هم‌سویی دلار و طلای جهانی، بازار آتی را تکان داد

در دومین هفته سال جاری، ارزش معاملات بازار آتی بالغ بر 541 میلیارد تومان شد. در واقع ارزش معاملات با رشد 21درصدی نسبت به هفته اول فروردین ماه (با یک روز کاری بیشتر) همراه بود. التهاب بازار ارز و طلا با ایجاد هیجان در بازار آتی زمینه‌ساز این رونق در بازار آتی شد.

به گزارش آوای آگاه؛ در دومین هفته سال جاری، ارزش معاملات بازار آتی بالغ بر 541 میلیارد تومان شد. در واقع ارزش معاملات با رشد 21درصدی نسبت به هفته اول فروردین ماه (با یک روز کاری بیشتر) همراه بود. التهاب بازار ارز و طلا با ایجاد هیجان در بازار آتی زمینه‌ساز این رونق در بازار آتی شد.

ارزش معاملات قراردادهای آتی و سهم هر یک در دو هفته گذشته

Screenshot 2024-04-06 152207.png

یکی از مهم‌ترین رویدادهای بازار آتی در هفته گذشته، تغییر ترکیب سهم دارایی‌های پایه بود. زعفران که طی ماه‌های اخیر بیشترین سهم از بازار را به خود اختصاص داده بود، در هفته قبل جایگاه خود را به صندوق طلای لوتوس واگذار کرد. در واقع صندوق طلای لوتوس با رشد 104درصدی در ارزش معاملات توانست 63درصد از بازار آتی را از آن خود نماید. در حالی که یکه‌تاز بازار آتی با افت 59درصدی ارزش معاملات به سهم 26درصد از بازار آتی رضایت داد. بیشترین میزان رشد در ارزش معاملات مربوط به قرارداد آتی پسته بود که به دلیل سهم ناچیز آن می‌توان از آن چشم‌پوشی کرد. پس از آن صندوق طلای کهربا 176درصد رشد را در کارنامه کاری خود ثبت نمود.

لازم به ذکر است رکوردشکنی قیمت دلار و طلای جهانی در هفته گذشته سبب توجه بیشتر معامله‌گران به ابزارهای مبتنی بر طلا شد. قیمت طلای داخلی عموماً تحت تأثیر قیمت دلار است. با این حال در شرایطی که قیمت دلار و طلای جهانی همسو با هم عمل می‌کنند، طلای داخلی با شدت بیشتری روند این دو مؤلفه را دنبال می‌کند. انتظار کاهش نرخ بهره فدرال رزرو در کنار خرید پرقدرت طلا توسط بانک‌های مرکزی و تنش‌های سیاسی غزه سبب رشد قیمت طلای جهانی و سقف‌شکنی آن شد. علاوه بر این ناآرامی‌های ایجادشده درخصوص حمله اخیر اسرائیل سبب تقویت روند صعودی قیمت دلار در بازار شد.

نرخ بهره قراردادهای آتی صندوق طلای لوتوس

Screenshot 2024-04-06 152244.png

با نگاهی به نرخ‌های قراردادهای آتی صندوق طلای لوتوس به‌عنوان یکه‌تاز بازار آتی ملاحظه می‌شود که معامله‌گران سررسید فروردین ماه را با نرخ بهره‌ای بالای 100درصد معامله می‌کنند. در حالی که سایر سررسیدها با نرخ بهره حدوداً 46درصد معامله می‌شوند. اگر از کوتاه بودن زمان باقیمانده تا سررسید فروردین ماه (29 فروردین) صرف نظر شود، بالا بودن نرخ بهره در سررسید نزدیک را می‌توان ناشی از انتظارات صعودی کوتاه‌مدت معامله‌گران دانست. چرا که تقویت انتظارات صعودی عموماً در افزایش نرخ بهره سررسیدهای دورتر منعکس می‌شود.

Screenshot 2024-04-06 152325.png

نکته قابل توجه در بازار آتی هفته گذشته، محدود شدن حداکثر دامنه نوسان بازار آتی در مقایسه با هفته منتهی به 10 فروردین ماه است. در واقع دامنه نوسان قراردادهای آتی زعفران علیرغم افزایش دامنه نوسان صندوق طلای لوتوس و شمش طلا به نصف کاهش یافت.

مطالب مشابه

مروری بر بازار مشتقه در هفته‌ای که گذشت

  • قرارداد های مشتقه
  • 4 روز پیش
آزاد

مروری بر بازار مشتقه در هفته‌ اول اردیبهشت ماه

  • قرارداد های مشتقه
  • 12 روز پیش
آزاد

کاهش نسبت ارزش معاملات آپشن به معاملات بازار در فروردین ماه

  • قرارداد های مشتقه
  • 19 روز پیش
آزاد

گزارش سالانه بازار مشتقه سهام

  • قرارداد های مشتقه
  • یک ماه پیش
آزاد

تداوم یکه‌تازی زعفران در بازار آتی

  • قرارداد های مشتقه
  • یک ماه پیش
آزاد

دیدگاه کاربران