گزارش سالانه بازار مشتقه سهام

سال ۱۴۰۲ را می‌توان سالی پرفراز و نشیب برای بازار نوپای مشتقه دانست؛ رشد چند برابری ارزش و حجم معاملات آپشن‌ها نسبت به سالیان گذشته و اقبال روز افزون سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی و نهادهای مالی به این ابزار، تنوع بیشتر در دارایی‌های پایه و سررسیدهای معاملاتی و رونق نسبی قراردادهای اختیار فروش را می‌توان دستاوردهای بزرگ سال ۱۴۰۲ برای این بازار جدید و جذاب قلمداد کرد.

به گزارش آوای آگاه؛ سال ۱۴۰۲ را می‌توان سالی پرفراز و نشیب برای بازار نوپای مشتقه دانست؛ رشد چند برابری ارزش و حجم معاملات آپشن‌ها نسبت به سالیان گذشته و اقبال روز افزون سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی و نهادهای مالی به این ابزار، تنوع بیشتر در دارایی‌های پایه و سررسیدهای معاملاتی و رونق نسبی قراردادهای اختیار فروش را می‌توان دستاوردهای بزرگ سال ۱۴۰۲ برای این بازار جدید و جذاب قلمداد کرد.

نگاهی گذرا به رویدادهای بازار آپشن در سال ۱۴۰۲

ممنوعیت معامله آپشن برای صندوق‌های درآمد ثابت

اوایل تابستان بود که ابلاغیه ممنوعیت اتخاذ موقعیت در قراردادهای اختیار معامله برای صندوق‌های درآمد ثابت منتشر شد. هر چند انتظار می‌رفت با این ابلاغیه و منع قانونی حضور صندوق‌های درآمد ثابت که تا قبل از آن از فعالان مهم و بزرگ بازار آپشن شمرده می‌شدند، شاهد کاهش جدی ارزش و حجم معاملات باشیم، اما در عمل اینطور نشد و استقبال فعالان دیگر بازار تا حدودی این خلاء را جبران کرد.

رونق معامله قراردادهای اختیار معامله صندوق‌های اهرمی و به‌خصوص اهرم

به‌طور سنتی سه دارایی پایه خودرو، خساپا و شستا بیشترین ارزش و حجم معاملات مشتقه را به خود اختصاص می دادند، اما طی سال ۱۴۰۲ بازیگر جدیدی به این جمع وارد شد. آپشن‌های صندوق اهرم با اقبال خوب فعالان بازار مواجه شد و توانست در جمع دارایی‌های پایه برتر این بازار قرار بگیرد. آپشن‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری به این دلیل که ریسک‌های مرتبط به سهام مثل بسته شدن نماد را ندارد، می‌تواند گزینه جذابی برای فعالان باشد و به نظر می‌رسد روند روزافزون استقبال از آپشن‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصاً صندوق‌های اهرمی ادامه‌دار باشد.

بروزرسانی‌های مهم در سامانه‌های معاملاتی و نرم‌افزارهای حسابداری

با انجام بروزرسانی‌ها در سامانه‌های معاملاتی و نرم‌افزارهای حسابداری و سبدگردانی، مشکل فعالان حقیقی و حقوقی  برای فعالیت در بازار اختیار معامله و همچنین اخذ استراتژی‌های مختلف تا حدودی مرتفع شد. (هرچند کماکان در این زمینه هنوز مشکلات رفع نشده وجود دارد)

آغاز معاملات آتی تک سهم

از اواخر بهار، معاملات آتی تک سهم با سه دارایی پایه شتران، شستا و گام شروع شد و تا انتهای سال بیش از 80هزار قرارداد در این بازار معامله شد و تعداد دارایی‌های پایه به 10 نماد رسید. (اهرم قراردادهای آتی سهام ثابت و برابر ۴ در نظر گرفته شده است)

ارزش معاملات

شاید بتوان ارزش معاملات را مهم‌ترین معیار برای بررسی رونق و رکود یک بازار قرار داد. از این لحاظ، جهش خیره‌کننده در ارزش معاملات آپشن سهام در بازه‌های روزانه، هفتگی و ماهانه نسبت به سالیان پیش نشان‌دهنده پیشرفت روز افزون بازار مشتقه است. از طرفی طبیعتاً رونق هر چه بیشتر این ابزار منوط به عوامل مختلفی بوده که یکی از مهم‌ترین عوامل آن، رونق معاملات خرد سهام است.

در تصویر اول، روند روزانه ارزش معاملات آپشن سهام طی سال ۱۴۰۲ را مشاهد می‌کنید. بیشترین ارزش معاملات روزانه مربوط به ابتدای اردیبهشت ماه با حدود ۳۰۰ میلیارد تومان است. طی آذر و اسفندماه نیز مجدداً ارزش معاملات محدوده بالای ۲۵۰ میلیارد تومان را لمس کرد، اما نتوانست رکورد ۳۰۰ میلیارد را بشکند.

Screenshot 2024-04-09 095807.png

در این تصویر، روند هفتگی ارزش معاملات مشاهده می‌شود. میانگین ارزش معاملات هفتگی آپشن سهام در سال ۱۴۰۲ حدوداً ۵۱۳ میلیارد تومان بود.

Screenshot 2024-04-09 095914.png

در تصویر زیر، روند ماهانه ارزش معاملات آپشن‌ها را مشاهده می‌کنید. اردیبهشت ماه و اسفندماه را می‌توان پررونق‌ترین ماه برای بازار آپشن دانست.

Screenshot 2024-04-09 095955.png

تصویر زیر، روند مقایسه‌ای ارزش معاملات آپشن‌ها به‌صورت ماهانه برای سه سال متوالی است. همانطور که در تصویر مشخص است، ارزش معاملات آپشن‌ها در مقیاس ماهانه نسبت به سال ۱۴۰۱ به‌طور میانگین بیش از سه برابر و نسبت به سال ۱۴۰۰ به‌طور میانگین بیش از ۱۷ برابر شده است.

Screenshot 2024-04-09 100030.png

تصویر زیر به خوبی گویای رشد خیره‌کننده بازار آپشن طی سه سال اخیر است.

Screenshot 2024-04-09 100113.png

نسبت ارزش معاملات آپشن‌ها به ارزش معاملات خرد سهام که می‌تواند یکی از معیارهای سنجش نقدشوندگی و اندازه بازار آپشن باشد، طی سال ۱۴۰۲ از زیر ۱درصد با جهشی قابل توجه به بالاتر از ۴درصد نیز رسید.

Screenshot 2024-04-09 100144.png

طی سال ۱۴۰۲، دارایی‌های پایه خودرو، شستا و خساپا و اهرم بیشتر مورد توجه بوده‌اند. در این بین می‌توان به دارایی‌های پایه دیگری مثل دی، وبملت، وتجارت، خپارس، خاور و حتی صندوق‌های سرمایه‌گذاری مثل شتاب و توان نیز اشاره کرد که توانستند به نسبت حجم و ارزش معاملات قابل قبولی را به خود اختصاص دهند.

Screenshot 2024-04-14 152923.png

Screenshot 2024-04-14 152911.png

۸۵درصد ارزش معاملات بازار به چهار نماد خودرو، خساپا، شستا و اهرم اختصاص دارد. انتظار می‌رود به مرور زمان دارایی پایه‌های دیگری نیز بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و بتوانند بخشی از این سهم از ارزش معاملات بازار را به خود اختصاص دهند. همچنین با توجه به روند رو به رشد انتشار قراردادهای اختیار معامله بر روی صندوق‌های سرمایه‌گذاری و توجه نهادهای مالی و سبدگردان‌ها به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های این بازار و اقدام آن‌ها برای بازارگردانی فعال قراردادهای اختیار معامله صندوق‌ها، می‌توان انتظار داشت که صندوق‌های سرمایه‌گذاری بتوانند سهم بیشتری از این بازار طی سالیان آینده داشته باشند.

Untitled.png

در تصویر زیر، بزرگ‌ترین سررسیدهای قراردادهای اختیار معامله از لحاظ ارزش اعمال طی سال ۱۴۰۲ را مشاهد می‌کنید. قراردادهای سررسید مردادماه خودرو با ارزش اعمال بیش از ۵هزار میلیارد تومانی رتبه اول را از آن خود کردند.

Screenshot 2024-04-09 101026.png
Screenshot 2024-04-09 101053.png

در آخر نگاهی می‌کنیم به روند موقعیت‌های باز بازار اختیار معامله در سال ۱۴۰۲

Screenshot 2024-04-09 101153.png

امیدواریم در سال جدید شاهد رشد روزافزون ابزار اختیار معامله به مانند سال‌های گذشته باشیم.

مطالب مشابه

مروری بر بازار مشتقه در هفته‌ای که گذشت

  • قرارداد های مشتقه
  • 4 روز پیش
آزاد

مروری بر بازار مشتقه در هفته‌ اول اردیبهشت ماه

  • قرارداد های مشتقه
  • 12 روز پیش
آزاد

کاهش نسبت ارزش معاملات آپشن به معاملات بازار در فروردین ماه

  • قرارداد های مشتقه
  • 19 روز پیش
آزاد

هم‌سویی دلار و طلای جهانی، بازار آتی را تکان داد

  • قرارداد های مشتقه
  • یک ماه پیش
آزاد

تداوم یکه‌تازی زعفران در بازار آتی

  • قرارداد های مشتقه
  • یک ماه پیش
آزاد

دیدگاه کاربران