شامخ کل اقتصاد بدون تغییر ماند

براساس آخرین نظرسنجی‌ها و بررسی‌های انجام‌شده، شاخص مدیران خرید برای اقتصاد ایران در مهرماه 54.15 واحد محاسبه شده است.

به گزارش آوای آگاه؛ براساس آخرین نظرسنجی‌ها و بررسی‌های انجام‌شده، شاخص مدیران خرید برای اقتصاد ایران در مهرماه 54.15 واحد محاسبه شده است. شامخ نسبت به ماه گذشته تغییری نداشته و بین پارامترهای مهم مورد بررسی، شاخص لوازم خریداری‌شده و میزان استخدام و بکارگیری نیروی انسانی کمتر از 50 ثبت شده است.

شاخص میزان فعالیت کسب‌وکار در مهرماه به 58.6 رسیده و نسبت به ماه قبل تقریبا ثابت مانده است. رکودی که در ماه‌های گذشته بر بازارها حاکم بوده است، در بررسی‌های مربوط به شامح نیز مشاهده می‌شود. سرعت در افزایش تقاضا نیز کاهش داشته است. در مهرماه، شاخص میزان سفارشات جدید مشتریان به 53.38 رسیده که در مقایسه با ماه قبل حدود دو واحد کاهش (55.2 برای مهرماه) را نشان می‌دهد.

شاخص میزان صادرات در این ماه نیز مانند ماه‌های قبل، برابر با 49 واحد گزارش شده و برای چهارمین ماه متوالی رکود را نشان می‌دهد. محدودیت‌های صادراتی، پیمان سپاری‌های ارزی و ... دلیل اصلی رکود در این بخش بوده است.

کمبود نقدینگی، عدم تخصیص ارز و تسهیلات، قانون‌گذاری‌های مربوط به گمرک و اداره‌های دیگر، دلایل اصلی مشکلات تأمین مواد اولیه در سال 1402 بوده است. در مهر ماه نیز مشاهده می‌شود که شاخص موجودی مواد اولیه خریداری شده برابر با 47.1 و 1 واحد کمتر از ماه قبل گزارش شده است. در همین حال، نرخ تورم نهاده‌ها مجددا افزایشی و شاخص قیمت خرید مواد اولیه و لوازم مورد نیاز در مهرماه 72.25 گزارش شده که بیشترین مقدار 3ماهه اخیر را به ثبت رسانده است. در نتیجه با بالارفتن نرخ ارز و هزینه‌های فعالیت‌های کسب‌وکار، شاخص قیمت محصولات تولیدشده یا خدمات ارائه‌شده نیز با ثبت عدد 59.96 بیشترین افزایش را طی 5ماه اخیر از خردادماه به ثبت رسانده است.

افزایش نرخ ارز و تحمیل هزینه‌های مربوط به اعمال قوانین و مقررات غیرکارشناسی که منجر به کمبود یا بالا رفتن قیمت نهاده‌ها می‌شود، مجددا باعث تورم در عموم قیمت‌ها شده است. این افزایش به ویژه در بخش خدمات و کشاورزی بیشتر از سایر بخش‌ها بوده است، اما میزان فروش کالا و خدمات پس از 3ماه رکود متوالی کمی بهبود داشته و در مهرماه برابر با 53.47 واحد گزارش شده است. البته باید در نظر داشت که این بهبود مربوط به بخش‌های خدماتی بوده و همچنان سایر قسمت‌ها در شرایط رکودی قرار دارند.

2

شامخ در بخش صنعت به 53.11 رسید

شامخ صنعت نسبت به ماه قبل کمی بهبود داشت و به 53.11 رسید. این عدد بیشترین مقدار را در 4ماهه گذشته (از تیرماه) نشان می‌دهد. در این ماه به غیر از موجودی مواد اولیه خریداری‌شده، دیگر شاخص‌های بخش صنعت بیشتر از 50 واحد گزارش شده است.

شاخص موجودی مواد اولیه خریداری‌شده در مهرماه به 45.81 رسیده است. این شاخص برای چهارمین ماه پیاپی کاهشی بوده و سرعت کاهش شاخص بیشترین مقدار 8ماهه اخیر (به جز فروردین ماه) را به ثبت رسانده است. کمبود شدید نقدینگی و سرمایه در گردش، عدم تخصیص ارز و تسهیلات بانکی، عرضه محدود و گران برخی از مواد اولیه در بورس کالا از جمله دلایل عمده کمبود مواد اولیه است که تولیدکنندگان در این نظرسنجی مطرح کرده‌اند.

شاخص مقدار تولید در مهرماه نیز اندکی بهتر از شهریورماه و برابر با 53.38 بوده است. شاخص میزان سفارشات جدید مشتریان در مهرماه نیز برابر با 52.93 گزارش شده که نشان‌دهنده بهبود جزئی در میزان تقاضای مشتریان پس از رکود 3ماهه گذشته است. شاخص میزان صادرات کالا و خدمات با عدد 49.72 برای چهارمین ماه پیاپی کمتر از 50 ثبت شده است؛ اگرچه سرعت کاهش آن در مقایسه با ماه‌های قبل کمتر است، اما همچنان قوانین مربوط به پیمان سپاری‌های ارزی باعث شده تا بسیاری از تولیدکنندگان با صادرات در این شرایط متضرر شوند یا توجیه اقتصادی نداشته باشد.

شاخص میزان فروش محصولات نیز در مهرماه برابر با 48.9 بوده و برای چهارمین ماه متوالی، رکود گزارش شده است. کاهش تقاضا در بازار داخلی و مشکلات مربوط به صادرات از اصلی‌ترین دلایلی هستند که این شاخص را در چند ماه گذشته در رکود نگه داشته‌اند.

1

مطالب مشابه

رشد نقطه به نقطه نقدینگی تا پایان اسفندماه ۱۴۰۲

  • اقتصاد کلان
  • 22 روز پیش
آزاد

رشد نقطه به نقطه 25درصدی قیمت مسکن در تهران

  • اقتصاد کلان
  • یک ماه پیش
آزاد

چشم‌انداز بازار سرمایه/ سال 1403، سال بهتری را برای بورس نوید می‌دهد؟

  • اقتصاد کلان
  • یک ماه پیش
آزاد

بررسی شاخص مدیران خرید (شامخ) در بهمن ماه

  • اقتصاد کلان
  • 2 ماه پیش
آزاد

شاخص مدیران خرید/ افزایش زمان ترخیص مواد اولیه؛ از جمله مشکلات مهم کسب‌وکارها

  • اقتصاد کلان
  • 3 ماه پیش
آزاد

افت 2.2درصدی قیمت مسکن نسبت به ماه گذشته

  • اقتصاد کلان
  • 4 ماه پیش
آزاد

دیدگاه کاربران