تایرسازان در مسیر رشد سود

بنابر گزارش‌ها، شرکت‌های تایرساز در بهمن‌ ماه امسال توانستند با مجموع فروش 2551 میلیارد تومانی، رشد 52درصدی ثبت کنند.

به گزارش آوای آگاه؛ رحیم شفیعی، تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌وگوی اختصاصی با آوای ‌آگاه عنوان کرد: با توجه به آخرین گزارش ماهانه شرکت‌های تایرساز که شامل 6 نماد بورسی است، پکویر در بهمن ماه 1402 با 79درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل، بیشترین رشد فروش را داشت. بعد از آن به ترتیب پتایر 67، پارتا 63، پیزد 49 و پکرمان 46درصد رشد را ثبت کردند، اما نماد پاسا رشد منفی 2درصدی داشت.

Untitled.png

وی افزود: در مقایسه مجموع فروش از ابتدای سال تا بهمن ‌ماه (11 ماه) 1402 با مدت مشابه سال قبل، همه شرکت‌ها توانستند با فروش 23917 میلیارد تومانی در این مدت، رشد 44درصدی نسبت به سال قبل داشته باشند.

شفیعی تصریح کرد: نماد پکویر توانست با رشد 60درصدی در صدر جدول قرار بگیرد و نمادهای پتایر با 53درصد، پاسا با 46درصد، پکرمان با 42درصد و پارتا با 24درصد رشد به ترتیب در رده‌های بعدی جدول قرار گرفتند.

Screenshot 2024-03-11 111226.png

این تحلیلگر بازار سرمایه اضافه کرد: در بین این شرکت‌ها، همیشه بیشترین وزن فروش چه از نظر مبلغ و چه از نظر تعداد متعلق به پکرمان است. این شرکت با 38درصد از کل فروش امسال، بیشترین فروش را نسبت به کل فروش همه شرکت‌ها به دست آورده و بعد از آن پکویر با 19درصد فروش قرار گرفته است.

Screenshot 2024-03-11 104915.png

وی خاطرنشان کرد: در مقایسه با میانگین فروش دو ماه آخر یعنی بهمن و دی‌ ماه با میانگین 9 ماه قبل، نماد پارتا با رشد 44درصدی در صدر جدول و نمادهای پتایر با 35درصد، پکرمان با 19درصد، پکویر با 18درصد و پیزد با 5درصد در ردیف‌های بعدی قرار گرفتند. نماد پاسا 24درصد رشد منفی داشته و در مقایسه فروش کلی هم رشد منفی داشته است.

Screenshot 2024-03-11 103322.png

شفیعی ادامه داد: باید یادآور شد که سال مالی نماد پکویر منتهی به 30/09/1402 بوده و با دیگر شرکت‌ها متفاوت است. در این بررسی، این نماد هم مانند دیگر نمادها با دوره‌های مشابه مورد بررسی قرار گرفته است.

این تحلیلگر در ادامه به مقایسه گزارش‌های فصلی ارائه شده با سه فصل قبلی این شرکت‌ها به لحاظ حاشیه سود ناخالص و خالص شرکت‌ها پرداخت و گفت: همان‌طور که از گزارش‌های فصلی مشهود است، بیشترین درآمد عملیاتی نسبت به سه فصل قبل از نظر مبلغ در همه دوره‌ها برای نماد پکرمان و کمترین درآمد امسال برای پارتا ثبت شده است.

شفیعی در مورد حاشیه سود ناخالص در این صنعت گفت: حاشیه سود ناخالص این صنعت در سال گذشته 13درصد بوده که در سه فصل گذشته روند صعودی داشته و توانسته است به 31درصد در پاییز امسال برسد. به علت قیمت‌گذاری دستوری توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، حاشیه سود خالص این صنعت در سال گذشته 7درصد بوده است، اما امسال با افزایش نرخ‌های صورت گرفته در نرخ فروش محصولات، این شرکت‌ها در 3ماهه پاییز 1402 توانستند حاشیه سود خالص 23درصدی را ثبت کنند.

Screenshot 2024-03-11 111631.png

وی اظهار داشت: در بین این شرکت‌ها، نمادهای پکرمان و پکویر با حاشیه سود خالص 28درصدی توانستند بیشترین حاشیه سود را داشته باشند. در صورتی ‌که در سال قبل زیر 10درصد حاشیه سود داشته‌اند. افزایش نرخ فروش محصولات در سال جاری سبب شده که حاشیه سود خالص این صنعت رشد داشته باشد و فعلاً روند صعودی به خود بگیرد، اما قیمت‌گذاری دستوری بلای این صنعت شده است.

Screenshot 2024-03-11 112052.png

شفیعی چالش‌های این صنعت را تشریح کرد و گفت: محدودیت تخصیص ارز برای واردات مواد اولیه، افزایش هزینه‌های چندین‌باره تولید و توزیع ناشی از تورم، نرخ ارز و حقوق و دستمزد، عدم اعلام میزان صحیح نیازمندی از سوی شرکت‌های خودروساز و شرایط نقدی مرسوم شده در بازار خرید مواد اولیه و قطعات، چالش‌های منابع مالی و کمبود سرمایه در گردش از مهم‌ترین چالش‌ها در این صنعت هستند.

به گفته وی، تداوم سطح تحریم‌های بین‌المللی و عدم دسترسی به منابع تهیه مواد اولیه، تکنولوژی، قطعات و ماشین‌آلات، عدم امکان ورود به بازارهای جدید و قیمت‌گذاری دستوری از سمت سازمان حمایت از دیگر چالش‌های پیش روی صنعت تایر است.

شفیعی با اشاره به اینکه عمده مواد اولیه این شرکت‌ها به‌صورت دلاری تهیه می‌شود، گفت: با وجودی که بسیاری از هزینه‌های تایرسازان دلاری است، اما افزایش نرخ فروش محصولات ریالی و مشمول قیمت‌گذاری دستوری نامتناسب با افزایش قیمت مواد اولیه است. به علت کمبود تایر و افزایش قیمت آن در داخل کشور از شهریورماه 1397 طبق بخشنامه وزارت صنعت و معدن و تجارت صادرات انواع تایر تا اطلاع ثانوی ممنوع شد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: با به تعادل رسیدن عرضه و تقاضا در برخی از محصولات در بازار داخلی و پیگیری‌های مکرر تولیدکنندگان تایر و انجمن صنفی تایر در دی ‌ماه 1400 موافقت وزیر صمت درخصوص صادرات بخشی از گروه محصولات (10درصد سواری و 30درصد کشاورزی و راه‌سازی) به تولیدکنندگان ابلاغ شد. در مهرماه 1401 پیرو اعلام دفتر صنایع شیمیایی و پلیمری وزارت صمت، به کلیه محصولات به جز TBR (لاستیک‌های انواع کامیون و اتوبوس) مجوز صادرات داده شد.

شفیعی افزود: با توضیح اینکه حدود 60درصد مواد اولیه مورد مصرف این صنعت از منابع داخلی تامین می‌شود، وابستگی مستقیم مواد اولیه زنجیره تامین داخلی به نرخ ارز و قیمت جهانی آن و با توجه به اینکه 80درصد از بهای تمام‌شده تولید متأثر از مواد اولیه در این صنعت است، رشد افزایش نرخ مواد تاثیرگذار بوده و از طرفی افزایش نرخ فروش محصولات در امسال سبب شد که حاشیه سودهای این شرکت‌ها نسبت به سال قبل رشد داشته باشد.

وی در پایان تاکید کرد: می‌توان گفت که تایرسازها عملکرد بهتری نسبت به سال قبل داشته‌اند که متاثر از افزایش نرخ فروش محصولات بوده و در نهایت سبب رشد سود خالص شرکت‌ها شده است.

مطالب مشابه

انتظار روندی منطقی از بازار در هفته جاری

  • گفتگو و مصاحبه
  • در یک ساعت
آزاد

سهام پیشنهادی کارشناسان بازار برای اردیبهشت ماه

  • گفتگو و مصاحبه
  • 4 روز پیش
آزاد

چه عواملی روند بازار را در هفته اول اردیبهشت ماه تحت تأثیر قرار می‌دهد؟

  • گفتگو و مصاحبه
  • 7 روز پیش
آزاد

سرنوشت بازار همچنان در دست ریسک‌های ژئوپلیتیک

  • گفتگو و مصاحبه
  • 14 روز پیش
آزاد

خودروسازان در انتظار اعلام قیمت جدید

  • گفتگو و مصاحبه
  • 18 روز پیش
آزاد

کدام نمادها در صنعت زراعت برای سرمایه‌گذاری امن هستند؟

  • گفتگو و مصاحبه
  • 18 روز پیش
آزاد

دیدگاه کاربران