیل افزایش نرخ ناشی از رشد دلار بوده است، نه نرخ‌های کامودیتی جهانی. بنابراین علت افزایش فروش مقدار و رشد قیمت‌های جهانی نبوده، بلکه نرخ دلار به ریال بوده است.

سماوی توضیح داد: در رابطه با سود خالص هم می‌توان گفت در تابستان سال جاری ۵۹ همت سود خالص در صنعت فلزات اساسی شناسایی شده و نسبت به ۶۶ همتی که در بهار ۱۴۰۲ ساخته، ۱۱درصد کاهش داشته است. از سوی دیگر نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۲۴.۵ همت سود خالص داشته با افزایش ۱۳۹درصدی مواجه شده است. اگر برآورد کلی از مقایسه ۶ ماه سال جاری با مدت مشابه سال قبل داشته باشیم، متوجه می‌شویم که سود خالص در صنعت فلزات اساسی بیش از ۱۴۰درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: حاشیه سود خالص این صنعت همچنان بالای محدوده ۳۰درصد حفظ شده و در تابستان ۱۴۰۲ حاشیه سود خالص آن ۳۲درصد بوده است؛ هرچند نسبت به حاشیه سود خالص بهار ۱۴۰۲ با میزان ۳۵درصد، افت ۳درصدی داشته است. در مجموع، محدوده بالای ۳۰درصد همچنان این صنعت را جذاب نگه می‌دارد. این در حالی است که در تابستان ۱۴۰۱ حاشیه سود خالص این صنعت ۲۱درصد بوده است.

این تحلیلگر بازار سرمایه با نگاهی به بهترین سود ساخته‌شده صنعت فلزات اساسی در ۶ماهه ۱۴۰۲ و قیاس با سود سال گذشته بیان کرد: فلوله بیشترین رشد را در سود خالص به میزان ۲۱۱درصد داشته است. همچنین فنوال با ۶۴درصد، فخاس با ۶۲درصد، فایرا با ۵۱درصد و فگستر با ۳۷درصد در رتبه‌های بعدی رشد قرار می‌گیرند.

به گفته سماوی، نکته‌ای که باید قابل توجه سهامداران باشد، نرخ کامودیتی‌های جهانی است. محدوده‌های دلار مشخص شده و عموم کامودیتی‌ها براساس نرخ‌های جهانی اعم از فوب خلیج فارس، شانگهای یا LME معامله می‌شوند (که بستگی به آن فلز دارد) و به همین خاطر نرخ‌های جهانی تعیین‌کننده است.

وی تصریح کرد: با توجه به کاهش سیاست‌های انقباضی ایالات متحده، تا حدودی فشار فروش روی فلزات جهانی مانند اسلب، بیلت، مس، سرب و روی کاهش داشته و بعید است قیمت‌های جهانی اطلاح و ریزش تجربه کند، اما رشد قیمت‌ها مستلزم افزایش در سمت تقاضاست که عموم متقاضیان کامودیتی‌ها در جهان هم چین است. در این میان با توجه به اینکه رشد GDP چین از آنچه در سال ۲۰۲۳ برآورد می‌شد کمتر بود، همچنان قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها مخصوصا فلزات اساسی در رکود نسبی به سر می‌برد. بنابراین انتظار ریزش در کامودیتی‌های جهانی نداریم و اگر رشدی داشته باشند، قطعا فلزات اساسی در فصل پاییز عملکرد بهتری نسبت به فصل تابستان خواهند داشت.

مطالب مشابه

فعالان بازار به کدال چشم دوخته‌اند

  • گفتگو و مصاحبه
  • 6 روز پیش
آزاد

تیغ عوارض صادراتی بر شاهرگ صنعت سیمان

  • گفتگو و مصاحبه
  • 10 روز پیش
آزاد

کدام متغیرها تعیین‌کننده روند بازار هستند؟

  • گفتگو و مصاحبه
  • 12 روز پیش
آزاد

ابهامات مالیاتی بودجه

  • گفتگو و مصاحبه
  • 18 روز پیش
آزاد

نقض آشکار قانون در یکی از بندهای بودجه 1403

  • گفتگو و مصاحبه
  • 19 روز پیش
آزاد

افزایش سقف معاملات فولاد در بورس کالا

  • گفتگو و مصاحبه
  • 19 روز پیش
آزاد

دیدگاه کاربران